Jaunoji karta jūsų neišgelbės

Aušra Kaminskaitė 2021-08-03 15min.lt, 2021-07-25
Scena iš spektaklio „Kas nužudė mano tėvą“, režisierius Antanas Obcarskas, aktorius Gediminas Rimeika (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2021). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Kas nužudė mano tėvą“, režisierius Antanas Obcarskas, aktorius Gediminas Rimeika (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2021). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Daugybę laikotarpių galima vadinti pereinamaisiais, tad įvardindama taip ir šį nepranešiu nieko ypatinga. Vis dėlto pastarieji dešimtmečiai teikia kiek daugiau vilties nei ankstesnieji, nes rimti pokyčiai pradėjo vykti ne tik aplinkos, bet ir savęs pažinimo srityje. Auga susidomėjimas kognityviniais mokslais, plečiasi žinios apie smegenų veiklą ir vis daugiau žmonių suvokia būtinybę rūpintis savo emocine sveikata bei gydytis patirtas traumas, trukdančias gyventi patiems ir aplink juos esantiems.

Panašu, kad dabartinės jaunų suaugusiųjų kartos geriau nei ankstesnės suvokia, jog tėvų auklėjime padarytas klaidas būdami suaugę galime ir turime ištaisyti patys. Drauge tai pirmos kartos, kurios ne tik jaučia poreikį domėtis vaikų psichologija (o ne vien pasikliauti vyresniųjų auklėjimo patirtimis), bet ir turi nesunkiai prieinamas priemones. Todėl daugybė jaunų suaugusiųjų puikiai žino, jog elgesio, raidos, įpročių problemų šaknų svarbu ieškoti tėvų ir vaikų santykyje - tam, kad suprastų save, ir tam, kad kuo mažiau sužalotų savo vaikus.

Naujausias (ir, regis, trumpiausias iš visų iki šiol buvusių) A. Obcarsko darbas - tai monospektaklis, kuriame vienintelį vaidmenį atlieka aktorius Gediminas Rimeika. Prieš premjerą pasirodžiusiuose interviu režisierius džiaugėsi pasirinkęs šį aktorių ir teigė, kad „jis gerai jaučia dabarties pulsą“. Vis dėlto, nors temos pasirinkimas kūrėjų kartai dėsningas ir reikšmingas, tekstas ir režisūriniai sprendimai vargiai liudija kažką specifiška šiai dienai.

Spektaklyje G. Rimeikos kuriamas personažas pirmu ir antru asmeniu pasakoja prisiminimus apie savo tėvą - alkoholiką, smurtautoją, ligonį, vargšą, silpną, mylintį ir mylimą žmogų. Stipriai pasiligojusį penkiasdešimtmetį tėvą aplankiusį jauną vyrą fragmentiška (nes natūraliai selektyvi) atmintis nuneša į vaikystę, kurioje jis bando ieškoti savo jausmų tėvui ir sau ištakų. Prisiminimai apie iš kartos į kartą perduodamą tradiciją fiziškai smurtauti (irgi selektyvų: prieš žmoną galima, o prieš vaikus - jokiu būdu), patyčias matant kituose tai, ko bijai savyje, vaiko bandymus susirinkti kiekvieną meilės akimirką, tėvo padovanotą laisvu nuo butelio metu - tai spektaklio turinio pagrindas.

Kaip siaubingai skambėtų, Lietuvoje tokios istorijos skamba atpažįstamai - daugybė žmonių turi arba panašių patirčių, arba apie jas pasakojusių artimųjų. Tik A. Obcarsko inscenizacijoje atsiskleidęs požiūris į situaciją veikiau čiuopia ankstesnių nei dabartinių kartų pulsą. Analizuojantys santykius su tėvais neišvengiamai pajunta pyktį už tai, kaip su jais elgtasi, o „Kas nužudė mano tėvą“ herojus elgiasi taip, kaip buvo įprasta daugybę šimtmečių - ieško kaltų aplinkybėse, dažniausiai pateisindamas nieko gero neatnešusius paties tėvo pasirinkimus.

Įdomu, kad dėl visko apkaltinami valdžioje esantys žmonės. Tai - dar vienas dabarties pulso pojūčio nereikalaujantis reiškinys, nes valdžia kaltinta visais laikais. Šiandieninė psichologija pakankamai pažengusi, kad patikintų, jog kiekvienas suaugęs žmogus yra atsakingas už savo veiksmus, o nesant tokios atsakomybės įgūdžių, jų galima išmokti. Todėl kurį laiką, klausydama personažo žodžių, laukiau ženklo, kad kaltinimai kitiems tėra ironija. Visgi, panašu, kalbėta rimtai. Teksto autorius nuo pat pradžių bando suprasti ir pateisinti tėvą, tad šiuo atžvilgiu bėdų suvertimas valdžiai nuskamba adekvačiai.

Poziciją sustiprina ir spektaklio režisierius, kaltinimus žymiems Prancūzijos politikams surašydamas į vaizdo projekcijas. Taip išimdamas juos iš subjektyvaus pasakotojo lūpų ir pateikdamas kaip užrašytą tiesą, A. Obcarskas išlaisvina žmones nuo asmeninių atsakomybių už savo gyvenimus ir suverčia kaltę aplinkybėms. Labai netikėta pozicija intelektualia save laikančioje terpėje, nes išsilavinę žmonės puikiai žino, kuo paprastai baigiasi kaltės už asmenines nuoskaudas primetimas kuriai nors visuomenės grupei.

Tokiame kontekste netikėta ir tai, kad istoriją pasakojantis G. Rimeikos personažas apvilktas kostiumu (dailininkė Flore Vauvillé), pasodintas ant puikios raudonos sofos ir apsuptas veidrodžių (scenografė Lauryna Liepaitė), į kuriuos žiūrėdamas dažniau savimi mėgaujasi nei išsigąsta ar šlykštisi.

Kūrėjai scenovaizdį greičiausiai traktavo išimtinai metaforiškai - štai veidrodžiai, kuriuose visuomet matai save, nors žiūri į kito sudėliotą konstruktą; štai vieniša raudona sofa, primenanti pragarą Jeano Paulio Sartre ' o „Už užsklęstų durų“, kur personažai turėjo tik vietą prisėsti ir vieni kitus (ir panašiai kaip spektaklio herojus galiausiai suvokė, kad „pragaras - tai kiti“). Vis dėlto, greta metaforų tokia vizualika atskleidžia žmogų, priklausantį aukštesnei klasei - tai, kurios nariai, anot jo paties, nėra tokie jautrūs kiekvienam valdžios sprendimui kaip skurstantieji.

Kita vertus, galima manyti, kad įvaizdis neatitinka realybės - istorijoje girdime, kaip neadekvačiai neigti skurdą bandė herojaus tėvas, švenčių progomis švaistydavęs pinigus prabangos prekėms. Tik kol kas stebint G. Rimeiką pagauti tokius niuansus labai sunku - premjeros vakarą kalbėtas tekstas aktoriui atrodė tolimas, o išsisakymo priežastis ir adresatas liko neaiškūs. Tai - išsprendžiami dalykai, tik būtent į juos paprastai remiasi išraiškos esmė tokio tipo monospektakliuose kaip „Kas nužudė mano tėvą“. Todėl neišsiaiškinus, kam ir kodėl pasakojama istorija bei ką savo viduje iš tiesų laiko, nors žodžiais neišsako vienintelis personažas, nepaklojami pamatai tolesnei spektaklio brandai.

Visgi norisi tikėti, kad ilgainiui „Kas nužudė mano tėvą“ taps stipriu spektakliu. Mūsų šalyje svarbu turėti teatro kūrinį, kuris įkvėptų gilintis į asmeninį santykį su savo tėvais (ar jų neturėjimu) bei apsvarstyti jo pasekmes - malonias ar ne - pasauliui, kuriame gyvename ir kurį patys kuriame.

Tik reikėtų pažymėti, kad spektaklis naudingiausias stiprų kritinį mąstymą išlaikantiems žmonėms, kuriems primetamai įvardintas problemų kaltininkas nesutrukdys įvertinti asmeninės atsakomybės poreikio.

Kitu atveju verčiau kviesti tik turtingesnės ir pasiturinčios klasių žiūrovus, natūraliai nesureikšminančius valdžios įtakos, nes, kaip minėta, jų kasdienybės sprendimai taip stipriai neveikia. O čia gimtų įdomus spektaklis - tvarkinga, pasipuošusi publika ir toks pat aktorius gvildentų skurstančiųjų gyvenimo ypatumus.

Absurdas, geriau nei bet kas kitas apibrėžiantis žmoniją.

15min.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.