Lengvas kultūros žanras

2016-06-28 7 meno dienos, 2016 06 24

aA

Rimgailė Renevytė

Teatrinis Vilnius „Kultūros naktyje“

Net ir praūžus griausmingai audrai, „Kultūros nakties“ renginiai penktadienio vakarą nestokojo žiūrovų. Kaip ir kasmet, sostinės gatvės ir skersgatviai atsivėrė naktinei kultūrinių pasirodymų nuotaikai. Šiemetinis „Kultūros nakties“ maratonas tiek pat pradžiugino, kiek ir nuvylė. Visai netikėtai, aplankiusi lauktus ir planuotus bei užklupus keletą pakeliui vykusių pasirodymų, ėmiau labiau atsiverti vakaro netikėtumams.

Mano kelionė po teatrališką miestą bei naujai atrastas jo erdves prasidėjo nuo Oskaro Koršunovo teatro, kvietusio užsukti į Ašmenos gatvėje įsikūrusią studiją, kurioje buvo rodoma dokumentika apie „Hamleto“ gastroles Kinijoje. Ant paskutinio sezono spektaklio frazes „rėkiančių“ sienų mirgėjo Rasos Samuolytės, Dainiaus Gavenonio, Nelės Savičenko ir Dariaus Meškausko pasakojimai apie sunkumus, patirtus gastrolių metu, bei „Hamleto“ jėgą vaidinant jį kartais net du sykius per dieną. OKT studijoje sėdėjome vos keliese, todėl klausantis, pavyzdžiui, skrupulingo Gavenonio pasakojimo apie pertraukas tarp spektaklių ir sulaikytą tylą grimo kambaryje apimdavo keista nuotaika, tarsi būtų atviraujama tik mums: dešimčiai porų akių ir trims varvantiems skėčiams.

Po keleto ekrane „Hamletui“ užduotų klausimų nužingsniavau į „Menų spaustuvę“, kur tąnakt žiūrovui pasiūlyta įspūdinga šiuolaikinio cirko programa: nuo kūrybinių dirbtuvių iki pačių spektaklių. Žiūrovai plūdo į „Spaustuvės“ kiemą, kuriame netrukus prasidėjo žaismingas prancūzų trupės pasirodymas „Miss Dolly“. Spektaklio pradžioje publikos dėmesį prikaustę iš įvairių erdvių besirandantys aktoriai jį išlaikė ir per visą pasirodymą. Vyras tempia didžiulę metalinę konstrukciją scenos link, šalia jo - į ragą baubianti raudonplaukė reikalauja aplinkinių dėmesio. O pro „Menų spaustuvės“ antrojo aukšto langą besišypsanti mergina šaukia savo arklį ir tuoj pat pradingsta, kad po minutėles braudamasi pro žiūrovus jau bėgtų į sceną. Kai vėl įsivyrauja laukimo tyla arba pasigirsta nekantrus žiūrovų šurmulys, iš spaustuvės išbėga dar vienas šviesus siluetas - atsiprašinėdama minios, aktorė taip pat pasiekia sceną ir žiūrovai pagaliau išvysta akrobatinių triukų bei komiškų personažų santykių cirko pasirodymą.

Vos išėjus iš „Menų spaustuvės“, dėmesį visai netikėtai patraukė Šventaragio slėnio medžiuose pakabinti muzikantai - „Antikvariniai Kašpirovskio dantys“. Tarsi pratęsdami žaismingą commedia dellʼarte pasirodymą, muzikantai kartu su gitaromis, pučiamaisiais ar net mušamaisiais instrumentais kybojo ore ir linksmino aplink susispietusią minią. Šie teatrališki ir nuotaikingi gatvės renginiai pasirodė itin patrauklūs įvairiai publikai.

Tiesa, tolesnė mano kultūros nakties kelionė nebuvo tokia sėkminga. Vilniaus paveikslų galerijos kieme Lietuvos urbanistinio šokio teatras „Low Air“ pristatė šokio spektaklį pagal Igorio Stravinskio baletą „Šventasis pavasaris“. Akimirksniu prisiminiau „Naujojo Baltijos šokio“ programoje praėjusiais metais rodytą „Nižinskis. Sapnų apeigos“ - šokio interpretaciją pagal šį Stravinskio kūrinį. Akivaizdu, kad muzika tiek vienu, tiek kitu atveju yra kur kas stipresnė už šokio kūrėjų idėjas ir jų išraiškos galią. Šokėjai nepaiso muzikos ritmo ir tai dar labiau priešinasi šių dviejų dalykų - muzikos ir judesio - susiliejimui į bendrą visumą. Galbūt monotoniškas ir agresyvus trypimas būtų išgirstas skambant atitinkamam muzikiniam fonui? Klasikos kūrinys norom nenorom užkelia atlikimui ir interpretacijai aukštą kartelę, kurios, mano akimis, šįsyk kūrėjams įveikti nepavyko. Beje, šokio teatras „Low Air“ ir jo kūrėjai Laurynas Žakevičius ir Airida Gudaitė buvo apdovanoti „Auksiniu scenos kryžiumi“ už ankstesnį savo spektaklį „Kelionė namo“. Todėl norisi tikėti, kad naujausias jųdviejų darbas „Šventasis pavasaris“ viso labo tebuvo vienas iš daugelio šiuolaikinio šokio interpretacijos bandymų. Vis dėlto galėjau darsyk įsitikinti Stravinskio „Šventojo pavasario“ virpulį keliančiomis tonacijomis, kurių įspūdį stiprino Paveikslų galerijos kiemo sienų akustika.

Nakties pabaigai liko tikrų tikriausias iššūkis - Lietuvos rusų dramos teatre užsidaręs Ainio Storpirščio spektaklis „Sielos virtuvė“ apie roko grupę „The Doors“. Apmaudu, kad nei nuotaikos, nei žaismės šis „lietuviškas rokenrolas“ neišsaugojo, spektaklis kartu su kūrybine komanda pritrūko ir aiškios krypties, ir tvirtos (ar išvis kokios nors) režisūros. Vietoj tuščių ambicijų scenoje labiau norėtųsi bent lašo nuoširdumo, kuriuo pasižymėdavo paties Ainio vaidmenys, bei lankstesnio požiūrio į naratyvą, atsisakant iliustratyvumo. Galbūt mano lūkesčiai liko neišpildyti dėl skirtingo įsivaizdavimo, koks turėtų būti geras teatrinis tūsas, kurio užuominos prasiverždavo ankstesniuose Vido Bareikio spektakliuose „No concert“, „Mr. Fluxus“, „Telefonų knyga“. Akivaizdu, kad laikas nestovi vietoje ir net nespėji pastebėti, kada aktorius Ainis Storpirštis tapo teatro režisieriumi.

Galiausiai po nebaigtos „Sielos virtuvės“ dar spėjau Lukiškių aikštėje išgirsti fortepijonu skambinantį Petrą Geniušą, išsklaidžiusį priešpremjerinius nusivylimus ir dar labiau įkvėpusį atviram žvilgsniui, kuris itin svarbus tokiems masinės kultūros renginiams.

7md.lt

recenzijos
  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. <...> Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.