Witoldas Gombrowiczius. Nuotrauka iš www.alangullette.com |
„Aš esu humoristas, lošėjas, esu akrobatas ir provokatorius“, – šitaip save ironiškai charakterizavo garsus pasaulyje lenkų avangardistas – talentingas dramaturgas, poetas, romanistas, eseistas, novelistas – Witoldas Gombrowiczius. Kad jis yra provokatorius, tikra tiesa, nes vieną populiariausių savo pjesių „Ivona, Burgundo kunigaikštytė“, nuo pat parašymo datos – 1938 metų – iki šiol sėkmingai keliaujančią per pasaulio scenas, dramaturgas pavadino tikrai provokuojamai, tarsi užmetė meškerę su masalu žiūrovams. Ant jos ypač lengvai „užkimba“ sielos, teatre trokštančios egzotikos, paslapčių, „romantizuotų“ istorijų, laukinių aistrų, audringo sekso ir, pasak Majakovskio, „gražumo“!
Gombrowicziaus pjesės pavadinimas iš tikrųjų kaitina fantaziją, žadina „romantizuotus“ vaizdinius, susijusius su riterių epocha, viduramžiais vykusiais „rožių“ karais, apkaišytais pikantiškomis detalėmis, tarkime, kaip žiauriai riteriai bandė užsitikrinti žmonų ištikimybę – užsegdavo joms geležinius diržus su spynomis... Taigi lakoniškas pjesės pavadinimas duoda didelį impulsą fantazijai, bet ir klaidina, nes jau pirmosios replikos negailestingai smūgiuoja žiūrovams „romantikams“ į paširdžius. Še tau „romantika“, še tau „viduramžių egzotika“! Gombrowiczius pasirinko aštrų groteską, o negailestingai tyčiotis jis tikrai turėjo iš ko. Kad ir kaip būtų paradoksalu, groteskiniai kūriniai – dramos, romanai ar poezija – dažnai griebiasi istorinių temų, manipuliuoja grandiozinėmis idėjomis. Turintis galingą griaunamąją jėgą, groteskas ką nors sunaikindamas tik dar labiau išryškina virš niekingo siužeto plevenantį idealą.
„Ivona...“ parašyta prieš pat Antrąjį pasaulinį karą. Gombrowiczius tarsi nujautė artėjančią grėsmę žmonijai. Burgundo karalystė, nežinia kur geografiškai egzistuojanti, pjesėje pateikta kaip civilizacijos, pasaulietinės valdžios ir paties homo sapiens klaiki deformacija, absoliutus išgvėrimas ir išsigimimas. Karaliaus Ignoto dvaras – tai tikras atavistinis reiškinys, rudimentinė valdžios liekana, negrįžtamai nutolusi nuo tų, kuriuos karalius tariasi vis dar valdantis.
Iškiliausią Lenkijos modernistą šiandien mums pristato režisierius Jonas Vaitkus. Gombrowiczius jam neabejotinai labai artimas tiek savo dvasia, tiek estetika. Pakaktų prisiminti Vaitkaus spektaklius fejerverkus A. Jarry „Karalių Ūbą“ ar I. Radojevo „Raudona ir ruda“ Kauno dramos teatre – tai dvi Absurdo karalystės, kuriose irgi karaliavo groteskas. Ir Gombrowicziaus, ir Vaitkaus laikysena panaši – abu tarsi stovi ringe ir įnirtingai atakuoja tuštybę ir bukumą, nuolat šaiposi, ironizuoja, sarkastiškai kvatoja iš nesąmonių, absurdo, idiotizmo, pretenzingumo – iš viso to, kuo paženklinta ir viduramžių, ir (ypač!) XXI amžiaus visuomenė, braidanti po pseudointelektualinius sąvartynus.
Aukšta geležinė tvora atskleidžia grotesko esmę |
Vaitkaus spektaklis „Ivona, Burgundo kunigaikštytė“ Jaunimo teatro scenoje – tikra atgaiva, sakyčiau, režisieriaus kūrybinis atgimimas po nenusisekusių spektaklių, ypač Nacionaliniame dramos teatre („Marija Stiuart“, „Madam Bovari“, „Demonai“...). „Ivona...“ vėl priminė ne tik tvirtą režisieriaus ranką, bet ir kandų sąmojį, fantazijos šėlsmą, tikslų ir imlų grotesko pojūtį, gebėjimą skaudžiai gelti į silpniausią vietą.
Šiame Vaitkaus spektaklyje yra viena ypač išradinga detalė, atskleidžianti „Ivonos...“ grotesko esmę – tai aukšta geležinė tvora, nutiesta palei pat rampą ir atitverianti sceną nuo žiūrovų salės. Viską, kas vyksta scenoje, matome pro metalines grotas. Esama daug problemų, susijusių su tvoromis, – jos svarstomos aukščiausiu lygiu, bet valdininkai vis tiek skuba apsitverti vieteles prie ežerų, atsignybti gabalą pajūrio... Tvora – mūsų keistos epochos ženklas, tiek režisieriui Jonui Vaitkui, tiek scenografui Gintarui Makarevičiui toli gražu ne vienareikšmis simbolis. Atitverta zona – tai karališkojo Burgundo dvaro panoptikumas su rečiausių žmogiagyvių pavieniais egzemplioriais, keistų antropomorfinių būtybių žvėrynas. Neatsitiktinai ant tos tvoros iškabintas ženklas: žmogui įeiti griežtai draudžiama. Karalių Ignotą ir gausią jo svitą tai apsaugo nuo svetimkūnių invazijos į jų teritoriją, užtikrina, kad karališkos ramybės niekas nedrums. Kita vertus, toks ženklas gali būti ir signalas normaliam homo sapiens – nekišk nosies, nes gali jos netekti...
Tvora šiame spektaklyje – tai ir valdžios atsitvėrimas nuo „mylimos“ tautos, nuo viskuo nepatenkintų inteligentų, mokslininkų, menininkų ir kitokios „smulkmės“. Kartais karalius Ignotas ir jo palyda prieina prie tvoros ir bukai, nepatikliai, su baime žvelgia į anapus jos verdantį gyvenimą.
Žiūrovai, savo ruožtu, už grotų tvoros mato saulėtą pliažą – tai lietuvio sielai mielas peizažas su mediniais takeliais, su ramiai tyvuliuojančia jūra, su šezlongais ir įvairiomis pozomis tysančiais poilsiautojų kūnais. Tiesa, Gombrowiczius pjesėje nurodė parko aplinką – medžiai, suoliukai yra neutralesnis veiksmo fonas.
Pasirinkęs vieną sunkiausių žanrų – groteską, Vaitkus prisodrina, prifarširuoja juo kiekvieną mažiausią spektaklio detalę, jau nekalbant apie personažus. Marga karališkoji palyda staiga įgauna makabriškai-hofmanišką pavidalą, panašu, kad į Burgundų karalystę galėjo įsisukti net pats Bulgakovo Volandas. Vaidinime pasiekiama tokios deformacijos, kad jis įgauna ne tik labai juokingą, bet ir mistiškai šiurpų pavidalą. Režisierius meistriškai manipuliuoja žanrų, ritmų kaita. Karališkoji svita, o ir pats karalius Ignotas, kartais primena nesubrendusius, pirmuosius žodžius dadaistiškai lemenančius, keistus nekoordinuotų judesių „kūdikius“, o kartais jie ima traukti operų arijas.
Pasirinkęs vieną sunkiausių žanrų – groteską, Vaitkus prisodrina, prifarširuoja juo kiekvieną mažiausią spektaklio detalę, jau nekalbant apie personažus. |
Kai prasideda karaliaus Ignoto (Rolandas Kazlas) seksualinis siautėjimas, „švento Vito šokis“, režisieriaus fantazija pranoksta pati save: pamatome tokių vyriškos potencijos simbolių, kokių nė sapne nesusapnuosi. Bet visa tai pateikta su didžiausiu humoru ir subtiliai jaučiant estetinio saiko ribas.
Sceninį groteską efektingai „įformina“ kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė. Ji brūkšteli tarsi baigiamąjį kiekvieno personažo charakterio štrichą. Po sceną tipena dvi visiškai nuogos (net neatspėsi, kad tai kostiumo gudrybė) Ivonos tetulės (Kristina Andrejauskaitė ir Dalia Morozovaitė), tiesa, nuodėmingiausias kūno vietas pridengia juodi širdelių pavidalo lopinėliai. Nieko keista, juk čia pliažas... Keistai vibruoja efektingas Damos Izos (Aušra Pukelytė) drabužis, kai ji žingsniuoja mediniais pliažo takeliais. Išdidžiai tarsi povės puošnų karališką rūbą „neša“ Trečioji Dama (Danutė Kuodytė) ir Ketvirtoji (Asta Baukutė).
Įmantriai modeliuotų skrybėlių joms galėtų pavydėti net šio „žanro“ entuziastai, pavyzdžiui, Anglijos karalienė Elžbieta II. Keistas, manieringai pretenzingas, išdidus karališkosios palydos slampinėjimas, maivymasis scenoje, pasitelkiant tariamai „aristokratišką“ diduomenės plastiką iš brazilų ar meksikiečių „muilo operų“, iš „aukštųjų“ sluoksnių etiketo, primena cirko paradą. Straukaitė drąsiai derina įvairių epochų detales, pritaiko jas šiuolaikinei vyrų aprangai, bet tai nė kiek nesipjauna, nes groteskas pakantus eklektikai ir ne tik jai...
Didžiulis krūvis neabejotinai tenka aktoriams, režisieriaus įsuktiems į grotesko sūkurį. Šį sykį Vaitkus subūrė ypač stiprią atlikėjų trupę iš Jaunimo ir kitų teatrų aktorių, kurie dar nori vaidinti, dar turi kūrybinių ambicijų, dar nėra išbarstę savo talento apgailėtinuose televizijos šou.
Groteskas aktoriams visada didžiulis išbandymas: ar pakaks fantazijos, gebėjimo improvizuoti, vidinio paslankumo, vaidybinės formos pojūčio. Kuriamo charakterio stipri hiperbolizacija, tyčinė jo deformacija lemia, kad, pasak Konstantino Stanislavskio, išorinė personažo forma susprogdina turinį. Vsevolodas Mejerholdas yra sakęs, kad groteskas – tai sąmoninga natūros (gamtos) deformacija, čia susiejami tokie dalykai, kurių jungtis nei gamtoje, nei žmogaus kasdieniniame patyrime yra neįmanoma. Groteske susilieja komiškumas, karikatūra, burleska, šaržas, ironija, sarkazmas, satyra ir išgaunamas keistas, netikėtas efektas, kurį perteikti scenoje – tai aktoriaus meistriškumo rodiklis.
Rolandas Kazlas – nepralenkiamas publikos numylėtinis. |
Vaitkaus spektaklyje šitą pavydėtiną gebėjimą lengvai, atrodytų, be jokių pastangų demonstruoja Rolandas Kazlas, nepralenkiamas publikos numylėtinis. Jo kuriamas Burgundų karalius Ignotas išoriškai panašus į apipešiotą gaidį, o iš esmės – chameleonų chameleonas, prisitaikėlis, nuolat keičiantis spalvas, pavidalus, įvaizdį... Scenoje regime nuolatinę šio karaliaus transformaciją – tai jis saldžiai „demokratiškas“, tai bando vaizduoti pretenzingai rūstų, tai elgiasi kaip kaprizingas ištižėlis, tai siautėja kaip prasčiokas, chamas arba seksualinis maniakas...
Talentingą Rolando Kazlo vaidybą šiame spektaklyje palyginčiau su veržlia nenutrūkstama kaskada – jis dosniai žeria visas grotesko spalvas, tobulai jausdamas žanrą.
Groteskas vaidyboje reikalauja hiperbolizuoti, deformuoti charakterius, pasitelkiant plastiką, mimiką, net balso tembrą, ir nė akimirkai nenuklysti į kitą vaidybos stilistiką. Ne visiems aktoriams šiame „Ivonos...“ spektaklyje pavyksta savo rankose tvirtai laikyti judrų grotesko vairą. Bet dauguma tai daro sėkmingai.
Iš karaliaus svitos šiuo atžvilgiu išskirčiau princą Filipą (Andrius Bialobžeskis) ir Cirilą, nuolatinį jo palydovą (Arnoldas Jalianiauskas). Tai groteskiškai komiškas duetas: princas – pretenzingų manierų kaprizingas pasipūtėlis, pats sau atrodantis itin reikšminga persona, nuolat sekliai „filosofuojantis“ ir žeriantis banalias „sentencijas“, gerai dera prie absoliučios savo priešingybės – netašytų manierų mušeikos Cirilo, kurio įniršį ir agresyvumą „subtilesnis“ princas nuolat tramdo.
Kai kuriomis grotesko spalvomis sužėri karalienė Margarita (jauna aktorė Severija Janušauskaitė), isterikė, „vamp“ stiliaus valdovė, tarsi kokia XIX a. operos primadona, valdingu balsu drebinanti pliažą ir jūrą. Tačiau išbaigto, nuoseklaus vaidybos piešinio čia dar nėra. Sėkmingesnis šiuo atžvilgiu yra Nerijaus Gadliausko vaidmuo – šleikščiai įkyrus, plepus įsimylėjėlis Inokentas.
Kai kurios karaliaus dvaro damos, nors ir neturi teksto, yra tokios išraiškingos, kad tiesiog įsikerta į atmintį. O štai toks įdomus aktorius kaip Tomas Kizelis galėtų kur kas įtaigiau suvaidinti Kapelioną.
Didžiausia visko kaltininkė, sudrumstusi karaliaus dvaro – baigiančios užakti pelkės – ramybę, sukėlusi didžiulį sąmyšį, baimę, nuostabą, pasipiktinimą, dvariškių pakrikimą, – Ivona, kuri vos vos netapo Burgundo kunigaikštyte, princo Filipo žmona. Ji yra tikras šio spektaklio atradimas. Vaidinti Ivoną režisierius Vaitkus pakvietė teatro kritikę Ingridą Daunoravičiūtę. Tokios efektingos Ivonos galėtų pavydėti bet koks teatras, statęs šią pjesę. Tam visų pirma labai tiko Daunoravičiūtės išoriniai duomenys: galingas ūgis, monumentalus stotas. Šalia dvariškių ši Ivona atrodo tarsi Guliveris liliputų šalyje... O kai greta milžinės atsistoja nedidukas sužadėtinis – princas Filipas (Andrius Bialobžeskis), publika netveria juoku.
Aprengta ryškiai raudona suknele, apauta juodais bateliais, Ivona primena didelę lėlę, nes visą laiką tyli ir į nieką nereaguoja. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos |
Ivonos efektingumas dar labiau sustiprėja, kai pasidaro aišku, kad ši galiūnė neturi jokių galiūniškų užmojų. Aprengta ryškiai raudona suknele, apauta juodais bateliais, ji primena didelę lėlę, nes visą laiką tyli ir į nieką nereaguoja. Iš pradžių Ivoną už rankos vedžioja dvi senstelėjusios tetulės, vėliau tampo paskui save sužadėtinis – princas Filipas. Ar šita tylinti galiūnė atrodo keista? Tam tikru atžvilgiu – taip. Ar ji normali? Neabejotinai! Ar ji natūrali? Taip, nes ji nesijuokia, jei nėra iš ko juoktis, nesistebi, jei nėra kuo stebėtis, nesižemina, nesilanksto, bet ir nesipiktina. Ji – stebėtoja, ir tiek... Dvariškius kaip tik tai ir erzina, kelia sąmyšį, pasipiktinimą, isteriką, nes visa karališkoji palyda, kartu su hipertrofuotų jausmų karalium Ignotu, – tai nenormalus, deformuotas pasaulis, natūralumas čia nesuvokiamas, pavojingas ir klastingas dalykas.
Reikia skubiai likviduoti šitą „keistuolę“ – tylenę Ivoną, nors ji niekam nepadarė nieko blogo. Labai juokinga spektaklio vieta, kai rezgamas sąmokslas prieš Ivoną: vietoj tradicinio apnuodyto vyno, kaip dera „kruvinoms“ tragedijoms, sugalvojama „egzekucija“ su karosu, turinčiu daug smulkių ašakų, kuriomis Ivona būtinai pasprings. Štai tipiška grotesko detalė! „Khe khe“, – repetuoja Ivonos paspringimą princas Filipas su Cirilu. „Khe khe“, – ir jokių įkalčių!
Ivona iš tikrųjų paspringsta nelemta karoso ašaka.
Kad mes, kvatodami ir šiurpdami, Burgundo karalystę matome pro grotas – nieko keista. Bet ne tik mes stebime, o ir patys esame stebimi. Karaliaus dvaro gyventojų akimis žiūrint, ne jie, o mes, atseit, normalieji, esame aptvare. O kaip jiems atrodome, tai įdomus ir mįslingas klausimas... Gudruolis tas Jonas Vaitkus!