Keisti likimai pasigėrėtiname pastatyme

2006-05-09

aA

Ranevskaja - Carina Boberg ir Firsas - Eivinas Dahlgrenas. Nuotrauka iš www.stadsteatern.goteborg.se

Rimo Tumino „Vyšnių sodas” Gioteborgo miesto teatre sulaukė nemažo kritikų susidomėjimo. Be pasirodžiusių recenzijų, kuriose perpasakojamas pjesės turinys, esama ir atidesnių įsižiūrėjimų į spektaklį. Vienas tokių – Hanso Ingvaro Hansono straipsnis didžiausiame Švedijos dienraštyje Svenska Dagbladet, pasirodęs 2006 m. gegužės 5 d.

Antono Čechovo komedija „Vyšnių sodas“ pabaigia pavasario sezoną Gioteborgo miesto teatre ir pradės rudens sezoną. Žiūriu vieną paskutiniųjų spektaklių ir esu apstulbęs. Kad taip stilizuotai, taip beveik siurrealistiškai gali būti suvaidinta ši pjesė ir vis dėlto perteikti ypatingąją čechovišką scenos muziką, kartais linksmą, kartais – melancholišką. Tai apkeri. Vaidinimas prasideda prietemoje. Pasmerktojo dvaro pokylių salė primena baldų sandėlį. Kai kas nors kilsteli kėdę ar lagaminą, pakyla dulkės. Grindų lentos atsilupusios ir neprikaltos, iš gretimo kambario sklinda monotoniška melodija. Bet šitoje šlamšto pilnoje patalpoje lyg žaibas sušvyti spektaklis, magnetizuojantis lygia ir niuansuota vaidyba – pluoštu keistų likimų. Mišrioje kompanijoje, apgyvendinusioje dvarą, moterys, pirmiausiai, dvaro savininkė (Carina Boberg) ir jos podukra Varia (Anna Persson) – stiprios, aistringos; vyrai – silpni, sentimentalūs. Komiškai užsisvajoję kaip dvaro savininkės brolis (Johanas Gry), susipainioję savo kalbose, kaip ūkvedys (Thomas Nystedtas), arba sukaustyti ir įstrigę praeityje kaip ištikimasis tarnas Firsas (Eivinas Dahlgrenas). Išimtis – stipruolis Lopachinas, naujųjų laikų viešpats (Johanas Karlbergas), tačiau ir tas, kuris nepajėgia išreikšti savo jausmų.

Spektaklio intensyvumas primena kitą lietuvio režisieriaus Rimo Tumino spektaklį – Dostojevskio „Idiotą“. Prieš keleris metus pastatymas buvo parengtas Studion scenai, ir būtent čia Johanas Karlbergas pasirodė kaip galingas viso vaidinimo variklis. Tuminas ir šį kartą pasirinko tuos pačius bendradarbius – scenografą Adomą Jacovskį ir kompozitorių Faustą Latėną – ir akivaizdu, kaip puikiai sustyguota ta sąveika, kaip atgyja drąsi spektaklio konstrukcija. Patirti šį vaidybos, muzikos ir vaizdų sinchroną – tikras malonumas.

„Vyšnių sodas“ – drama apie epochos žlugimą ir naujų laikų gimimo skausmus; o stebėtojas gali laisvai pasirinkti – liūdėti su tais, kuriuos permainos paverčia pralaimėjusiais, ar džiaugtis su ateities žmonėmis. Čechovas renkasi trečiąjį kelią, įvardindamas pjesę komedija. Visa, kas vyksta, galima stebėti su šypsena. Rimas Tuminas savo spektakliu leidžia žiūrovams tai daryti, ir tai nėra nesvarbi spektaklio savybė, nes personažų charakteristikos absoliučiai taiklios – tačiau ši savybė nėra esminė.

Tai, kas prikausto žiūrovą prie Rimo Tumino spektaklio,– tai nuojauta gyvenimo ir laiko, bėgančio nuolat stovint po kartuvių virve. Šių bekraujų kilmingų žmonių nelaimė (ir laimė kartu) – kad jie į nieką nežiūri rimtai. Laikas juos paliko, ir jie skundžiasi savo dalia, bet vis dėlto atrodo, kad į savo bėdas jie žiūri kaip į greit praeisiančias. Tik naujųjų laikų žmonės, pirklys Lopachinas scenoje ir spektaklio žiūrovai salėje suvokia jų tragediją.

Pjesė „Vyšnių sodas“ dažnai vaidinama kaip moralinė pamoka – tie, kas iš visų jėgų nesidarbuoja – pražūva. Šįkart nemoralizuojama. Tiesiog stebima epochų kaita, o nuosprendį paliekama pasidaryti pačiam žiūrovui. Taip randasi angažuojantis teatras.

Vertė Alma Braškytė

 

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.