Liūdna tiesa apie bėgančiuosius

Ridas Viskauskas 2009-03-24 Literatūra ir menas, 2009 03 20
Spektaklyje „Pabėgimas į Akropolį” vaidinatys teatro ATVIRAS RATAS aktoriai. Teatro foto

aA

Skaitinėdamas energingo ir aštrialiežuvio JAV milijonieriaus Lee Iacocca knygą „Kur dingo visi lyderiai?“ (iš anglų k. vertė Leonas Tamošiūnas, „Vaga“, 2009), kai kurias autoriaus mintis apie politiką ir verslą fantazijoje pritaikiau ir teatrui. Autorius pažymi, kad lyderis turi būti smalsus, kūrybingas, komunikabilus, stipraus charakterio, drąsus, turėti įsitikinimus, charizmatiškas, kompetentingas, sveiko proto. Juokai juokais, bet teatro trupė „Atviras ratas“ daugelio šių savybių nestokoja - ypač komunikabilumo (pradedant spektaklio idėja, baigiant įvaizdžiu, viešaisiais ryšiais). Jau antrą spektaklį „Atviras ratas“ kuria, remdamasis jaunuomenės patyrimu, o tai palengvina jaunos publikos atpažįstamumą, bendravimą. Pirmasis kurtas, remiantis labiau asmenine patirtimi - bemaž legendinis dvasinio augimo istorijų „Atviras ratas“, antrasis - jau atsiribojus nuo savęs, kritiškiau žvelgiant į esamąjį laiką ir bendraamžius - „Pabėgimas į Akropolį“ (pagal Marijos Korenkaitės pjesę), kurio premjera po kelių mėnesių pertraukos kovo 10 d. parodyta „Menų spaustuvėje“, Vilniuje.

„Atviro rato“ trupė, vadovaujama režisieriaus ir pedagogo Aido Giniočio, į sceną atvedė, nesakyčiau, kad absoliučiai „naują herojų“, bet bent jau primirštą nuo Sauliaus Šaltenio dramaturgijos pastatymų praėjusio amžiaus aštunto dešimtmečio Jaunimo teatre - nedidelių miestelių jauną žmogų. Natūralu - kitas laikas, didžiuliai socialiniai pokyčiai, tad traktuotė ir požiūris į jauną žmogų skiriasi. „Pabėgimas į Akropolį“ - nežinau, ar kūrėjai tai suvokia - diagnozavo gana liūdną šiandienos periferijos jaunuolių padėtį ir charakteristiką: ribotų „gyvenimo starto“ galimybių, naivūs, menkai išprusę ir abejotinų socialinių perspektyvų. Pats prekybos centras „Akropolis“ Vilniuje nėra joks blogio simbolis, tai tiesiog prekybos verslo plėtros projektas. Blogybė - nebrandžių jaunų žmonių mąstysenoje romantizuotas Akropolio - bemaž rojaus - miražas, kuriame atseit pildosi visos „gražaus ir šviesaus“ gyvenimo svajonės.

M. Korenkaitės pjesė - socialinio gyvenimo nuošalėje (arba arti jos atsidūrusių) veikėjų gyvenimo koliažas, kurį vienija paauglių Živilės (Marija Korenkaitė) ir Dariaus (Vytautas Leistrumas) pirmos meilės istorija su tragiška baigtimi. Ją teatras pasakoja tiesmukai negąsdindamas, su švelnia ironija, „nesiseilėdamas“, tačiau jautriai, pagarbiai. Fragmentais pristatoma gana didelė veikėjų galerija (aktoriai kuria po kelis skirtingus vaidmenis), kurie galbūt labiau reikalingi ne tiek dėl dramaturgijos plėtotės, kiek dėl pasaulio, kuris supa jaunuolius, vaizdinio, problematikos ir spektaklio leitmotyvų, emocijų polifonijos. Kai kurie veikėjai (kartais kyla toks įspūdis) - tarsi sutrikusio intelekto: štai kalbasi Justo Tertelio ir Eimanto Bareikio vaidinami rimti seniokai, apsigobę pečius pledais, apie orą - „reikšmingas“ judviejų pokalbis apie nieką galėtų trukti valandų valandas! Arba E. Bareikio ir Jono Šarkaus vaidinami krizenantys paaugliai, kurių pilna prie kiekvienos daugiabučio laiptinės: jų mentalitetas - kaip pagalbinės mokyklos moksleivių... Ne geriau atrodo ir keliaujančios automobiliais šeimos su vaikais - orūs tėvai it kokios burnas vandens prisisėmusios mumijos iš muziejų... Sutrikusio bendravimo temą atskleidžia J. Tertelio ir E. Bareikio keleivių konfliktas dėl tuščiavidurių ambicijų autobuse, M. Korenkaitės vaidinamos įkyriai meilikaujančios nusigyvenusios prostitutės Birutės Deksnytės monologas - flirtas ant suolelio su nekalbiu piliečiu prie Akropolio... Atrodo, kad daugeliui veikėjų gyvenimo laikas tarsi sustojęs - jie nesikeičia, niekas iš esmės nevyksta. Ir tai turbūt kaip katalizatorius veikia Živilės nesąmoningą norą ištrūkti iš mirusio laiko žemės... Živilė aktyvesnė už Darių. Tai jai pirma šauna galvon „pabėgimo į Akropolį“ idėja (deja, „pabėgimas“ baigiasi išprievartavimu viename prekybos centro sandėlyje; galbūt pirmą kartą patirta prievarta, kaip šoko terapija, turėtų labiau pakeisti Živilę spektaklio pabaigoje?..), tai ji subtiliai, bet to neįsisąmoninusi, valdo Darių, net finalinis jų nušokimas nuo Akropolio stogo - labiau Živilės paskatintas... Teatras neforsuoja publikos emocijų dėl jaunuolių (numanomos) savižudybės, zongais tarsi sukuriama emocinė distancija, skatinama mąstyti - ne vien išgyventi.

Živilės ir Dariaus tėvų nematome - tik mamas. Živilės mama Regina Kurauskienė (Judita Urnikytė), apsigobusi megzta skara, atrodo tarsi periferijos inteligentė, nepatikli, griežtai į nagą suėmusi dukrą. Dariaus mama Marytė Šarapova (Agnė Kaktaitė) - primityvesnis tipažas. Scenoje, kai Živilės mama, nerimo genama dėl dukros ateities, šiai nakvojus pas Darių, ateina ieškoti „teisingumo“ į Dariaus namus, tarp garbių moterų pamažu užverda tikros amerikietiškos imtynės, kurios baigiasi ašaromis, atsiprašymu ir susitaikymu...

Žavi visų aktorių emocinis plastiškumas, ritmo pagava, muzikalumas, ansambliškumas. Ir drausmė. Juk kitam aktoriui tik duok vaidint kokį „pasipergyvenimą“ - tris valandas vaidins! O „Atviro rato“ komanda labai tiksliai jaučia ritmo kontrastus, gerai derina vaidybos stilius: psichologinį vaidmens pagrindimą, raiškų išorinį piešinį, atsiribojimą zongų metu, tiesioginį kreipimąsi į publiką. Vaidinimas atviras improvizacijai, pakeitimams, kūrybiniam eksperimentui. Priemonės - paprastos, tinkančios „keliaujančio teatro“ modeliui: kelios kėdės, muzikos instrumentai, pakabos su veikėjų drabužiais (aktoriai, nesislėpdami nuo publikos, persirengia kvadrato formos vaidybos aikštelės šonuose). Tikiuosi, „Pabėgimo į Akropolį“ laukia ilgas gyvenimas. Spektaklis žadina jaunųjų žiūrovų diskusijas apie visokių „Pabėgimų...“ socialines priežastis ir padarinius, nors čia vis dėlto svarbiausias - gyvo TEATRO kūrimas...

 

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.