Naujame teatro vaidinime dirbtinių gėlių fone verda dirbtinės aistros

Ramunė Balevičiūtė 2007-04-01 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 03 27

aA

Sūnus (Vidmantas Fijalkauskas) ir tėvas (Vytautas Kaniušonis)

Jau lyg ir įpratome, kad režisieriaus Jono Vaitkaus spektakliai gali būti neįtikimai vienas į kitą nepanašūs. Tačiau šį kartą – po naujojo spektaklio Kauno dramos teatre premjeros – sunku nesistebėti. Nuostabą čia kelia daug kas – nuo dramaturgijos pasirinkimo iki scenografijos ir kostiumų.

Arthuro Millerio pjesės „Visi mano sūnūs“ tema ir problematika – moralinė atsakomybė ir vertybiniai prioritetai – atrodytų, negali pasenti. O vis dėlto paseno. Nors greičiausiai čia kalta ne pati tema, o jos perteikimo būdas – situacijos, kalba, pagaliau personažų bendravimo maniera.

Negelbėja nė bandymai suteikti spektakliui penktojo dešimtmečio Amerikos dvelksmo stilizuojant kostiumus (iš tiesų ne itin skoningai) ir parenkant muziką. Dirbtinių gėlių, medinių tvorų ir pintų baldų apsupty (dailininkė Eglė Richter) vyksta arši idealų ir tikrovės, tiesos ir melo susidūrimo drama. Jaunas idealistas Krisas Keleris (aktorius Vidmantas Fijalkauskas) patiria baisų nusivylimą tėvu (aktorius Vytautas Kaniušonis) sužinojęs, kad šis dėl reputacijos, pinigų ir šeimos gerovės per karą netiesiogiai pasiuntė į pražūtį būrį karo lakūnų ir kaltę suvertė kitam žmogui.

O tėvas, sužinojęs, kad dėl tokio jo poelgio nusižudė antrasis jo sūnus Laris, nusišauna.

Tiesa, tai jau finalas. Iki tol intrigą stumia pirmyn jaunų įsimylėjėlių – buvusios Lario draugės Enės (aktorė Edita Užaitė) ir Kriso – pastangos įtikinti tėvus, kad jau pats metas pamiršti praeitį ir pradėti naują gyvenimą.

Sūnus ir motina (Liucija Rukšnaitytė). Mathias Richterio nuotraukos

Atrodo, kad, nesulaukę iš režisieriaus jokios pagalbos, aktoriai bando kurti realistinius charakterius, kaip kas išmano ir sugeba. Vieniems, pavyzdžiui, Nijolei Lepeškaitei, vaidinančiai motiną, tai sekasi geriau, o kitiems – visai prastai. Forsuojamos emocijos trykšta nepakeliamai dirbtinėmis intonacijomis ir, regis, nevaldomais rankų skėsčiojimais. Retsykiais net neįmanoma suprasti, ką aktoriai kalba.

Stebint didžiules daugumos aktorių pastangas kurti „psichologinį“ teatrą, išties sunku patikėti, kad spektaklis pastatytas šiandien, XXI amžiuje, patyrusio teatro meistro, kuriam paklūsta sudėtingiausios, aštriausios scenos formos. O juk jis, gilindamasis į žmonių santykius, buvo prasiskverbęs į slapčiausius veikėjų dvasios užkaborius, atskleidęs gąsdinančius jų troškimus ir ketinimus.

Galbūt šį J.Vaitkaus spektaklį būtų galima vertinti kaip savotiško meninio chuliganizmo atvejį. Panašiai yra elgęsi mūsų garsieji teatro režisieriai Borisas Dauguvietis ir Juozas Miltinis. Tik ar ne pernelyg brangiai tai kainuos Kauno dramos teatrui?

recenzijos
  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. <...> Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Requiem teatro epochai

    „Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Rimo Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.

  • Teatre gavau į galvą (ir tai buvo geriausia, kas man galėjo nutikti)

    „Requiem“ čia simbolizuoja ne tik gedulą dėl prarastų nekaltų gyvybių, bet ir gilesnį susimąstymą apie tai, kokią aplinką paliekame ateities kartoms.

  • Apie Romeo Castelluccio spektaklį „Bros“

    Castellucci kuria kūdikiško švelnumo smurto skulptūrą, kurią išrengia, sumuša vėzdais, sušaudo, nukankina nesibaigiančia vandens srove, perpjauna išilgai, vėl sujungia.