Jei ne tu, ir aš ne

Dovilė Zavedskaitė 2020-03-01 dance.lt
Scena iš NUEPIKO šokio spektaklio „Perdegimas“. Lauros Vansevičienės nuotrauka
Scena iš NUEPIKO šokio spektaklio „Perdegimas“. Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

Stebint NUEPIKO šokio spektaklį „Perdegimas“, atminty šešėliuoja norvegų psichiatro Finno Skårderudo „pamišėliški kūnai“. Tai - asmenybės, kurios bando įveikti skausmo ir fizinių galimybių ribas, pavyzdžiui, vaikšto per stiklus, žarijas ir pan. Spektaklio metu kyla mintis, kad stiklų mums nebereikia: šiandienos realybėje, kuriai būdingas online forever režimas, nuolatos balansuojame kažkur ties kūno galimybių riba. Drauge plinta kraustymasis į galvas, o su juo - kūnų ignoravimas ir išnaudojimas: kūnai mus erzina, nes dėl ribotų galimybių neleidžia pasiekti šimto procentų efektyvumo. Mes gyvename-dirbame-siekiame galvose, o mūsų kūnai velkasi-kratosi-tamposi iš paskos, nes, deja deja, yra prie galvų pririšti. Ir štai - staigmena: anksčiau už mūsų produktyvias galvas būtent kūnai tampa pamišėliški.

Trys choreografai ir šokėjai Marius Pinigis, Marius Paplauskas ir Andrius Stakelė naujausiame savo darbe tyrinėja šiandieninių kūnų dienotvarkę. Rytais jau pavargę už visą gyvenimą, priešpiet įsitempę nuo naujos šiandienos, popiet įtraukti į kūnų sukimąsi ir negalintys sustoti, vakarais norintys baigti, bet nebeturintys pabaigos įgūdžiųŠokyje nuolat balansuojama tarp asmeninio ir visuomeninio kūno: ne mes patys pasirenkame judėjimo ritmą - į savo ritmą mus įtraukia aplinka. Scenos atmosfera sostinės žiūrovams puikiai atpažįstama - didmiesčio jausmas, maža kvadratūra, dirbtinės šviesos, šalia visada yra kokių nors kūnų. Bet kūnai - ne žmonių, o konkurentų, kurie gali daugiau, greičiau ir įspūdingiau. Todėl reikia stengtis. Geriausia - kiekvieną sekundę.

Spektaklyje „Perdegimas“ dėmesį traukia bendras choreografijos planas, trijų šokėjų tarpusavio sąveika: jie nuolatos yra besąlygiškame ryšyje, lyg erdvėje tvyrotų kūnų trauka. Jie vienas kitam perdavinėja inerciją, nes po vieną yra nepajėgūs. Po vieną netveria savy, todėl sutelkia dėmesį į kitą - įsuka, ragina, verčia, stumia, gaudo, kad ištvertų patys save. Net šokdami solo, šokėjai transliuoja savotišką tarpusavio priklausomybę: jei ne tu, ir aš ne.

Spektaklyje justi cikliškumas: jo pradžios ir pabaigos taškai yra tokie patys. Kai baigiasi spektaklis ir suvoki vėl atvestas į tai, nuo ko viskas prasidėjo, kyla noras iškart sukti juostą dar kartą. Pasakos be galo efektas natūraliai sufleruoja klausimą, ar taip gyvendami vis dar judame spiralės principu (atsiduriame vis tame pačiame taške, tik aukščiau), ar sukamės vienoje tiesėje (atsiduriame visada tame pačiame taške, nes nebeturime jėgų jokiems aukščiau). Panašu, kad anų laikų aukščiau keičia šiuolaikinis greičiau.

Greičio kitimas „Perdegime“ reikšmingas dramaturgiškai: kūnų dienotvarkėje pradžia - lėta, atpalaiduotais raumenimis, sunkiai pakeliamais, lengvai krintančiais, stipriai žemės traukos veikiamais kūnais. Padėti čia gali tik kitas - jau atsibudęs, o gal niekad taip ir neužmigęs.

Pamažu visus tris šokėjus pagauna pagreitis - jie tampa savarankiški ir juda nebepalaikomi iš išorės. Choreografija pereina į sporto klubo režimą, muzikoje - įkvėpti neduodantis kasdienybės beatas (muzika - Andriaus Stakelės). Intensyviam ritmui paklūsta maksimaliai įtempti raumenys ir be saiko kartojami schematiški, kapoti judesiai. Kas čia vyksta? - lyg klaustų kūnai. Labai paprasta, - lyg atsakytų galvos: gyvenimas.

Kitoje kūnų dienotvarkės dalyje ypač justi kūrėjų minėtas tapytojas Hieronymusas Boschas: išsekę pusnuogiai šokėjai galynėjasi patys su savimi, primindami apsunkusius, pavargusius, žeme slenkančius Boscho pasaulio siluetus. Jie - su pirštinėmis ir batais, kad iš nuovargio nenuslystų į miegą. Arba kad išliktų žmonėmis tada, kai į juos nebebus panašūs. Pabaigos atmosfera primena Boscho apokaliptines vizijas, kuriose nakties košmarai ir dienos chaosas susilieja. Tampa nebeaišku, kur baigiasi sapnai.

NUEPIKO šokėjų ir choreografų trijulė spektaklyje „Perdegimas“ atrodo nedaloma: regis, vaikinams pavyko sukurti efektą, kada du plius du lygu penki. Skirtingų mokyklų įgūdžiai šią sinergiją dar sustiprina: judesio manierų įvairovė kuria įtikinamą mažutės šiandieninės visuomenės modelį, kuriame veikia skirtingos ir savaip unikalios figūros.

Nauju darbu trijulė tam tikra prasme tęsia „(G)round zero“ analizuotą herojų temą. „Perdegimas“ - realybės aikštelė vaikystės rokiams. Štai taip atrodo šiandienos herojai: išsekę, bet vis dar efektyvūs. Po panikos atakų, bet vis dar supermenai. Visada pasiruošę, visada pasiekiami. Žodžiu, terminator forever.

---

Projektą „Šokio, cirko aktualijos: analizė, naujienos, ugdymas“ iš dalies finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.

dance.lt

recenzijos
  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.