„Medėjos” – numelioruota mitologija. Ar supurtyti žiūrovą jau reiškia meno kūrinį?

Daina Habdankaitė 2011-05-10 Menų faktūra
„Medėjos”

aA

Recenzija šokio kritikos projektui „Šokis žodžiu - ne[w]kritika“. Visus projekto tekstus galite skaityti www.dance.lt

 


Kauno šokio teatro „Aura“ spektaklio „Medėjos“ reklaminė kampanija buvo tokia aktyvi įvairiuose žiniasklaidos kanaluose, kad neliko nieko kita, kaip laukti premjeros, tikintis žadėtojo sprogimo. Būkime teisingi - kažkur lyg ir buvo girdėti pokšėjimas.

Choreografė Birutė Letukaitė sakosi buvusi įkvėpta Euripido užrašyto mito apie Medėją, kuri nužudė savo vaikus. Šį Antikos mitą Letukaitė siekia pateikti šiuolaikiniame kontekste, kur gausu abortų ir vaikžudžių motinų. Išplėšti iš mito vieną sceną, neatsižvelgiant į kontekstą, jau pavojinga. Dar pavojingiau užsimoti kalbėti ir taip dažnai eskaluojama tema. Tačiau kūrybinei komandai drąsos, kaip įsitikinsime, netrūksta. Tik ar šiuo atveju verta rizikuoti?

Šokio (ir muzikos) spektaklis sudarytas iš dviejų dalių: simboliškai prikeliamas antikinis mitas ir vizualizuojamos šiandienos aktualijos. Įdomu tai, kad mitinė Medėja (sopranas Skaidra Jančaitė) įsiterpia į šiuolaikinių moterų ir vyrų šokio scenas, o abiejose epochose figūruoja tie patys simboliai (kūdikėlių-lėlyčių figūrėlės, ryškiai raudonas apšvietimas). Taip moters situacija universalizuojama peržengiant laiko ir erdvės ribas.

Tačiau kalbant apie spektaklio simbolikos tinkamumą, derėtų suabejoti, ar simboliai nėra pernelyg supaprastinti. Šliūkštelėtas raudonas kraujas, prie juosmens pririšti, o vėliau nuplėšiami kūdikėliai ir baltai vilkintys vaikai angelėlių veidais - visa tai gal ir paveiku, tačiau lygiai tokia pat paveiki yra socialinė reklama apie neprisegtus saugos diržus ar viršijamą greitį. Ar supurtyti žiūrovą jau reiškia meno kūrinį?

Maža to, spektaklio kūrėjai balansuoja ties sakralumo (mitas, vaikai) ir gašlumo riba. Deja, dažniau persvarą ima pastarasis. Šokantys vyrai ir moterys, vilkintys kūno spalvos triko, judesiu išpasakoja tiek, kiek net nuogiausias žmogus neparodytų: čia ir masinis poravimosi šokis, ir stilizuotas lytinis aktas, ir prievartavimo iliustracija šokiu. Nepamirškime ir ekspresyvios muzikos (Antanas Jansenka), kuri, nors būdama įspūdinga ir kokybiška, yra leidžiama gerokai garsiau nei būtina. Summa summarum - stresas ausims ir akims. Paveiku - nesiginčysiu, - tačiau kur estetika?

Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Ir netiesa, kad atėjus į socialiai angažuotą spektaklį tikėtis estetikos triumfo yra snobiška. Juolab kad „Aura“ yra tas kolektyvas, iš kurio galima ne tik tikėtis, bet ir reikalauti: šokėjų lankstumas, plastika ir technika yra puiki medžiaga bet kokiam choreografiniam lipdiniui, o ekspresija ir laisvumas suteikia mistinio „šarmo“. Todėl šiek tiek apmaudu, kai talentingi šokėjai draskosi stilizuotose orgijose, o vyrai ekspresiją reiškia eunuchų balsais apraudodami mirusį kūdikį.

Ir dar šiek tiek apie lyčių vaidmenis. Kai spektaklio pradžioje vyriškoji pusė pasireiškia kaip taikinga ir brandi atsvara moteriškai beprotybei, ima kirbėti mintis, kad galbūt Letukaitei „Medėjose“ pavyks šiek tiek pakoreguoti stereotipinį vyro-eržilo įvaizdį. Tačiau jautriai ir subtiliai nuplovę kūdikių kraują nuo Medėjos rankų, spektakliui persiritus į antrą dalį vyrai pavirsta dauginimosi ir prievartos mašinomis. Lyg staiga būtų prisiminę savo socialinį vaidmenį, lyg atsitokėję, jog šiame spektaklyje jiems skirtas tranų vaidmuo.

Ar tai reiškia, kad Antikos vyrai buvo jautresni už mūsiškius? Vargu, juolab, kad perpynus šiandieną su mitiniu erdvėlaikiu, pastarasis taip numelioruojamas, kad kalbėti apie anų laikų vyrus, moteris, šlovę ir nuopuolį tampa beprasmiška. Upės srūva pas mus, todėl belieka kalbėti apie vaikžudes motinas ir abortus. Dar kartelį. Gal kas išgirs.

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.