Kūrėjai narplioja M. K. Čiurlionio asmenybės dvilypumą

Vita Mozūraitė 2013-05-27 lrytas.lt, 2013 05 27

aA

Lietuvos ir Lenkijos kūrėjai baleto scenoje prakalbo apie mūsų tautos herojų Mikalojų Konstantiną Čiurlionį, įstrigusį tarp lenkiškos ir lietuviškos tapatybės. Ką mes iki šiol žinojome apie M. K. Čiurlionį? Kad jis buvo kompozitorius, dailininkas, vedė rašytoją ir mirė jaunas. Tai sustabarėjusi nuomonė, kurią išgirsdavome dar pradinėse klasėse.

Būdavome tokio amžiaus, kai apie tokių tautos herojų mylimąsias, gyvenimo būdą ir psichikos ligas niekas nekalbėdavo (ypač sovietiniais laikais), o vėliau prie šios temos nebegrįždavome, nes jau esą viską žinodavome.

Rūpėjo ne menininko kūryba

Kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus noras pažvelgti į M. K. Čiurlionį netikėtu rakursu ir šį norą įgyvendinęs lenkų choreografas Robertas Bondara mus sugrąžino prie temos. Šio bendradarbiavimo rezultatas - dviejų veiksmų baletas „Čiurlionis". Pirmasis premjerinis spektaklis buvo parodytas Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) gegužės 24 d.

Simboliška, kad apie M.K.Čiurlionį, įstrigusį tarp lenkiškos ir lietuviškos tapatybės, baleto scenoje prakalbo būtent Lietuvos ir Lenkijos kūrėjai.

Pagrindine baleto tema tapo ne M. K. Čiurlionio biografijos faktai ir jo kūryba, bet asmenybės dvilypumas, ypač išryškėjęs gyvenimo pabaigoje ir nutrėmęs menininką į psichiatrijos ligoninę.

Tai lyg ir atima spektaklio individualybę, nes, atsisakius pagrindinių M. K. Čiurlionio asmenybę apibūdinančių akcentų, baletas įgauna bendresnę, tačiau nuasmenintą prasmę.

Šokėjai - puikūs

Spektaklyje pabrėžiama jau kiek apsivėlusi laiko dulkėmis takoskyros tarp menininko ir bepročio (ne)buvimo idėja. O tam buvo pasirinktas ir ne mažiau padėvėtas asmenybės dvilypumo vaizdavimo būdas, kai tą patį personažą įkūnija du atlikėjai.

Per premjerą M.K.Čiurlionio vaidmenį atliko Marius Miliauskas ir Genadijus Žukovskis. Abu šokėjai pasirodė puikiai - jautė vienas kito nuotaikas, abu nestokojo išraiškingumo.

Tačiau choreografiniu požiūriu idėja nebuvo įgyvendinta iki galo - šokėjų plastika menkai skyrėsi vaizduojant M.K.Čiurlionį viešajame gyvenime ir klaidžiojantį temstančio proto labirintuose, nors choreografiniai beprotybės apraiškų sprendimai buvo gerokai originalesni ir įdomesni nei menininko pasirodymai viešumoje.

Suteikė individualumo

Tris didžiąsias M. K. Čiurlionio meiles įkūnijo trys šokėjos: Rūta Juodzevičiūtė (Marija), Olga Konošenko (Bronislava) ir Anastasija Čumakova (Sofija).

Kiekviena atlikėja savo personažui pasistengė suteikti individualumo, nes choreografine prasme trijų moterų paveikslai labai mažai skyrėsi.

Vis dėlto ryškiausia asmenybė pasirodė A. Čumakova, kuri net ir lyriniuose duetuose sugebėjo išvengti saldaus sentimentalumo. M. K. Čiurlionio ir Sofijos duetai buvo patys geriausi spektaklio epizodai.

Manto Daraškevičiaus sukurtas geriausio M.K.Čiurlionio bičiulio Eugenijaus Moravskio paveikslas pasirodė visiškai bespalvis.

M. Daraškevičius slankiojo paskui pagrindinį veikėją lyg šešėlis, bet koks jo vaidmuo buvo šio menininko gyvenime, taip ir liko neaišku. O juk tai buvo ne mažiau spalvinga asmenybė, rėmusi savo bičiulį finansiškai ir dvasiškai, palaikiusi M. K. Čiurlionio lietuvybės idėją.

Visiškai stereotipinis pasirodė Mirties personažas, kurį įkūnijo Igoris Zaripovas.

Iš tamsaus gobtuvo vis išnyrantis plikagalvę kaukolę primenantis baltas veidas atrodė lyg atklydęs iš viduramžiškų paveikslėlių.

O Mirties žaidimas šachmatais su pagrindiniu spektaklio veikėju - apskritai labai nuvalkiota idėja, kurią naudojo ne vienas šokio ir dramos kūrėjas. Ji „Čiurlionyje" apskritai atrodė kaip svetimkūnis.

Gali priimti iššūkius

Didžiausio pagyrimo nusipelno visa baleto trupė, beveik tobulai įvaldžiusi nuo klasikinio baleto nutolusią ir jai svetimą šiuolaikinio šokio stilistiką.

Nors ir labai muzikali, R. Bondaros choreografija nepasižymėjo ypatingu originalumu, judesiams atlikti nereikėjo specialaus pasirengimo, bet baleto šokėjams tai buvo naujiena.

Kai kuriems dar buvo sunku atsisakyti klasikos manieringumo, vis dėlto trupė parodė, kad gali priimti iššūkius.

Originali, čiurlioniškai erdvi pasirodė scenografija, kurią sukūrė Diana Marszalek ir Julia Skrzynecka (abi - ir kostiumų autorės). Iš viršaus nusileidžiančios tuščiavidurės kolonos priminė šviesos srautus, o perregimos juostų širmos dalijo sceną į atskiras veiksmo erdves ir taip padėjo išryškinti dvilypę herojaus asmenybę.

Tačiau scenovaizdį subanalino važinėjanti lova, į kurią vis įsirangydavo pagrindinis veikėjas. Greta metaforiškų scenografijos elementų ji atrodė pernelyg tiesmuka.

Naujovėmis nepasižymėjo

„Čiurlionio" režisūra jokiomis naujovėmis ir originalumu nepasižymi, nors spektaklio besiužetiškumas ir kai kurie metaforiniai sprendimai klasikinio baleto repertuaro fone atrodo gana švieži.

Tačiau pačioje pabaigoje apsiaustais ir skėčiais nuo scenoje dulkiančio lietaus apsiginklavusi sustingusi minia, nors sukūrė graudulingą ir mistišką atmosferą, vis dėlto labiau priminė kičą ir visiškai neatitiko čiurlioniško simbolizmo ir metaforiškumo.

Atrodo, šis spektaklis, pretenduojantis į nacionalinį, turėtų ilgėliau išsilaikyti teatro repertuare vien dėl savo tematikos. Bet jei jis, kaip daugelis naujesnio sukirpimo baletų, greitai išnyktų iš repertuaro, vis tiek pagrindinis jo rezultatas - baleto trupės pažadinimas iš letargo miego - būtų pasiektas ir, tikėkimės, atvertų kelius ryškesnėms naujovėms.

Garsai ir judesiai papildė vienas kitą

Muzikologė Živilė Ramoškaitė "Čiurlionį" pavadino vienu labiausiai pavykusių G. Kuprevičiaus darbų muzikiniame teatre. "Kita vertus, keblu išskirti kompozitoriaus indėlį į spektaklį, kuris labiausiai žavi visų komponentų - muzikos, choreografijos, scenografijos, atlikimo meno - vienybe. Tiesa, choreografijos stilius kartais atrodė modernesnis negu muzikos, bet garsų ir judesių kalba organiškai viena kitą papildė. Buvo juntama, kad statytojai dirbo labai glaudžiai bendradarbiaudami ir aiškiai suvokdami, ko siekia. Balete viskas taiklu - ir M. K. Čiurlionio muzikos citatos, ir jo mėgtų instrumentų (fortepijono, choro) panaudojimas partitūroje, subtili „čiurlioniška" spalvų paletė, tauri judesių estetika, nerimastinga psichologinė atmosfera. Šiuo darbu padėtas svarbus akcentas mūsų teatro ir baleto istorijoje. Tai neabejotina Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro kūrybinė sėkmė. Prie jos daug prisidėjo R. Šerveniko vadovaujamas LNOBT orkestras. Manau, baletas daugeliui žiūrovų gali tapti stimulu geriau susipažinti su M. K. Čiurlionio gyvenimu ir kūryba", - teigė Ž. Ramoškaitė.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.