Lengvai, bet ne prastai

Laura Šimkutė 2025-03-07 7md.lt, 2025-02-28
Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

aA

Dauguma lietuvių kalbos ir literatūros pamokas greičiausiai pamename kaip dalyką, per kurį buvo liepiama skaityti knygas iš sąrašo. Kodėl būtent tas knygas ir ko jaunas žmogus turėtų iš jų pasisemti? Klausimas, į kurį atsakyti galėtų tik entuziastingas ir iš pašaukimo dirbantis mokytojas. Ne paslaptis, kad vienas būdų, kurių griebiasi neretas lietuvių kalbos pedagogas, yra teatras, nes spektaklis – ta forma, kuri per egzaminą moksleiviui padės išsigelbėti, jei jis netyčia knygos taip ir neperskaitė ar nesuprato. Tad anksčiau repertuaruose vaidendavosi tokie siužetą atkartojantys ir jaunimui it priešnuodis nuo teatro suveikiantys kūriniai. Tačiau tai labiau praeities reiškiniai, apie kuriuos nereikėtų plėstis.

Žinodami, kad privalomos literatūros sąrašo kūriniais paremti spektakliai patrauks egzaminų nuotaikomis gyvenančių žiūrovų (o gal labiausiai jų mokytojų) dėmesį, teatro „No Shoes“ kūrėjai nusprendė į pamokos žanrą pažiūrėti iš teatrinės perspektyvos. O kartu suvesti sąskaitas su lietuvių kalbos ir literatūros pamokomis bei joms skirtu egzaminu. Ir čia norėtųsi švieslentės su užrašu „1 : 0 – teatro naudai“.

Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

Monospektaklyje „Beveik laimingas“ (rež. Justas Tertelis), sukurtame Jurgio Kunčino romano „Tūla“ motyvais, paties kūrinio rasti beveik nepavyks – jis tampa atsvara paskaitai apie patį autorių ir jo gyvenimo kelius bei klystkelius. Nors gal ir tai nebūtų pats tiksliausias apibūdinimas – svarbiausi akcentai vis dėlto susiję su tuo, kaip „Tūla“ gimė ir kelerių metų autorius parašė knygą. Tarsi moksleiviams primenant – ko nors gyvenime pasiekti laiko dar turite į valias, ir pabrėžiant, kad mūsų kultūroje dar išlikę daug genijaus mito apraiškų.

Stebint, kaip aktorius Raimondas Klezys valdo publiką ir geba nuskaityti ją taip, kad interaktyvumą paverčia itin natūraliu ir visai neforsuotu spektaklio elementu, vis norisi prisiminti, jog jis – ir pedagogas. Kiekvieną savo žingsnį ir žvilgsnį jis, regis, apskaičiuoja taip, kad tiksliai žino, kokį rezultatą gaus, ir puikiai režisuoja žiūrovų dėmesį. Tarsi tikroje pamokoje jis moksleiviams yra paruošęs ir skaidrių (bet tokių šiek tiek retro ir originalesnių, o ne šiaip „PowerPoint“ pristatymą projektoriaus ekrane), ir netikėtą žinių patikrinimo testą, kurį reikia atlikti, ir šiek tiek autoriaus biografijos, ir šiek tiek savo biografijos faktų. O pastarieji dailiai susilieja su neseniai kine pasirodžiusiomis „Pietinia kronikomis“ (rež. Ignas Miškinis, 2024), kuriose pagrindinis treningų „kultūrą“ išpažįstantis veikėjas pats sau netikėtai įninka į knygas ir galiausiai pasuka filologijos link. Taip ir Klezio pasakotojas, vieną akimirką skaldęs malkas, netikėtai atsiduria skaitovų konkurse ir galiausiai vaidybos studijose.

Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

Stebint, kaip gyvai, raiškiai ir įtraukiai Klezys pasakoja – ar tai būtų Kunčino biografijos faktai, ar bandymas ženklų kalba atkartoti romano siužetą, ar istorija iš jo skaitovų konkurso laikų, – galima net pamanyti, kad atsidūrei gerai sukomponuotame stand-up komedijos šou. Sakiniai ir jų loginiai kirčiai dėliojami taip, kad pasiektų vadinamąją punch line (juokingiausią pasakojimo vietą), priverčiančią publiką nusijuokti ir neprarasti dėmesio, nes jei leisi tekstui ramiai sau plaukti, tai ir sakiniai bei jų prasmės praplauks neprisišvartavusios.

Aktorius tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos. Čia teatras gyvas, aktorius yra prieš pat tave ir bet kada gali užkalbinti, pakviesti kartu padainuoti karaokę ar tiesiog būti kartu. Ir dar tą teatro gyvumą pabrėžia pasiteiraudamas, ar publika turi pastabų, nes spektaklis – toks dalykas, kurį įmanoma koreguoti: jis nėra įspraustas į įrašo spąstus. Toks bendravimas abiturientams turėtų būti priimtinesnis už literatūros įpaveikslinimą ir nesukelti alergijos teatrui ateinantiems dešimčiai metų.

Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

Spektaklyje „Beveik laimingas“ taip pat galima pajusti lengvą jaunuoliams skirtą raginimą į egzaminus pažvelgti ir šiek tiek paprasčiau, ir šiek tiek kritiškiau: kaip kūrinio pradžioje teigia Klezio personažas Pedagogas, gyvenimas po jų dar tik prasideda. O tada jau ir tikrovėje visi „Tūlos“ ar kitų romanų siužetai gali ištikti.

7md.lt

recenzijos
  • Sodo spalvos

    Užuot tiriamai pažvelgę į savo pagrindinį herojų, jį nuteisė „žinoti“. Pasmerkė tariamam pasaulio suvokimui, žongliruodami abstrakčiomis jo sąvokomis. Spektaklio tekstai vos palietė pačių kūrėjų išsikeltas temas.

  • Vienišieji vakarai Vakaruose

    Artiomo Rybakovo spektaklis vadinasi „Vienišieji vakarai“ – ir sunku suprasti, ar Vakarų „V“ pamesta verčiant pjesę, ar jos sąmoningai atsisakyta statant spektaklį. Nes tai keičia pačią pjesės traktuotę.

  • Šokiai po skara

    Apie „Žemaitės N. 18(0)“ tikslinę auditoriją ir žanrą nelengva atsakyti, bet tolesnis šio kūrinio gyvavimas turėtų padėti ir pačiai choreografei toliau gryninti savo meninį braižą šiuolaikinės pasakojamosios choreografijos srityje.

  • Grožis ir praradimai

    Režisierius Adomas Juška nuosekliai seka László Krasznahorkai romanu, tačiau savo įžvalgų apie jo turinį nepateikia. Sąsajos su dabartimi tikrai neprivalomos, bet norisi ryškesnės režisieriaus interpretacijos, jo požiūrio.

  • Geriausiu atveju – beveik laimingi

    Nors spektaklio pirmoje dalyje atrodo, kad tai – performatyvi paskaita apie Jurgį Kunčiną, tačiau jo pabaigoje apima jausmas, kad vis dėlto mes čia susirinkome trumpai pasitarti apie gyvenimą.

  • It pavasarinės saulės pliūpsnis

    Spalvų ir šviesos gausa tokia stipri, jog vos atsivėrus uždangai net norisi prisimerkti. Vis dėlto, būtent iš intensyvumo gimsta margas, judrus, teatrališkas „Don Kichoto“ pasaulis.

  • Neimanių strimelės, aguročiai ir kalendoriai

    Net jei tekstas plūsta iš aktoriaus, kurį be galo įdomu stebėti, lūpų, to neužtenka, kad spektaklis įvyktų, – įvyksta veikiau vaidmuo, o begėdiškai karaliauti vis dėlto paliekama literatūrai.

  • Visi tie vieniši Martino McDonagh fanai

    Spektaklį „Vienišieji vakarai“ (rež. Artiomas Rybakovas) kūrė ambicingi, jautrūs, bet iš saugios zonos išklysti, nuvilti dramaturgą ir apsijuokti prieš žiūrovus nenorintys menininkai.