Mozartas Kapryje

Jūratė Visockaitė 2013-05-28 literaturairmenas.lt, 2013 05 24

aA

Eidama į bohemiečių (o dabar -­ Vilniaus miesto operos) naująjį spektaklį „Visos jos tokios" įsivaizdavau, kaip gerai kūrėjų žadamas Kaprio salos skruzdėlynas tiks Mozartui. Kadaise teko laimė vieną dieną klaidžioti šio miestelio labirintais - žaislinė saulėtų gatvelių karalystė buvo ne prastesnė už Venecijos vandenų. Mocartiškai lengvybei, jo operos personažų neįpareigojantiems susistumdymams Kaprio atmosfera itin tinka. Todėl elegantiška, bet nejudri scenografija (Mariaus Jacovskio) kiek nuvylė - ji neduoda artistams nė minutės užuovėjos, šiame kaitrios saulės apšviestame akvariume dvi meile užsiimančios porelės man buvo panašios į nuostabias žuvytes, kurios apautos brangiais bateliais blaškosi šen ir ten, tai kairėn, tai dešinėn. Be to, žinoma, mes esame išlepinti ankstesnių erdvinių stebuklų nepatogiuose Kongresų rūmuose, gal todėl toks surimtėjimas, atsidavimas tik balsams buvo netikėtas.

Užtat spektaklio kostiumai ir grimas buvo nesuvaldomi. Dailininko Juozo Stat­kevičiaus darbai jau ima vaidinti dar vieną, paralelinį įvardytajam programoje vaidinimą, konkuruoti su juo. Bet turbūt taip ir turi būti šiuolaikinėje operoje. Įžangoje grakščiuose šezlonguose su laisvo kirpimo liniuoto audeklo suknelėmis prigulusios moterys plazdėjo kaip moderniausios europietės. Vėliau, jau po truputį klimpdamos į konflikto balą, jos keitėsi ir vis labiau priminė... amerikietes, kurios sulaukusios tam tikro amžiaus atvyksta į kurortą ieškoti alfonsų. Spindintys aukštakulniai ir aksesuarai, ryškių, tvarkingų, standartinio kirpimo suknelių kontūrai išdavė ribotus moteriškių interesus ir vaizduotę. Suporuotos su persirengusiais visai kitokio stiliaus, „iš kitos operos" vyrukais jos atrodė komiškai žavingai ir truputį neįtikinamai, nelogiškai. Mano galva, abiejų kurorto alfonsų paveikslėlius gadino prasčiokiškai žydiškai priklijuotos, nešukuotos barzdos, kurios, be abejo, negalėtų patraukti nė vienos moters, neišskiriant netgi amerikietės.

Mozartas, be viso kito, buvo operos reformatorius, siekęs operos muziką visiškai sujungti su sceniniu veiksmu. Todėl Mozarto spektaklyje trokštame mocartiškos režisūros ir artistų. Reikalaujame virtuoziško pastatymo išsiuvinėjimo ir spontaniškos vaidybos. „Visos jos tokios" -­ tokios ir tokie - daug ir be tikslo juda, mirguliuoja, ir pirmajame spektaklyje (gegužės 8 d.) vaidmenų charakteriai dar buvo itin panašūs, žemiški, kampuoti, negalantiški, be mocartiško baletinio pakylėjimo. Natūraliu artistiniu šarmu nušvito tik sultingoji ponių tarnaitė Despina (Viktorija Miškūnaitė). Gal operos buffa lengvabūdiškai intonacijai išgauti nebūtų pamaišęs atskiras aktorius-režisierius darbui su solistais (pvz., Kostas Smoriginas vyresnysis)? Per solistų grubokus rečitatyvus iš orkestro duobės atsklisdavo lakoniškas klavesino akompanimentas, deja, likdavęs balseliu dykumoje.

Kuklus, prigesęs, nors dailiai nugrimuotas buvo ir choras (Akademijos studentai), atstovaujantis nuobodžiai atostogaujančiųjų miniai; vietoj charizmatiško, bet neištariančio nė žodžio ir migdančio barmeno-Rafailo Karpio gal buvo galima 15 minučių pasisamdyti kokteilius plakantį profesionalą.

Bet pro visas šitas scenines „žaliuzes" vis tiek smelkiasi saulės šviesa, žadėdama skaisčią dieną. Reikia pripažinti, režisierė Dalia Ibelhauptaitė sugeba atrasti ir sukviesti į savo operos namus vis naujus atlikėjus, jos kolektyvas daro daugiau nei muzikos festivalis „Sugrįžimai". Pagrindinius vaidmenis atlikę mūsų solistai emigrantai Viktorija Kaminskaitė (Fiordilidži), Jurgita Adamonytė (Dorabela), Kostas Smoriginas (Giulielmas) vėl demonstruoja, kokia vis dėlto neišsemiama ta Lietuva. Bohemiečiai per dešimt metų, vadovaudamiesi dinamišku bumerango principu, sugebėjo reformuoti lietuvišką operą. (Beje, norėtųsi, kad mūsų vangi, šykšti aplodismentų publika tiems sugrįžtantiesiems atsimokėtų ne prasčiau nei jiems atsimoka anapus sienos.)

Muzikinę spektaklio pusę palieku vertinti profesionalams. Kad ir kaip būtų, Mozartas vis tiek valdo širdis ir, rodos, nesibaigia, ir pasibaigęs neišvengiamai sugrįžta - kaip tas gyvenimo pavasaris.

LITERATŪRA IR MENAS

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.