Jūratė Visockaitė. Kosmosas plius teatras nelygu

Jūratė Visockaitė 2014-04-08 literaturairmenas.lt, 2014 03 28

aA

Valdui G. - po metų nebūties čia

Edukacinį LNDT projektą „Kosmosas+" reikia tik girti už jo intencijas prisikviesti vaikus su jų astronomijos mokytojomis į teatrą. Gal tie mažamečiai iš viso pirmąsyk apsilankys šiame gražiame Vilniaus pastate. Be to, išklausys ir suvoks jei ne visą, tai bent gerą dalį spektaklyje transliuojamos mokslinės informacijos. Mokinukų galvose nuo visos šitos meniškos košės, reikia manyt, labai suaktyvės klausimai, kuriuos jie vėliau užduos tėvams ir mokytojams. Daugelis atsakymų bus surasti vadovėliuose, internete, planetariume. Pastarajam, mano galva, ši teatrinė akcija savo perdėta vizualizacija neprilygsta. Kosmosas - juk labai subtilus dalykas.

Danų režisierės K. Dehlholm vizijos kosmoso tema - kaip anonsuojama, madingos visame pasaulyje - man pasirodė senamadiškos. Spektaklyje (kovo 21 d.) gyva, moderni, kosminė sklido tik jaunų didžėjų E. Kaušylo ir M. Skalskio elektroninė muzika, kuri, gaila, buvo nugrūsta už jos kaifą sugeriančios širmos. Gyvas buvo ir avanscenoje pasodintas nūdienis „mažasis princas" (J. Benys) - jis pavyzdingai išmoko tekstą ir suinteresuotai, be deklamacijos jį perteikė.

Tačiau mandagus vaikas, lydintis žiūrovus šitoje kosminėje kelionėje, priminė ne garsųjį literatūrinį princą, o užmirštą kinematografinį - iš A. Žebriūno filmo „Mažasis princas" (1967 m.). Nes ir ten, ir čia nepasitikėjimą kėlė paviljonai ir butaforija, nesurasta turiniui adekvati plastinė forma.

Nežinia, ką čionai reikėtų vadinti plastika: nesustabdomą vaizdo projekcijos srautą; už tinklinės uždangos marširuojančius kelis bežadžius artistus; scenos „balkonuose" visą valandą gėles laistančius du tipus ir ant kopėčių į dangų pakilusį trečiąjį; lempučių girliandom apipintus R. Rimeikį ir V. Mainelytę? (Viena scena su mergaitėm dvynėm -­ pasenusia namie ir tapusia paaugle kelionėje šviesos greičiu - buvo gražiai plastiška.) Tiršta videokošė skirta kažkokiai unifikuotai „visai šeimai", todėl siekiama nykaus universalumo ir pasiekiama minimumo: sumaltas ES produktas iš pako išverdamas per 3 minutes (kurios čia trunka 1 val. 17 min.). Dar plius - šitoje puikioje, akademiškoje teatro salėje elektroninis vaizdas mirguliuoja skurdžiau, nei kur kitur (muziejuje, lofte, tiesiog mokyklos salėje, kur patys vaikai vaidintų ir grotų) būtų mirguliavęs.

Kosmoso karai, gravitacijų dramos dabar yra kino nuosavybė. Teatras kiną perspjauti galėtų tik įsivedęs į sceną „gyvą materiją", aktorius, ir juos kažkaip labai jautriai energetiškai išnaudojęs. Daniškam projekte „aktorinis planas" - nulinis. Čionai stropiai dirbančių aktorių norisi net kažkaip atsiprašyti ir palinkėti jiems darbų jau geriau televizijos serialuose.

Tačiau gerą žodį reikia tarti apie „Kosmoso+" tekstą (kurį norintys gali atsisiųsti iš teatro internetinio puslapio ir ramiai perskaityti). Tik dabar, parašiusi puslapėlį, jį pati perskaičiau ir susižavėjau: tikra mokslinė kosmoso poezija! Skaitai faktų strofas, o tavo smegenų ir vaizduotės pusrutuliai ima suktis savaime gamindami erdves ir tolius: verkti kosmose negali, ašaros nerieda žemyn; Veneroj dvokia supuvusiais kiaušiniais; Saturno žiedai vos 3 metrų storio; jeigu kažkas gali atsirasti iš nieko, vadinasi, viskas įmanoma; po mirties būsi įtrauktas į Juodąją skylę ir suskaldytas į atomus; kiekvieną kartą, kai įkvepi, ore būna bent dvi molekulės, kurias buvo įkvėpęs Platonas prieš maždaug 2 361 metus; žiūrėti naktį į dangų - tai tas pats, kas žiūrėti į praėjusį laiką; keliauti po Visatą be galo nuobodu - gali keliauti milijonus metų, kol sutiksi ką nors, kas šviečia ir t. t., ir pan. Nuostabu. Ačiū dideliam scenarijaus autorių kolektyvui.

Keista, kodėl scenoje šita poezija nublanko ir pabaigoje kėlė net žiovulį.

LITERATŪRA IR MENAS

recenzijos
  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.