Naujame teatro vaidinime dirbtinių gėlių fone verda dirbtinės aistros

Ramunė Balevičiūtė 2007-04-01 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 03 27

aA

Sūnus (Vidmantas Fijalkauskas) ir tėvas (Vytautas Kaniušonis)

Jau lyg ir įpratome, kad režisieriaus Jono Vaitkaus spektakliai gali būti neįtikimai vienas į kitą nepanašūs. Tačiau šį kartą – po naujojo spektaklio Kauno dramos teatre premjeros – sunku nesistebėti. Nuostabą čia kelia daug kas – nuo dramaturgijos pasirinkimo iki scenografijos ir kostiumų.

Arthuro Millerio pjesės „Visi mano sūnūs“ tema ir problematika – moralinė atsakomybė ir vertybiniai prioritetai – atrodytų, negali pasenti. O vis dėlto paseno. Nors greičiausiai čia kalta ne pati tema, o jos perteikimo būdas – situacijos, kalba, pagaliau personažų bendravimo maniera.

Negelbėja nė bandymai suteikti spektakliui penktojo dešimtmečio Amerikos dvelksmo stilizuojant kostiumus (iš tiesų ne itin skoningai) ir parenkant muziką. Dirbtinių gėlių, medinių tvorų ir pintų baldų apsupty (dailininkė Eglė Richter) vyksta arši idealų ir tikrovės, tiesos ir melo susidūrimo drama. Jaunas idealistas Krisas Keleris (aktorius Vidmantas Fijalkauskas) patiria baisų nusivylimą tėvu (aktorius Vytautas Kaniušonis) sužinojęs, kad šis dėl reputacijos, pinigų ir šeimos gerovės per karą netiesiogiai pasiuntė į pražūtį būrį karo lakūnų ir kaltę suvertė kitam žmogui.

O tėvas, sužinojęs, kad dėl tokio jo poelgio nusižudė antrasis jo sūnus Laris, nusišauna.

Tiesa, tai jau finalas. Iki tol intrigą stumia pirmyn jaunų įsimylėjėlių – buvusios Lario draugės Enės (aktorė Edita Užaitė) ir Kriso – pastangos įtikinti tėvus, kad jau pats metas pamiršti praeitį ir pradėti naują gyvenimą.

Sūnus ir motina (Liucija Rukšnaitytė). Mathias Richterio nuotraukos

Atrodo, kad, nesulaukę iš režisieriaus jokios pagalbos, aktoriai bando kurti realistinius charakterius, kaip kas išmano ir sugeba. Vieniems, pavyzdžiui, Nijolei Lepeškaitei, vaidinančiai motiną, tai sekasi geriau, o kitiems – visai prastai. Forsuojamos emocijos trykšta nepakeliamai dirbtinėmis intonacijomis ir, regis, nevaldomais rankų skėsčiojimais. Retsykiais net neįmanoma suprasti, ką aktoriai kalba.

Stebint didžiules daugumos aktorių pastangas kurti „psichologinį“ teatrą, išties sunku patikėti, kad spektaklis pastatytas šiandien, XXI amžiuje, patyrusio teatro meistro, kuriam paklūsta sudėtingiausios, aštriausios scenos formos. O juk jis, gilindamasis į žmonių santykius, buvo prasiskverbęs į slapčiausius veikėjų dvasios užkaborius, atskleidęs gąsdinančius jų troškimus ir ketinimus.

Galbūt šį J.Vaitkaus spektaklį būtų galima vertinti kaip savotiško meninio chuliganizmo atvejį. Panašiai yra elgęsi mūsų garsieji teatro režisieriai Borisas Dauguvietis ir Juozas Miltinis. Tik ar ne pernelyg brangiai tai kainuos Kauno dramos teatrui?

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.