Kelkis ir eik

Kristina Steiblytė 2016-11-02 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Apreiškimas Marijai“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Apreiškimas Marijai“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

2007 m. buvo išleista Daivos Šabasevičienės knyga apie Jono Vaitkaus kūrybą „Teatro piligrimas“. Režisieriaus piligrimystė knygoje pristatoma kaip nesibaigiančios klajonės po skirtingus teatrus, visuose bandant perduoti savo teatro matymą. Šį rudenį knygos pavadinimo įgyvendinimas pasiekė naują etapą: Vaitkus, ginkluotas trimis skirtingų kultūrų religinės tematikos autorių tekstais, išsiruošė į naują piligriminę kelionę po Lietuvos scenas. Pirmoji stotelė buvo rugsėjį Lietuvos rusų dramos teatre, trečioji numatyta gruodžio pradžioje Kaune, o antroji, kurios liudininke teko būti, įvyko spalio 29 ir 30 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre.

Vilniuje Vaitkaus stabtelėta pasikalbėti su žiūrovais Paulio Claudelio pjese „Apreiškimas Marijai“. Tekstas dramatiškas, kaip dažnai nutinka religinės tematikos kūriniams - egzaltuotas,  nesudėtingo siužeto. Jame pasakojama apie turtingą laimingą šeimą ir kaip tėvas bei jo vyresnėlė duktė nusprendžia paaukoti savo laimę, kad šalis būtų išgelbėta ir pagalbos sulauktų „tos didelės vargšų gaujos, čia plūstančios iš visų pusių“. Kaip svarbu pasiaukoti didesnio gėro vardan, atrodo, ir bando parodyti Vaitkus, įkūnydamas Claudelio žodžius.

Tačiau šį kartą žodžio virtimas kūnu nebuvo stebuklingas. Tiesą sakant, iki stebuklo labai toli. Visų pirma todėl, kad daugumą vaidmenų kūrę jauni aktoriai dar per silpni valdyti didžiąją Nacionalinio sceną ir publiką. Trukdė ne tik jaudulys. Jie netiksliai parinkdavo loginius kirčius, tekstas nepasiekdavo žiūrovų, reiškiamose emocijose trūko niuansų, lotynų kalbos tarimas nebuvo taisyklingas, ir visa tai dvelkė mėgėjišku teatru. Nepadėjo ir vyresnieji kolegos, pirmame veiksme savo sceną suvaidinę koketuodami, vienas kitą girdėdami ir taip tik išryškinę jaunųjų trūkumus.

Tad blykstelėję komiškoje spektaklio dalyje, aktoriai nesusitvarkė su idėjine. Bene arčiausiai gotikos ir baroko - dvasinį gyvenimą ir mistines patirtis labiausiai aukštinusių epochų - spektaklyje buvo gyvas Vaido Bartušo dainavimas bei Vytauto Narbuto scenografija su ją papildžiusiomis Rimo Sakalausko vaizdo projekcijomis. Dramatiškumo antrame spektaklio veiksme rodomai Kalėdų nakčiai suteikė ir Viliaus Vilučio šviesos, kai kuriose scenose priminusios dramatiškus baroko tapybos apšvietimus. O Dovilės Gudačiauskaitės kurta Violenos dangiškos spalvos suknelė, ją vaidinančioms aktorėms prisėdus ar pritūpus, vis primindavo gotikines Marijos skulptūras, kuriose jos apsiaustas visada sukritęs į tvirtas išraiškingas klostes.

Bet to per maža, kad spektaklis atrodytų pavykęs. Keli įspūdingesni iliustratyvūs vaizdai, pora puikių skulptūrų - kas jos bebūtų: Abisinijos karalius su žmona Belote, ar Gogas ir Magogas - štai ir viskas, į ką buvo verta žiūrėti. Jokių įspūdingų masinių scenų, tvirto ir įtraukiančio viso ansamblio dainavimo, jokios kūrybinės drąsos ir jokių iššūkių teatro žiūrovui. Na gal išskyrus tą, kuris laukia, bandant pasakoti, kodėl ši istorija apie pavydą ir pasiaukojimą yra svarbi dabar. Aukotis, žinoma, galima ir šiuo metu, bet atsiskyrimas ar kelionė į Jeruzalę negali padėti spręsti nei migrantų krizės, nei klimato kaitos, nei vis dar gajos diskriminacijos. O pjesėje terodomas egoizmas - aš visko atsisakysiu, kad pagyvenčiau sunkiai ir kad mano siela būtų išganyta. Šis egoizmas pridengtas tikėjimu, kuris turi pateisinti pasirinkimą kentėti, o ne dirbti. Toks spektaklis netampa ir vargu ar gali tapti mistine patirtimi. Ieškantiems tikėjimo teks keltis ir eiti. Iš teatro.

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.