Keistuolių teatro scenoje – girtuoklių nuotykiai

Rūta Oginskaitė 2013-12-17 lrytas.lt, 2013 12 17

aA

Kartais pamačius naują spektaklį apninka abejonės, kad gal geriau apie jį nerašyti, gal nutylėti ir užmiršti. Panašiai jaučiausi ir po Keistuolių teatro spektaklio „Tūla ir kiti".

Nieko lyg ir ypatinga: esi teatre, žiūri vaidinimą, o jautiesi įkliuvęs į laiko gaišatį, neturinčią nieko bendra su teatro kūryba rašo „Lietuvos rytas".

O jeigu rašyti, tai kaip? Ir kaip gyventi parašius, ką iš tikrųjų manai? O kaip gyventi tam, apie kurio darbą rašai taip negražiai?

Niekalas nesustabdomas?

Iš pradžių prisiminsiu vasarą Palangoje. Liepą prie „Ramybės" klubo sustojo autobusiukas su užrašu „Keistuolių teatras". Bilietai išpirkti, salė sausakimša!

Scenoje artistas Vytautas Rašimas vaidino monospektaklį pagal šviesaus atminimo rašytojo Gendručio Morkūno esė tekstus „Švęsti kosmose ir tvarte".

O, ne. Per didelė garbė rašyti, kad jis vaidino. Jis maivėsi, kibino žiūrovus sakydamas, kad pats nemėgsta būti kibinamas. Jis sėdėjo, gulėjo, straksėjo, skeryčiojosi, dainavo, rėkavo.

Tai buvo beprasmiška ir įkyru. Jautrūs, subtilūs G.Morkūno tekstai tikrai nekelia pasidygėjimo. Čia jau aktorius persistengė.

Dekoracija - seni laikraščiai ir šiukšlių dėžės. Gal ir tą spektaklį reikėtų ten sukišti. Ką dar su juo daryti? Atsistoti ir išeiti.

Vieni žiūrovai taip ir darė. Kiti po spektaklio kreipėsi į „Ramybę" sakydami, kad visada čia eidavo, nes įdomu ir lygis aukštas, bet jei „Ramybė" dar rodys tokius niekalus, tai viskas, jie užmirš kelią į šį klubą.

Pasielgiau senoviškai. Parašiau laišką teatro vadovui. Paklausiau, ar niekam tame teatre nerūpi artistų (ne)gabumo lygis, teatro garbė ir t.t.

Iš atsakymo supratau, kad jei ir rūpi, nėra instrumentų sustabdyti niekalą. Tas žmogus ir toliau švęs tvartą su „keistuolių" vardu.

Sprendimai - keisti

Atėjo ruduo. Žinojau, kad Andrius Kaniava repetuoja monospektaklį pagal Jurgio Kunčino „Tūlą", kuri jį pakerėjusi. Buvau kviečiama pažiūrėti, bet spektaklis - tik kartą per mėnesį, ir kiekvienas būtinai sutampa su kuo nors kitu. Pagaliau vietoj kitos premjeros pasirinkau A.Kaniavos „Tūla ir kiti".

Ruošiausi tam vakarui. Vėl skaičiau „Tūlą", sklendžiau virš Užupio į namą su apside prie Vilnios. Sėdėjau vėl tose kavinėse, tuose užkaboriuose, kur niekada nebuvau, bet buvau.

Kiek skausmingų, brangių, atpažįstamų dalykų toje meilės istorijoje. Kaip smalsu, kokia ji atrodys teatre.

Bet neįsivaizdavau, kad spektaklio autoriaus sprendimai gali būti tokie svetimi literatūrai, pagal kurią jis imasi vaidinti. Tai, ką pamačiau, buvo anekdotų apie girtuoklius šiupinys. J.Kunčino kūrybą aktorius susitvarkė savaip. Žodžius, mintis, akcentus sudėliojo kaip jam patogiau.

Girtuoklių nuotykių trupiniai

Kažkoks nekoordinuotų judesių tipas, esą rašytojas (artistas A.Kaniava), vilkintis paglamžytais drabužiais, atvyksta į susitikimą su skaitytojais (spektaklio žiūrovai).

Jis paprašo klausimų, gauna juos, atneštus ant padėklo, perskaito ir atsakinėja neva pamąstydamas, pajuokaudamas ir vis prisimindamas kokią storžievišką gėrimo su kuo nors istorijėlę.

„Tūlos" puslapiuose galima nesunkiai rasti gėrimo motyvų, bet rasti vien juos, šitaip juos išryškinti ir sublevyzgoti - čia jau artistinis fokusas. Atrodė, kad klausai varganų priplėkusių humoreskų apie geriančius menininkus ir jų antrą galą. O apie ką gi dar bus juokinga?

Kartais trumpam pasikeisdavo apšvietimas ir artistas imdavo minėti Tūlos vardą, bet šie epizodai liko beskoniai ir nė iš tolo neprilygo girtuoklio memuarų šaunumui.

Personažas pusantros valandos nuolat žvilgčiojo į laikrodį, artistas be saiko braukė plaukus, krintančius į akis. Plaukus galima sutvarkyti kirpykloje. O kas sutvarkys artistą? Spektaklį?

Bohemos metraštininko kelias

* J.Kunčinas (1947-2002) - poetas, eseistas, vertėjas, vienas žymiausių lietuvių prozininkų po Lietuvos nepriklausomybės atgavimo.

* Garsiausias rašytojo kūrinys - romanas „Tūla", už kurį 1993 m. autorius buvo apdovanotas Rašytojų sąjungos premija. „Tūla" priskiriama prie ryškiausių lietuvių literatūros kūrinių, pasirodžiusių per du pastaruosius dešimtmečius. Fatališka meilė, Vilniaus gatveles užgulusi sovietmečio pilkuma, nerimo ir liūdesio slegiamas inteligentiškas jaunuolis - iš tokių vaizdų susiklostė J.Kunčino romanas.

* Anot vertėjo, literatūros kritiko L.Jonušio, „J.Kunčinas, „Tūloje" ir kituose romanuose pirmą kartą prabilęs apie valkataujančio sovietmečio inteligento patirtį, atvėrė visai naują perspektyvą".

* J.Kunčinas laikomas sovietmečio bohemos metraštininku, jis poetizavo vidinę autonomiją kaip alternatyvą visuomeninio gyvenimo absurdui. Rašė ironiškai, kartais ciniškai, bet drauge jautriai ir įtikinamai.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.