Kelionė į kitą dimensiją (arba) Išgyventi Mono Tylą

2011-05-07
Giedrė Ubartaitė „Mono Tyloje”. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Edvinas Grinkevičius

Spausdiname recenziją šokio kritikos projektui „Šokis žodžiu - ne[w]kritika“. Visus projekto tekstus galite skaityti www.dance.lt

 


Tyla, kaip ir triukšmas - neišvengiama. Metaforiškomis tylos ir triukšmo paralelėmis galime vertinti pasaulį, narplioti savo egzistenciją jame. Tyla - gyvenimo garsų matas. Tyla gali būti filosofiška, mąsli ar padedanti pajudėti iš vietos, atsispirti ir nerti gilyn...gilyn į triukšmą?

Tyla gali būti būsena. Judesio spektaklyje „Mono Tyla“ tai pabandė perteikti šokėja, choreografė Giedrė Ubartaitė ir kompozitorė Eglė Sirvydytė.

Spektaklis išsiskiria organišku kūrybos principu - sinergija, dviejų kūrėjų darniu susiklausymu, kūrybine komunikacija, kai viena su kita dalinantis kūrybos ir idėjų epizodais kuriamas šokis ir muzika kaip vientisa, kartu gimstanti jungtis, kuri laipsniškai augina ir „inscenizuoja“ patiriamas būsenas. Kūrėjos kalba apie tas pačias problemas: nuolatinį žmogaus balansavimą tarp šviesos ir tamsos, triukšmo ir tylos, savęs paieškas vidinėje ir išorinėje erdvėje. Autorės analizuoja konfliktišką, maištaujančią, nuolat tarp chaoso ir harmonijos besimėtančią žmogaus prigimtį. Tačiau abi menininkės mąsto ne kolektyviai, o individualiai - per asmeninių išgyvenimų, nuojautų ir patirčių prizmę. Tokio „dialogo“ rezultatas skleidžiasi „Mono Tylos“ „monologe“. Taigi, muzika, šokis, šviesa - trys dalys, trys gyvi kūnai išvien, nuo pat pradžių veikiantys žiūrovą; trys monologai, kalbami vienu metu, organiškai pinasi į vieną energetinį krūvį.

Ekspozicijoje, įrodydami savo savarankišką būtį scenoje, žiūrovą pasitinka virvė, šokėja ir šviesos ruožas. Trys atskiri komponentai nuolat gaubiami muzikos spektaklio eigoje jungiasi ir pildo vienas kitą. Šviesos ruožas nuo pat pradžių tampa gyva, veikiančia, o ne tik scenovaizdį išpildančia dalimi. Šviesų sprendimai (Aurelijus Davidavičius, Giedrė Ubartaitė) talentingai dėlioja prasmių kirčius, braižo naujas dramaturgines linijas, kreipia žiūrovo interpretaciją siekiama linkme, kuria „architektūrą“ perteikiamoms būsenoms. Šviesa scenos erdvę skaido į apskritimų formas, kuriose įkalinta šokėja susiduria su vidiniais barjerais, dvejomis erdvėmis - išorine ir vidine. Vidiniame monologe skleidžiasi triukšmas, išorėje - (mono) tyla. Arba atvirkščiai. Vis kitu rakursu apšviečiamas šokėjos kūnas ir sienose sušmėžuojantys šešėliai kursto žiūrovo vaizduotę.

Eglės Sirvydytės ir Aliaus Barecko spektakliui sukurta muzika itin paveiki. Elektroninių stereo garsų bangomis užpildanti erdvę, eksperimentuojanti ritmais ir efektais, palaipsniui kintanti, kurianti, sykiu griaunanti ir įtakojanti kiekvieną vyksmą scenoje, muzika veikia tarytum mediumas tarp dviejų erdvių - realios (tai, kas vyksta scenoje) ir mentalios (tai, kas kuriasi žiūrovo sąmonėje).

Spektaklio scenografija (Artūras Šimonis) minimali - masyvi virvė kabanti scenoje savo buvimu antrina šokėjai. Virvė iliustruoja jungtis tarp žmogaus vidinio ir išorinio pasaulio, individo ir aplinkos, jo bandymus konfliktišką monologą paversti atjaučiančiu dialogu. Virvė - įrankis, padedantis išlipti iš duobės, pasiekti kitą erdvę, palikti probleminį triukšmą, bet sykiu tai ir pančiai, kurie įkalina, suveržia ir kuria ribas. Virvė, kaip ryškiausias scenografijos objektas, svarbi ne tik vizualiu, prasminiu, bet ir choreografiniu aspektu. Spektaklio pradžioje šokėja surišta, suaugusi su virve, vėliau atsiskiria, tačiau virvė naudojama ištisame šokyje, tarsi aplink ją būtų kuriama visa choreografinė kompozicija. Ši personifikacija jautri ir organiška, įdomu tampa stebėti šokėjos ir daikto - virvės - kintantį santykį.

Šokėja ne techniškai atlieka ar imituoja vaidmenis, o kuria ir perteikia išgyvenamas būsenas. Ubartaitės plastika paprasta, tačiau subtili ir organiška, tarsi kylanti iš vidinio impulso. Judesio, muzikos ir šviesos dermė hipnotizuoja, nukelia į minčių transą. Tačiau norisi pabrėžti, kad vis trys dėmenys - šokis, muzika ir šviesa - atrodo nepamainomai lygūs. Tarsi visi būtų vienodo svorio, vienas kitą dengtų ir keistų, bet svarbiausia - vienas be kito neegzistuotų. Iš vienos pusės, pasiektas aukštas harmonijos lygis maloniai stebina. Kita vertus, norisi dominuojančio, ryškesnio dėmens. Natūralu, kad judesio spektaklyje turėtų dominuoti šokis. Ubartaitės choreografija pagirtina dėl plastikos ir harmonijos pajautimo, šokėjos judesiai darnūs, bet, deja, visiškai vienodu svoriu besiskleidžiantys tarp šviesų ir muzikos. Norėtųsi išvysti kiek individualesnę, ne tokią prisitaikančią kūrėjos pusę. Galbūt choreografiškai kompozicija galėtų būti sodresnė, ne tik organiškai perteikianti būseną, bet kurianti istoriją nevengiant išsamesnio dominuojančiu, aštresniu, nuo šviesos ir muzikos taip glaudžiai nepriklausomu judesiu pagrįsto veiksmo.

Spektaklis žavi kūrybinio dueto darna ir autorių įsiklausymu į viena kitos pasaulėjautos panašumus ir skirtumus, traukia savo filosofiškumu ir meditatyvia gelme, kurioje svarbiausia tampa kelionė į kitą dimensiją. Dimensiją, kurioje atsidūręs esi priverstas susidurti su savimi, priverstas vystyti savo vidinį monologą - išgyventi mono tylą.

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.