Kinas laimi

Ramunė Balevičiūtė 2021-10-15 7md.lt, 2021-10-08
Scena iš spektaklio „Moters dalys“, režisierius Kornélis Mundruczó (festivalis „Sirenos“, 2021). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Moters dalys“, režisierius Kornélis Mundruczó (festivalis „Sirenos“, 2021). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Vengrų teatro ir kino režisierių Kornélį Mundruczó lietuviams dar 2009-aisiais „atrado“ festivalis „Naujosios dramos akcija“, o jo teatrinio kelio raidą leidžia stebėti „Sirenos“: prieš ketverius metus festivalis buvo atvežęs režisieriaus su savo trupe „Proton“ sukurtą spektaklį „Gyvenimo imitacija“, šiemet pristatė 2018 m. Lenkijos teatre „TR Warszawa“ pastatytą kūrinį „Moters dalys“. O šalia, žinoma, egzistuoja kinas. Mundruczó, kaip kino režisieriaus, karjera - tai nuoseklus ėjimas tarptautinio pripažinimo link. 2000-aisiais jo pirmas vaidybinis filmas „Aš noriu šito ir nieko daugiau“ pelnė keletą nacionalinių apdovanojimų, tarp jų - geriausio vengrų metų filmo ir geriausio režisieriaus. Vėliau bene visi režisieriaus kūriniai sulaukdavo kino festivalių žiuri dėmesio, o štai 2020 m. pasirodęs filmas „Moters dalys“ („Pieces of a Woman“), kurį prodiusavo Martinas Scorsese, yra nominuotas daugybei apdovanojimų, tarp jų „Oskarui“ už pagrindinį moters vaidmenį, o kai kuriuos jau ir pelnęs.

Nuo pat pradžių ir teatre, ir kine Mundruczó domino žiaurumo ir smurto šiuolaikinėje visuomenėje ištakos. Nevengdamas eksponuoti brutalumo, jis dažnai rinkdavosi alegorines formas, tad jo kūryboje organiškai derėjo natūralizmas ir mitinis naratyvas. Dvilypis Mundruczó išsilavinimas - teatro ir kino srityje - jam neabejotinai duoda dividendų: pats baigęs vaidybą, Mundruczó yra labai atidus aktorių darbui, o statydamas spektaklius dažniausiai pasitelkia kino mediją, praplėsdamas kūrinio reikšmes ir sustiprindamas jo poveikį. Vis dėlto sakyčiau, kad mąsto jis labiau kaip kino režisierius, o ir į aktorius žiūri ne iš teatro žiūrovų salės perspektyvos, o pro kino kameros objektyvą.

„Moters dalys“ pirma įgavo sceninį, o tik paskui - kino pavidalą. Abiem atvejais su režisieriumi dirbo jo žmona, nuolatinė bendražygė scenaristė Kata Wéber. Spektaklio ir filmo istorijos pagrindas yra tas pats, tačiau akcentai skiriasi ir labiausiai, ko gero, skirtumą lemia orientavimasis į skirtingas auditorijas. Spektaklis kurtas mąstant apie šių dienų Lenkijos žiūrovus (nors pristatytas jis buvo ir pagrindinėje Avinjono festivalio programoje), o filmas - veikiau apie masinę publiką. Tad spektaklyje daugiau socialinio konteksto ir aktualijų, o filme išgrynintos universalios teisingumo ir individualaus pasirinkimo temos. Pasakojimo centre - jauna moteris, išgyvenanti iš karto po gimdymo mirusios dukrelės netektį ir kovojanti dėl teisės savarankiškai prisiimti atsakomybę už savo sprendimus. Spektaklyje ją, vardu Maja, vaidina Justyna Wasilewska, filme Martą - Vanessa Kirby.

Ir spektaklis, ir filmas prasideda ilga sunkaus gimdymo namie su pribuvėja scena. Filme šią sceną pateisinti lengviau: ji tampa detektyvinės istorijos pagrindu, nes didelę ir svarbią filmo dalį užima teismo procesas. Spektaklyje šią sceną taip pat matome nufilmuotą ir projektuojamą ant scenoje įrengto buto paviljono sienos (scenografė Monika Pormale, vaizdo operatorius Łukaszas Jara). Scenos kūrinyje ji galėtų būti reikšminga personažų charakteriams ir jų tarpusavio santykiams atskleisti, tačiau turint omenyje situacijos išskirtinumą svarbiausios čia tampa aplinkybės ir pats įvykio perteikimas. Paaiškėja tik tiek, kad kūdikį praradę tėvai - eilinė lenkės ir norvego imigranto (Dobromir Dymecki) darbininkų šeima, jų santykiai nepasižymi subtilumu, tačiau gimdymas neabejotinai suartina. Gimusi mergaitė atrodo sveika, bet po kelių akimirkų miršta. Pribuvėjai (Monika Frajczyk) iškeliama byla, o šeima lieka tvarkytis su netekties skausmu. Šiame procese aktyviai dalyvauja moters šeima - Alzheimeriu serganti motina (Magdalena Kuta), nuo vaikystės visad antra besijautusi sesuo (Agnieszka  Żulewska) su savo klounišku ir išgerti mėgstančiu uoliu kataliku vyru (Sebastian Pawlak) ir šeimos draugė teisininkė (Marta Ścisłowicz), pasiryžusi ne tik padėti teismo procese, bet ir įvairiapusiškai palaikyti gedinčios žmonos atstumtą ir problemų dėl narkotikų turintį vyrą.

Lyginant spektaklį ir filmą susidaro dvejopas įspūdis: viena vertus, režisierius tarytum labiau pasitiki teatro žiūrovais, leisdamas sau įterpti grotesko ir juodojo humoro, taip pat kičinių siaubo filmo parafrazių, o filme skrupulingai laikomasi dramos žanro ir nevengiama pasinaudoti komercinio kino triukais. Bet kita vertus, išskyrus keletą epizodų (puiki seserų dialogą vainikavusio šokio su gimnastikos kaspinais scena), į santykių analizę panyrama negiliai, neišvengiant stereotipų ir teatrinių klišių. Ypač tai pasakytina apie abiejų vyrų vaizdavimą. O trijų moterų santykiai - seserų ir motinos - prašyte prašosi stambaus plano ir ne tokių teatrališkų išraiškų.

Spektaklyje „Moters dalys“ pernelyg susitelkiama į natūralistinį aplinkos perteikimą ir, galimas daiktas, dėl to visas spektaklis tarytum susmulkėja, subuitiškėja ir neįgyja tokios apibendrinimo jėgos kaip „Gyvenimo imitacijoje“. Galbūt tai vienas iš pandemijos padarinių, apie kuriuos, beje, šiemet ir kvietė diskutuoti „Sirenos“, kad pripratome tikėtis asmeniškesnio, intymesnio santykio su meno kūriniu. O „Moters dalys“, nors ir inspiruotos asmeninės patirties, liko tik dar viena socialine kritika atmiešta istorija apie netektį, kaip galimybę viską pradėti iš naujo.

7md.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.