Lengvai, bet ne prastai

Laura Šimkutė 2025-03-07 7md.lt, 2025-02-28
Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

aA

Dauguma lietuvių kalbos ir literatūros pamokas greičiausiai pamename kaip dalyką, per kurį buvo liepiama skaityti knygas iš sąrašo. Kodėl būtent tas knygas ir ko jaunas žmogus turėtų iš jų pasisemti? Klausimas, į kurį atsakyti galėtų tik entuziastingas ir iš pašaukimo dirbantis mokytojas. Ne paslaptis, kad vienas būdų, kurių griebiasi neretas lietuvių kalbos pedagogas, yra teatras, nes spektaklis – ta forma, kuri per egzaminą moksleiviui padės išsigelbėti, jei jis netyčia knygos taip ir neperskaitė ar nesuprato. Tad anksčiau repertuaruose vaidendavosi tokie siužetą atkartojantys ir jaunimui it priešnuodis nuo teatro suveikiantys kūriniai. Tačiau tai labiau praeities reiškiniai, apie kuriuos nereikėtų plėstis.

Žinodami, kad privalomos literatūros sąrašo kūriniais paremti spektakliai patrauks egzaminų nuotaikomis gyvenančių žiūrovų (o gal labiausiai jų mokytojų) dėmesį, teatro „No Shoes“ kūrėjai nusprendė į pamokos žanrą pažiūrėti iš teatrinės perspektyvos. O kartu suvesti sąskaitas su lietuvių kalbos ir literatūros pamokomis bei joms skirtu egzaminu. Ir čia norėtųsi švieslentės su užrašu „1 : 0 – teatro naudai“.

Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

Monospektaklyje „Beveik laimingas“ (rež. Justas Tertelis), sukurtame Jurgio Kunčino romano „Tūla“ motyvais, paties kūrinio rasti beveik nepavyks – jis tampa atsvara paskaitai apie patį autorių ir jo gyvenimo kelius bei klystkelius. Nors gal ir tai nebūtų pats tiksliausias apibūdinimas – svarbiausi akcentai vis dėlto susiję su tuo, kaip „Tūla“ gimė ir kelerių metų autorius parašė knygą. Tarsi moksleiviams primenant – ko nors gyvenime pasiekti laiko dar turite į valias, ir pabrėžiant, kad mūsų kultūroje dar išlikę daug genijaus mito apraiškų.

Stebint, kaip aktorius Raimondas Klezys valdo publiką ir geba nuskaityti ją taip, kad interaktyvumą paverčia itin natūraliu ir visai neforsuotu spektaklio elementu, vis norisi prisiminti, jog jis – ir pedagogas. Kiekvieną savo žingsnį ir žvilgsnį jis, regis, apskaičiuoja taip, kad tiksliai žino, kokį rezultatą gaus, ir puikiai režisuoja žiūrovų dėmesį. Tarsi tikroje pamokoje jis moksleiviams yra paruošęs ir skaidrių (bet tokių šiek tiek retro ir originalesnių, o ne šiaip „PowerPoint“ pristatymą projektoriaus ekrane), ir netikėtą žinių patikrinimo testą, kurį reikia atlikti, ir šiek tiek autoriaus biografijos, ir šiek tiek savo biografijos faktų. O pastarieji dailiai susilieja su neseniai kine pasirodžiusiomis „Pietinia kronikomis“ (rež. Ignas Miškinis, 2024), kuriose pagrindinis treningų „kultūrą“ išpažįstantis veikėjas pats sau netikėtai įninka į knygas ir galiausiai pasuka filologijos link. Taip ir Klezio pasakotojas, vieną akimirką skaldęs malkas, netikėtai atsiduria skaitovų konkurse ir galiausiai vaidybos studijose.

Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

Stebint, kaip gyvai, raiškiai ir įtraukiai Klezys pasakoja – ar tai būtų Kunčino biografijos faktai, ar bandymas ženklų kalba atkartoti romano siužetą, ar istorija iš jo skaitovų konkurso laikų, – galima net pamanyti, kad atsidūrei gerai sukomponuotame stand-up komedijos šou. Sakiniai ir jų loginiai kirčiai dėliojami taip, kad pasiektų vadinamąją punch line (juokingiausią pasakojimo vietą), priverčiančią publiką nusijuokti ir neprarasti dėmesio, nes jei leisi tekstui ramiai sau plaukti, tai ir sakiniai bei jų prasmės praplauks neprisišvartavusios.

Aktorius tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos. Čia teatras gyvas, aktorius yra prieš pat tave ir bet kada gali užkalbinti, pakviesti kartu padainuoti karaokę ar tiesiog būti kartu. Ir dar tą teatro gyvumą pabrėžia pasiteiraudamas, ar publika turi pastabų, nes spektaklis – toks dalykas, kurį įmanoma koreguoti: jis nėra įspraustas į įrašo spąstus. Toks bendravimas abiturientams turėtų būti priimtinesnis už literatūros įpaveikslinimą ir nesukelti alergijos teatrui ateinantiems dešimčiai metų.

Scena iš spektaklio „Beveik laimingas“; aktorius Raimondas Klezys, režisierius Justas Tertelis (teatras „No Shoes“). Arvydo Gudo nuotrauka

Spektaklyje „Beveik laimingas“ taip pat galima pajusti lengvą jaunuoliams skirtą raginimą į egzaminus pažvelgti ir šiek tiek paprasčiau, ir šiek tiek kritiškiau: kaip kūrinio pradžioje teigia Klezio personažas Pedagogas, gyvenimas po jų dar tik prasideda. O tada jau ir tikrovėje visi „Tūlos“ ar kitų romanų siužetai gali ištikti.

7md.lt

recenzijos
  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.