Kelkis ir eik

Kristina Steiblytė 2016-11-02 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Apreiškimas Marijai“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Apreiškimas Marijai“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

2007 m. buvo išleista Daivos Šabasevičienės knyga apie Jono Vaitkaus kūrybą „Teatro piligrimas“. Režisieriaus piligrimystė knygoje pristatoma kaip nesibaigiančios klajonės po skirtingus teatrus, visuose bandant perduoti savo teatro matymą. Šį rudenį knygos pavadinimo įgyvendinimas pasiekė naują etapą: Vaitkus, ginkluotas trimis skirtingų kultūrų religinės tematikos autorių tekstais, išsiruošė į naują piligriminę kelionę po Lietuvos scenas. Pirmoji stotelė buvo rugsėjį Lietuvos rusų dramos teatre, trečioji numatyta gruodžio pradžioje Kaune, o antroji, kurios liudininke teko būti, įvyko spalio 29 ir 30 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre.

Vilniuje Vaitkaus stabtelėta pasikalbėti su žiūrovais Paulio Claudelio pjese „Apreiškimas Marijai“. Tekstas dramatiškas, kaip dažnai nutinka religinės tematikos kūriniams - egzaltuotas,  nesudėtingo siužeto. Jame pasakojama apie turtingą laimingą šeimą ir kaip tėvas bei jo vyresnėlė duktė nusprendžia paaukoti savo laimę, kad šalis būtų išgelbėta ir pagalbos sulauktų „tos didelės vargšų gaujos, čia plūstančios iš visų pusių“. Kaip svarbu pasiaukoti didesnio gėro vardan, atrodo, ir bando parodyti Vaitkus, įkūnydamas Claudelio žodžius.

Tačiau šį kartą žodžio virtimas kūnu nebuvo stebuklingas. Tiesą sakant, iki stebuklo labai toli. Visų pirma todėl, kad daugumą vaidmenų kūrę jauni aktoriai dar per silpni valdyti didžiąją Nacionalinio sceną ir publiką. Trukdė ne tik jaudulys. Jie netiksliai parinkdavo loginius kirčius, tekstas nepasiekdavo žiūrovų, reiškiamose emocijose trūko niuansų, lotynų kalbos tarimas nebuvo taisyklingas, ir visa tai dvelkė mėgėjišku teatru. Nepadėjo ir vyresnieji kolegos, pirmame veiksme savo sceną suvaidinę koketuodami, vienas kitą girdėdami ir taip tik išryškinę jaunųjų trūkumus.

Tad blykstelėję komiškoje spektaklio dalyje, aktoriai nesusitvarkė su idėjine. Bene arčiausiai gotikos ir baroko - dvasinį gyvenimą ir mistines patirtis labiausiai aukštinusių epochų - spektaklyje buvo gyvas Vaido Bartušo dainavimas bei Vytauto Narbuto scenografija su ją papildžiusiomis Rimo Sakalausko vaizdo projekcijomis. Dramatiškumo antrame spektaklio veiksme rodomai Kalėdų nakčiai suteikė ir Viliaus Vilučio šviesos, kai kuriose scenose priminusios dramatiškus baroko tapybos apšvietimus. O Dovilės Gudačiauskaitės kurta Violenos dangiškos spalvos suknelė, ją vaidinančioms aktorėms prisėdus ar pritūpus, vis primindavo gotikines Marijos skulptūras, kuriose jos apsiaustas visada sukritęs į tvirtas išraiškingas klostes.

Bet to per maža, kad spektaklis atrodytų pavykęs. Keli įspūdingesni iliustratyvūs vaizdai, pora puikių skulptūrų - kas jos bebūtų: Abisinijos karalius su žmona Belote, ar Gogas ir Magogas - štai ir viskas, į ką buvo verta žiūrėti. Jokių įspūdingų masinių scenų, tvirto ir įtraukiančio viso ansamblio dainavimo, jokios kūrybinės drąsos ir jokių iššūkių teatro žiūrovui. Na gal išskyrus tą, kuris laukia, bandant pasakoti, kodėl ši istorija apie pavydą ir pasiaukojimą yra svarbi dabar. Aukotis, žinoma, galima ir šiuo metu, bet atsiskyrimas ar kelionė į Jeruzalę negali padėti spręsti nei migrantų krizės, nei klimato kaitos, nei vis dar gajos diskriminacijos. O pjesėje terodomas egoizmas - aš visko atsisakysiu, kad pagyvenčiau sunkiai ir kad mano siela būtų išganyta. Šis egoizmas pridengtas tikėjimu, kuris turi pateisinti pasirinkimą kentėti, o ne dirbti. Toks spektaklis netampa ir vargu ar gali tapti mistine patirtimi. Ieškantiems tikėjimo teks keltis ir eiti. Iš teatro.

recenzijos
  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.