Kai Pozdnyševui – [i]trim šeši ir šešios[/i]

Dovilė Zavedskaitė 2021-11-18 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Kreicerio sonata“, režisierius Valentinas Masalskis (Klaipėdos jaunimo teatras, 2021). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka
Scena iš spektaklio „Kreicerio sonata“, režisierius Valentinas Masalskis (Klaipėdos jaunimo teatras, 2021). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

aA

Teatro rinkoje visuomet yra spektaklių, kurie ateina tam, kad papasakotų istoriją. Jie elgiasi visiškai paprastai: ateina, papasakoja ir išeina. Gerai papasakotos istorijos mus veikia. Bet šiandien, kai teatras veržiasi į mus per būsenas, atmosferas, sapnus, vaizdinius ir poveikį kūnui, stebint vienos kėdės teatrą jau nori nenori kyla klausimas: ar tu, kuris atėjai tik tam, kad papasakotum istoriją, esi ką nors girdėjęs apie dabarties pasaulį? Ar tu gali tik tiek, nes tik tiek ir nori, ar nes tik tiek ir žinai? Jei prieš porą metų tokį klausimą dar būčiau priskyrusi išlepinto teatro gurmano fanaberijoms, šiandien jis jau skamba natūraliai ir paprastai: ar mes, kurie vadovaujamės idėja, kad scenai užtenka aktoriaus akių ir dvasios, iš tiesų jaučiame šiandienos pulsą ir specialiai jam priešinamės, ar priešinamės iš desperacijos, kad nejaučiame?

Labai tikiuosi, kad pulsą ir jaučiame, ir specialiai nerodome, kad jaučiame, kai galvoju apie Klaipėdos jaunimo teatro premjerą pagal Levo Tolstojaus apysaką „Kreicerio sonata“. Neturėčiau iš ją režisavusio Valentino Masalskio tikėtis ko nors kito, nei žmogiškumo-kaip-esmės: ir kaip aktorius, ir kaip režisierius, jis visuomet laikėsi aktorinio teatro principų. Ir tai jam ne tik tinka - daugelis mūsų mėgsta masalskišką teatro prigimtį ir į jo spektaklius eina pamiršti triukšmo. Pirmąkart Masalskyje užsimiršau 2006 metais, spektaklyje „Aš, Fojerbachas“. Nuo to laiko jį tokį ir nešiojuosi - tai metalinio šuns, žmogaus ir tylos teatras.

Recenzijose niekada nepasakoju spektaklių siužetų - lig šiol nesuprantu, kodėl tai daroma. Bet šis teatras ateina papasakoti istorijos, todėl istoriją reikia pristatyti. Spektaklis „Kreicerio sonata“ - tai jauno vyro monologu pasakojama atidi buvusių santykių analizė. Nuosekliai apžvelgdamas savo santuokos istoriją, Pozdnyševas (aktorius Simonas Lunevičius) suka žmonos neištikimybės link. Tai - argumentas, kodėl jis ją nudūrė. Tai - visada viskam argumentas, ypač Tolstojaus pasaulyje. Simono Pozdnyševas visą spektaklį sukinėjasi aplink stalą - kuria ilgą etiudą su stalu ir kėde. Ko daugiau reikia istorijai papasakoti? Tiesa, ten pat dar yra baltai užklotas pianinas, žinoma, būtinai patefonas. Stalą supa įšviesti kambario kontūrai (scenografė Renata Valčik) - suprask, tai kambarys. Ir štai - istorija prasideda kambaryje, prie stalo, istorija čia pat ir baigiasi, niekas niekur tolėliau ir nenueina. Deja, bet nenueina įvairiomis prasmėmis: nei fiziškai, nei psichologiškai, nei filosofiškai, net meniškai, - niekaip. Kodėl?

Reikia suprasti, kad „Kreicerio sonata“ yra drama apie vyrą ir moterį, kurią visi mes mokame mintinai net jos neperskaitę - tiesiai iš savo gyvenimų. Gal dėl to šią istoriją ir labai įdomu, ir labai neįdomu girdėti. Istorijoms, kurių nujaučiame kiekvieną mintį, būtina arba pirmą planą perkonstruojanti režisūrinė koncepcija, arba aktoriaus virusas, kažkas, kas iškreiptų tikėtiną eigą ir pridėtų šioms istorijoms anomalijos, stichijos, beprotiškumo, kažko.

Lig šiol žymiausias „Kreicerio sonatos“ Pozdnyševas buvo aktorius Albinas Kėleris, Panevėžio J. Miltinio dramos teatre, Sauliaus Varno pastatyme, sukūręs pilnakraujį švelnumo ir karštligiško blaškymosi pozdnyševišką mitą (iš šio spektaklio, beje, į klaipėdietišką variantą gražiai perėjęs Pozdnyševo užklojimo staltiese motyvas). Klaipėdos jaunimo teatro aktoriaus Simono Lunevičiaus pristatomoje Pozdnyševo figūroje - daugiau tvarkos, atsargumo, buvimo savo vietoje. Jis lyg ir karščiuoja, bet su saiku, lyg ir dega, bet kažin. Ir štai galiausiai supranti: jo temperatūra, su visa meile, yra trim šeši ir šešios, ir būtent tai iš jo atima galimybę tapti anomalija.

O jei tai ne anomalija, jei tai paprasta nelaimingos meilės kančia ir šaltu protu atlikta žudiko išpažintis, tuomet nežinau, ar šiuolaikinė scena pasiruošusi priimti tokią - vieno dugno, esu kas esu ir nesu kas nesu - „Kreicerio sonatą“. Bijau, kad nelabai. Bijau ir dar vieno - kad šiai scenai jau per sunku matyti tokį žvilgsnį į moterį: taurių blizgintoją, staltiesės klojėją, stalo dengėją. Čia Ji dar gali juoktis į taktą vyriškiems pamąstymams, gali kilnoti patefono adatėlę, žinoma, kaip emancipuota moteris, gali rūkyti, groti pianinu ir dėvėti sukneles apnuogintais pečiais, dargi nešioti palaidus plaukus. Ironizuoti nenoriu: iš tiesių labiausiai tenoriu matyti Vaivą Kvedaravičiūtę gyvą, o ne schematišką. Kaip įvairovę, o ne kaip toną. Noriu, kad ji juoktųsi kur nori, o ne kur pasakyta. Kad ji būtų ne vienspalvė fatališka vilioklė su penkiais vaikais (čia prieštaros nėra), o pilnatviška asmenybė, mąstantis visuomeninis kūnas, nesvarbu, kad miręs, svarbiausia - visoks.

Visą spektaklį laukiau, kol kažkas prasiverš, nes situacija iš tų, kurios negali neprasiveržti. Teisingai, yra scena, kur Pozdnyševas nutraukia nuo stalo žmonos ką tik kruopščiai užklotą staltiesę ir tranko ją (staltiesę, ne žmoną) į grindis. Bet kai suvoki šios žmogiškosios dramos gylį ir sunkumą, kai iš tiesų įsileidi šią istoriją, - kad jau ji atėjo, - į vidų ir kulminacijai tegauni staltiesės uždaužymo aktą, supranti, kad šis teatras yra atvirukinis, šie jausmai - sceniniai. Tai ko aš noriu iš teatro? - klausite jūs.

Atsakysiu paprastai: noriu D A U G I A U. Ir norėti galima. Tiek trumpai.

Publikaciją remia Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.