Literatūrinio teatro gerbėjams – Rolando Kazlo „Daktaras Glasas“

Ramunė Balevičiūtė 2019-02-12 menufaktura.lt
Daktaras Glasas - Mantas Barvičius, pastorius Gregorijus - Rolandas Kazlas. Dainiaus Labučio nuotrauka
Daktaras Glasas - Mantas Barvičius, pastorius Gregorijus - Rolandas Kazlas. Dainiaus Labučio nuotrauka

aA

Pastaraisiais metais kūrybinį prieglobstį radęs Vilniaus teatre „Lėlė“, Rolandas Kazlas čia išleido naująją savo premjerą - spektaklį „Daktaras Glasas“ pagal to paties pavadinimo XX a. pirmosios pusės švedų rašytojo Hjalmaro Söderbergo romaną (jis pats - ir inscenizacijos autorius).

Rolandas Kazlas nebijo pasirodyti senamadiškas, nesibodi literatūriniu teatru ir vardan patogios spektaklio trukmės netrumpina ir nekarpo istorijos. Tokioje formoje jis, panašu, jaučiasi užtikrintas, komfortiškai tokiame scenos pasaulyje jaučiasi ir aktoriai. Nei režisūrinių, nei aktorinių iššūkių Kazlas nekelia, jam svarbiausia - papasakoti vienišo ir nelaimingo jauno gydytojo, iš žmogiškųjų ryšių ilgesio pasiryžusio baisiam nusikaltimui, istoriją. Todėl spektaklis, supažindinantis su Lietuvoje mažai kam žinomo autoriaus, beje, lyginamo su Augustu Strindbergu, kūriniu, atlieka ir šviečiamąją funkciją.

Pagrindiniam Daktaro Glaso vaidmeniui Kazlas pakvietė jauną aktorių, neseniai studijas pas Joną Vaitkų baigusį Mantą Barvičių. Sunku nuspėti, kas nulėmė tokį režisieriaus pasirinkimą: galbūt šiek tiek „nešiuolaikiški“ aktoriaus veido bruožai, o galbūt sceninė Barvičiaus individualybė atitiko režisieriaus viziją. Tik vargu ar jaunam ir nedaug patirties turinčiam aktoriui pavyko ją visiškai įgyvendinti. Söderbergo sukurto personažo esmė - didžiulis prieštaravimas tarp respektabilaus ir rūpestingo gydytojo įvaizdžio ir tikrųjų jo troškimų, tamsios gaivališkos vidinės jėgos. Būtent jos labiausiai ir pritrūko Barvičiaus Daktarui Glasui, kurį scenoje matome šiek tiek plakatišką ir mažai besikeičiantį. Pradžioje draugišką ir paslaugų, pamažu Daktarą Glasą apsėda vidiniai demonai, atvedę jį prie sprendimo nužudyti Pastorių Gregorijų ir galiausiai atimti gyvybę pačiam sau. Mantui Barvičiui kol kas nelabai pavyksta įkūnyti šias palaipsnes personažo transformacijas, - jis daugiausia kliaujasi pakeltomis intonacijomis ir nervingu vaikštinėjimu po sceną. Nepadeda aktoriui ir romano forma - jis parašytas kaip gydytojo dienoraščiai. Spektaklyje dienoraščio įrašai virsta ilgais į diktofoną įrašinėjamais Daktaro monologais, tačiau nesukuria čia ir dabar vykstančio mąstymo proceso įspūdžio. Gaila, bet Glaso vidinę raidą užgožia kiti personažai ir aplinka.  

Pirmąją Rolando Kazlo profesiją - aktoriaus - išduoda rūpinimasis, kad jo kolegos turėtų pakankamai vaidybinės medžiagos. Todėl jis negaili sceninio laiko, kad pavaizduotų Glaso klinikos ir miesto užeigos aplinką ir jos žmones (šiuos vaidina Almira Grybauskaitė, Deivis Sarapinas, Sigita Mikalauskaitė, Erika Gaidauskaitė, Olga Pocevičiūtė, Vilius Kirkilionis, Imantas Precas, Karolis Algimantas Butvidas ir Dainius Tarutis). Štai pirmosios dvidešimt spektaklio minučių skiriamos komiškoms intermedijoms - pacientų priėmimui. Vienam triukšmingai pašalinamos žarnyne susikaupusios dujos, kitam, parodžius pusnuogės moters paveikslą, iš burnos ištraukiamas metalinis žaidimo kamuolys, trečiam nuimamas nuo kojos gipsas ir čia pat, užsėdus stotingai damai, vėl uždedamas. Nuolatinės Kazlo bendražygės dailininkės Neringos Keršulytės sukurta scenografija, vaizduojanti tai Glaso priimamąjį, tai jūros pakrantę, tai miesto paviljoną, - lakoniška ir funkcionali, tarnaujanti visų pirma aktoriams. 

„Daktaras Glasas“ - tekstinis spektaklis. Söderbergo tekstas talpus ir turtingas įvairių idėjų bei įžvalgų. Tačiau daugelis jų ištirpsta aktorių liejamų žodžių sraute ir beveik nuolat ir gana monotoniškai skambančios muzikos fone, todėl lieka neakcentuotos, neišryškintos. Brandžiausia spektaklyje pasirodė moters linija. Jauną pastoriaus žmoną vaidina Jaunimo teatro aktorė Jonė Dambrauskaitė. Jos Fru Gregorijus sklidina gyvybės ir pulsuojančio moteriškumo. Šalia jos, suvokusios save ir drąsiai priimančios savo likimą, dar labiau išryškėja silpnosios Daktaro Glaso vaidmens pusės. Beje, jųdviejų susitikimo pakrantėje scena - viena gražiausių spektaklyje, tiesa, nenoromis primenanti Eimunto Nekrošiaus „Otelą“. Dambrauskaitės herojė ir vizualiai šiek tiek primena Eglės Špokaitės Dezdemoną. Tik apmaudu, kad jos linija tarsi nutrūksta - jos beveik nebeišvystame scenoje po Pastoriaus mirties.

Pats Rolandas Kazlas vaidina Pastorių Gregorijų ir daro tai su didžiuliu pasimėgavimu. Šis veikėjas balansuoja tarp dramos ir komiškumo, tačiau pastarasis yra tarsi prislopintas. Pasigėrėtinas epizodas, kai Pastorius Gregorijus, pirmą kartą apsilankęs pas Daktarą Glasą, svarsto apie komunijos priėmimo procedūros inovacijas. Ši scena verčia prisiminti išskirtinį Kazlo komiko talentą, kurį naujajame savo spektaklyje aktorius sėkmingai suderina su tiksliomis personažo psichologinėmis charakteristikomis. Kazlo Pastoriuje paradoksaliai dera despotiškumas ir infantilumas, egocentriškumas ir naivumas.

„Lėlės“ teatro „Daktaras Glasas“ savaip primena Vytauto Rumšo prieš trejetą metų Nacionaliniame dramos teatre pastatytus Ingmaro Bergmano „Intymius pokalbius“. Sakyčiau, kad Kazlo darbas „ramesnis“, labiau sutelktas į minties vedimą, o ne į atvirą aistrų demonstravimą. Ir neabejoju, kad „Lėlės“ premjera, kaip ir LNDT spektaklis, turės savo publiką, kuri labiau už modernią režisūrinę kalbą vertina nuoseklų ir suprantamą pasakojimą bei atjautą žadinančius personažus. 

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.