„Kalės vaikų“ rebusai

Evelina Zenkutė 2018-03-11 durys.diena.lt, 2018 m. Nr. 2(50)
Kristijonas - Aurimas Pintulis, Marija - Regina Šaltenytė. Algirdo Kubaičio nuotrauka
Kristijonas - Aurimas Pintulis, Marija - Regina Šaltenytė. Algirdo Kubaičio nuotrauka

aA

Dekonstruoti Eimuntą Nekrošių - lyg būnant paprastu fizikos mokytoju bandyti atskleisti slėpiningus visatos dėsnius. Ir šįsyk režisierius unikalią galaktiką, pavadintą „Kalės vaikais“, sukūrė. Ir šįsyk ją iš viršaus stebėti leido. Kabėjau kelias valandas kaip ta vėlė virš našlių namų, žvelgdama žemyn į vaiduoklišką, mįslingą E.Nekrošiaus kosmosą. Jaučiausi vaikas, kuriam pirmą kartą parodo iš pirmo žvilgsnio chaotišką, nepaaiškinamą, bet paslaptingai traukiančią visatos spiečiaus nuotrauką. Intuityviai suvokiau, kad viskas čia dėsninga, gravitacijos jėga susieta, nekrošiškais siūlais surišta. Vis dėlto postmodernizmo diskursas verčia kvestionuoti Klaipėdos dramos teatro spektaklį.

Žodžių pinklėse

Kodėl, šiuolaikiniam teatrui postdraminiais žingsniais bėgant nuo teksto, pasirinkta tokia klampi, daugiažodė Sauliaus Šaltenio romano „Kalės vaikai“ inscenizacija? Ar žiūrovai, priversti patamsyje rankioti labai gražaus, bet iš daugybės kalbos vienetų suregzto trūkusio vėrinio daleles, nepateko į lingvistinius spąstus, taip ir neprisilietę prie giliausių spektaklio klodų?

Kodėl, scenoje girdint kai kurių „Kalės vaikų“ personažų patosišką kalbą, apima jausmas, lyg televizijos ekrane stebėtum prieš gerą dvidešimtmetį kurto spektaklio įrašą?

Žodžiai, užuot virtę elegantiška rišančia medžiaga, tiek aktorius, tiek publiką sunarpliojo, įpainiojo, apraizgė, įklampino, apipynė neleisdami įkvėpti. Kažkas užako.

Tikrumo paieškos

Semiotikas Algirdas Julius Greimas įvardijo, kad prasmės problema pasikeitė, kadangi niekas jau nesidomi prasme - nei gyvenimo, nei žmonijos. Anot jo, tada „gaunasi toks beprasmingas gyvenimas ir prasmės neieškantys žmonės“. Tai, A.J.Greimo teigimu, turbūt ir būtų postmodernizmas. Ar šių žodžių kontekste apie ideologiškai sau ištikimą dabartinę režisieriaus kūrybą galima kalbėti jį įspraudžiant į nūdienos prasmės nebuvimo epochos rėmus? Kai E.Nekrošius jau yra tapęs konstanta, veikiausiai jokie šiuolaikiniai diskursai jam nebepavaldūs.

Prieš spektaklio „Jobo knyga“ premjerą pasirodžiusiame interviu režisierius prognozavo: „Tokie kūriniai gal ir nepopuliarūs šiuolaikiniame teatro, televizijos, pramogų kontekste ir šiame laikmetyje, gal jo neatitinka, bet man atrodo, kad jie reikalingi, bent jau jie greitai bus reikalingi, nes žmonės nori grįžti į kažką tikra, realų scenos jausminį pasaulį.“ O vis dėlto norisi švelniai polemizuoti, ar koks nors iš sielos gelmių išsiveržęs performatyvus vyksmas mažiau emocionalus nei kanoninė literatūrinė dramaturgija, ar šių dienų tekstas iš tikrųjų negali paveikti, paliesti, ar tikra tikrai tik praeityje.

Epas apie žmogų

Ilgai neradau bendrojo vardiklio, žodžio, kaip įvardyti spektaklio personažus, komplikuotą siužetą, simbolius, metaforas rišančią gravitacijos jėgą. Intuityviai jauti, kad viskas traukos dėsnių susaistyta aplink kažką sukasi, bet užčiuopti nepajėgi (paskendo žodžių baroke, per didelis atstumas tarp šių dienų ir fabulos?).

Galbūt E.Nekrošiaus „Kalės vaikai“ su visa XVIII a. Mažąja Lietuva, istorijos nuotrupomis, sakmių, burtų inkliuzais, mitų aidesiais, religiniais motyvais, donelaitišku pasakojimo struktūriškumu, veikėjų - Dariaus Meškausko varpininko Karvelio, Karolinos Kontenytės Lotės, Edvardo Brazio patarėjo Abelio, Reginos Šaltenytės Marijos, Igorio Reklaičio daktaro Zakso, Vaido Jočio mokytojo, Vido Jakimausko ir Aurimo Pintulio Kristijono, Donato Švirėno elgetos, buvusio teisėjo, ponaičio Maro, Nijolės Sabulytės Kristijono motinos ir Sigutės Gaudušytės Baltosios kalės - tragizmu - epas sąžinei, postulatas ištikimybei sau, savo identitetui (tiek kūrybine, tiek nacionaline to žodžio prasme), traktatas apie žmogų, klystantį, nuodėmingą, tikintį.

D.Meškausko įkūnytas varpininkas Karvelis viso spektaklio metu su savimi nešiojasi medinį rąstą - ir sunku, ir numesti negali, savas gi. Kaip gyvenimas. Kiekvienas mes su tokiu - sunkesniu ar lengvesniu - nešuliu.

Raktas - stiklainyje?

Galiausiai spektaklio epicentru, išvijus didelio voratinklio gijas, tapo „siela“, kurios simbolis - stiklainiai su susmulkintu putplasčiu, į kuriuos kvėptelėjus stoja pūga, randasi gyvastis, gyvenimo žaidimas.

Ne tik K.Kontenytės Lotę, bet ir žiūrovus E.Nekrošius vis užkelia ant tų stiklinių indų - rodo, kad siela gali pakylėti, bet viskas taip trapu, jog bet kurią akimirką, praradęs pusiausvyrą, jei nesistengsi, jei žiūrėsi tik po kojom, jei nepavyks išlaikyti tiesios nugaros, nukrisi.

Taip viso spektaklio metu, papuolęs į E.Nekrošiaus pinkles, ir bandai laviruoti. O tarp tavęs bei grindų - trapi stikle uždaryta siela. Apgraibomis priartėji prie minties, kad tvirtas stuburas gyvenimo cirke - labai svarbus. Ne visiems pavyksta ar pavyks atsilaikyti. Dar tam, kad siela būtų gyvybinga, o ne tik trūnytų inde, reikia pastangų, kvėptelėjimų, nuolatinio rūpesčio. „Kalės vaikų“ personažai vis pučia dvasią į stiklainėlius. Veikiausiai tik neapleidus savo sielos nereikės klausti - ar nejuokinga, kad kitąkart gyvulėlis palieka didesnį atminimą nei kitas žmogus.

Nesutampa kraujo grupės

Nerandant ar beieškant jungčių, imi žaisti su tuo, ką turi: grožiesi kostiumais, scenografija, iš vėlių bei pūgos išausta muzika, svarstai, kiek išgali tarp lyg vandeningas krioklys trykštančių žodžių aptikti sakmių nuotrupų, literatūrinių personažų atspindžių, veikėjų paralelių su religinėmis figūromis (Lotė - Marija Magdalietė, Kristijonas - Jėzus Kristus, mokytojas - Judas, Karvelis - apaštalas Petras), sprendi simbolių ir metaforų rebusus (kodėl lova ir stalas vertikalūs, kodėl bulvės su druska?).

Nors ir gražus, slėpiningas, magiškas bei meistriškai sukurtas atrodo režisieriaus E.Nekrošiaus, scenografo ir šviesų dailininko Mariaus Nekrošiaus, kostiumų dailininkės Nadeždos Gultiajevos, kompozitoriaus Antano Jasenkos pasaulis, bet šaltas ir tolimas. Lyg vartytum seną giminės fotoalbumą, iliustruotą tarp realybės ir mito jau pasiklydusiais artimųjų pasakojimais.

Rodos, visi mes kalės vaikai, bet neapleidžia jausmas, kad venas šildantis, gyvybę įkvepiantis donorystės aktas tarp veikiančiųjų scenoje ir sėdinčiųjų salėje neįvyksta. Gal kraujo grupės nebesutampa.

recenzijos
  • Į Skapiškį pro Osvencimą

    „Reforma“ iš tiesų turi karikatūros užuomazgų ir, įtariu, nori eiti jos keliu. Bet visą laiką apmaudžiai lieka kažkur šalia, lyg nuolat skaldytų lėkštą anekdotą ir mėgintų pigiai prajuokinti.

  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Requiem teatro epochai

    „Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Rimo Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.

  • Teatre gavau į galvą (ir tai buvo geriausia, kas man galėjo nutikti)

    „Requiem“ čia simbolizuoja ne tik gedulą dėl prarastų nekaltų gyvybių, bet ir gilesnį susimąstymą apie tai, kokią aplinką paliekame ateities kartoms.