Naujame teatro vaidinime dirbtinių gėlių fone verda dirbtinės aistros

Skaitomiausi
Ramunė Balevičiūtė 2007-04-01 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 03 27

aA

Sūnus (Vidmantas Fijalkauskas) ir tėvas (Vytautas Kaniušonis)

Jau lyg ir įpratome, kad režisieriaus Jono Vaitkaus spektakliai gali būti neįtikimai vienas į kitą nepanašūs. Tačiau šį kartą – po naujojo spektaklio Kauno dramos teatre premjeros – sunku nesistebėti. Nuostabą čia kelia daug kas – nuo dramaturgijos pasirinkimo iki scenografijos ir kostiumų.

Arthuro Millerio pjesės „Visi mano sūnūs“ tema ir problematika – moralinė atsakomybė ir vertybiniai prioritetai – atrodytų, negali pasenti. O vis dėlto paseno. Nors greičiausiai čia kalta ne pati tema, o jos perteikimo būdas – situacijos, kalba, pagaliau personažų bendravimo maniera.

Negelbėja nė bandymai suteikti spektakliui penktojo dešimtmečio Amerikos dvelksmo stilizuojant kostiumus (iš tiesų ne itin skoningai) ir parenkant muziką. Dirbtinių gėlių, medinių tvorų ir pintų baldų apsupty (dailininkė Eglė Richter) vyksta arši idealų ir tikrovės, tiesos ir melo susidūrimo drama. Jaunas idealistas Krisas Keleris (aktorius Vidmantas Fijalkauskas) patiria baisų nusivylimą tėvu (aktorius Vytautas Kaniušonis) sužinojęs, kad šis dėl reputacijos, pinigų ir šeimos gerovės per karą netiesiogiai pasiuntė į pražūtį būrį karo lakūnų ir kaltę suvertė kitam žmogui.

O tėvas, sužinojęs, kad dėl tokio jo poelgio nusižudė antrasis jo sūnus Laris, nusišauna.

Tiesa, tai jau finalas. Iki tol intrigą stumia pirmyn jaunų įsimylėjėlių – buvusios Lario draugės Enės (aktorė Edita Užaitė) ir Kriso – pastangos įtikinti tėvus, kad jau pats metas pamiršti praeitį ir pradėti naują gyvenimą.

Sūnus ir motina (Liucija Rukšnaitytė). Mathias Richterio nuotraukos

Atrodo, kad, nesulaukę iš režisieriaus jokios pagalbos, aktoriai bando kurti realistinius charakterius, kaip kas išmano ir sugeba. Vieniems, pavyzdžiui, Nijolei Lepeškaitei, vaidinančiai motiną, tai sekasi geriau, o kitiems – visai prastai. Forsuojamos emocijos trykšta nepakeliamai dirbtinėmis intonacijomis ir, regis, nevaldomais rankų skėsčiojimais. Retsykiais net neįmanoma suprasti, ką aktoriai kalba.

Stebint didžiules daugumos aktorių pastangas kurti „psichologinį“ teatrą, išties sunku patikėti, kad spektaklis pastatytas šiandien, XXI amžiuje, patyrusio teatro meistro, kuriam paklūsta sudėtingiausios, aštriausios scenos formos. O juk jis, gilindamasis į žmonių santykius, buvo prasiskverbęs į slapčiausius veikėjų dvasios užkaborius, atskleidęs gąsdinančius jų troškimus ir ketinimus.

Galbūt šį J.Vaitkaus spektaklį būtų galima vertinti kaip savotiško meninio chuliganizmo atvejį. Panašiai yra elgęsi mūsų garsieji teatro režisieriai Borisas Dauguvietis ir Juozas Miltinis. Tik ar ne pernelyg brangiai tai kainuos Kauno dramos teatrui?

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.