Keturi centai už lapą

Aurimas Minsevičius 2010-11-26 7 meno dienos, 2010 11 26
Lukas Petrauskas, Jonė Dambrauskaitė, Rolandas Kazlas, Arūnas Storpirštis Jaunimo teatro spektaklyje „Raštininkas Bartblis”. Dainiaus Labučio nuotrauka

aA

Pradžioje buvo monospektaklis pagal Vlado Šimkaus eiles „Geležis ir sidabras“. Tada - vienos dalies spektaklis „Palata“ pagal Antoną Čechovą. Ir pagaliau subrendo dviejų dalių režisūrinis Rolando Kazlo darbas. Šį kartą kaip medžiagą spektakliui jis pasitelkė Hermano Melville´io apysaką „Bartlbis“. Jaunimo teatre pastatytas spektaklis pavadintas „Raštininkas Bartlbis“.

Spektaklio epicentre - kiek keistokas (o galbūt tiesiog uždaras, nekalbus ir vienišas) raštininkas Bartlbis (aktorius Artūras Sužiedėlis), prieš tai dirbęs neatsiimtų laiškų skyriuje (neatsiimti laiškai, anot jo, - kaip mirę). Bartlbis tampa pagrindine spektaklio lygtimi, į kurią atsakymo ieškoma iki pat pabaigos. Lygtis, neturinti atsakymo, tačiau lyg magnetas traukianti kitus. Beje, Bartlbio nešama paslaptis bei nežinomybė stumia spektaklį į priekį visas dvi su puse valandos. A. Sužiedėlio kuriamas Bartlbis, atrodo, nieko ypatingo neveikia, nereiškia atvirų ir demonstratyvių emocijų, tačiau pradžioje sukurta intriga, kas yra tas Bartlbis iš tikrųjų, verčia nuolatos jį stebėti ir ieškoti jame bent menkiausių pasikeitimų, pasakančių ką nors daugiau. Jam užtenka tiesiog tylėti ir tai atrodo įdomiai. Vis dėlto A. Sužiedėlis intrigą išlaiko iki pat pabaigos: jo personažas nieko konkretaus taip ir nepasako. Lieka dviprasmybės ir spėliojimai.

Bartlbis su savimi nuolatos nešiojasi žalią medžiaginį maišelį. Režisierius sukuria įspūdį, jog būtent tame maišelyje ir slypi Bartlbio paslaptis. Deja, maišelyje - vos keletas nereikšmingų smulkmenų. Kita vertus, tos nereikšmingos smulkmenos gali daug pasakyti apie Bartlbį: niekam nereikalingas, nieko materialaus neturintis, galų gale - tiesiog nereikšmingas. Pinigų jis neima, vadinasi, nieko apčiuopiamo jam ir nereikia. Tad ko jam reikia? Vargu ar jis pats žino atsakymą į šį klausimą.

Bartlbis įkūnija „kitokio“ žmogaus tipą. Žmogaus, nepaveikto ir nepaveikiamo pinigais. Visuomenės ir pinigų temą režisierius iškelia į pirmą planą, patį Bartlbį kaip žmogų ir jo išskirtinę asmenybę tarsi nustumdamas į antrą. Jis - tik vienas tos visuomenės egzempliorių, beje, itin retai pasitaikantis. Galima teigti, jog R. Kazlas kuria spektaklį apie žmones, kuriuos galima valdyti pinigais. Bartlbis - lyg vieniša ir nepriimtina priešybė visai materialiai visuomenei, kurioje viskas ir visada perkama už pinigus.

Kalbėdamas apie pinigus ir parsiduodančią visuomenę, R. Kazlas „įkanda“ ir dvasininkijai. Į miestą atvykęs garsus ir visų taip lauktas pamokslininkas prataria vos keletą nereikšmingų žodžių, o visą kitą šio pseudopamokslo laiką skiria įkyriai pinigų rinkliavai. Režisierius sukuria įspūdį, jog rinkliava niekada nesibaigtų, jeigu „tikintieji“ tikrąja to žodžio prasme nepabėgtų.

Spektaklio veiksmas ir istorija sukasi apie penkis pagrindinius personažus: raštininką Bartlbį, Kontoros viršiausiąjį teisininką (Rolandas Kazlas), raštininką Žnyplių (Lukas Petrauskas), raštininką Kalakutą (Arūnas Storpirštis) ir pasiuntinuką, pravarde Imbierinis meduolis (Jonė Dambrauskaitė). Kiti aktoriai dažniausiai pasitelkiami judėjimo, šurmulio įspūdžiui sukurti. Scenos centre - Kontoros viršiausiasis ir raštininkas Bartlbis. Žnyplius bei Kalakutas - tarsi jų kairysis ir dešinysis flangas, o Imbierinis meduolis - neatsiejama kontoros atmosferos dalis.

Tarp kitų aktorių galima išskirti Nerijų Gadliauską ir Andrių Bialobžeskį. Pastarasis, kurdamas Virėjo vaidmenį, pasitelkė jau nebe pirmą kartą jo vaidmenims būdingą aštriai pakilų ir pernelyg išdidų vaidybos toną. Tiesa, šį kartą, kuriant pinigais mintančio virėjo vaidmenį, toks tonas nebuvo svetimas ir kardinaliai netinkamas kuriamam personažui. N. Gadliauskas sukūrė ganaįtikinamą Konsteblio vaidmenį.

Režisieriui sekasi pasakoti žiūrovams istoriją, bet spektakliui trūksta dinamikos. Liūdnas jo koloritas kartais kiek monotoniškas, o ne visada pamatuotos tylos pauzės netgi kažkiek supainioja. Spektaklio pasikeitimus nulemia scenovaizdžio kaita.

Neringa Keršulytė sukūrė iš pirmo žvilgsnio statišką ir nuobodų, o iš tiesų mobilų ir funkcionalų scenovaizdį. Scenografė „įkurdino“ raštininkus XIX a. laikus menančioje kuklioje Volstryto kontoroje. Ją tarsi apniko rusvo juridinio nykumo epidemija. Lentynose - monotoniškos vienodų dokumentų segtuvų eilės, didžiausi šio juridinio pasaulėlio turtai ir vertybės.

Esminiu scenovaizdžio komponentu tapusios dokumentų spintos ir rašomieji stalai bent keletą kartų kardinaliai keitė savo funkcijas, taip suteikdamos spektakliui daugiau judėjimo ir kaitos: „spėjo“ pabūti ir transportavimo priemonėmis, ir bažnyčios altoriumi, ir net kalėjimo kamera.

Bartlbio nešamos paslapties mįslė taip ir liko įminta tik miglotai, tačiau režisieriui pavyko įtikinamai papasakoti istoriją apie visuomenės pasidavimą (ar tiesiog parsidavimą) spalvotosioms kupiūroms. Bartlbio kaina toje pinigų visuomenėje - keturi centai už lapą, o pseudopamokslininko - solidi krūvelė banknotų neaišku už ką. Turbūt kad už nieką.

7MD.LT

recenzijos
  • Oskaro fanų klubas

    Spektaklis „Mane vadina Kalendorium“ nėra subtilus, tačiau jautrus. O tai iš esmės atitinka Oskaro pasaulį (mažas miestas ir didelė širdis). Todėl spektaklio estetikoje gausu kičo, sentimentalumo ir šiurkštaus šaržo, bet visa tai veikia.

  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.