Iššvaistyta tiesa

Milda Brukštutė 2017-09-19 15min.lt, 2017 09 09
Spektaklis „Vokietukai“ - aktoriaus ir žiūrovo pasivaikščiojimas Vingio parke. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Spektaklis „Vokietukai“ - aktoriaus ir žiūrovo pasivaikščiojimas Vingio parke. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

„Po tiesos mirties“ - taip vadinasi naujasis Lietuvos nacionalinio dramos teatro sezonas, prasidėjęs vokiečių režisierės Sonya'os Schönberger spektakliu „Vokietukai“. Ir taip po dar pavasarį šiame teatre pristatytos „Žalios pievelės“ - Visagino gyventojų istorijų - seka naujas, į dokumentiką, tad turbūt ir į tiesą, linkęs teatrinis bandymas - vadinamųjų vilko vaikų, per karą pasimetusių ir į Lietuvą atklydusių vokietukų pasakojimai.

Man regis, kad tiesa miršta ne tik tuomet, kai meluojame arba ją nutylime, bet ir tada, kai ją lyg tarp kitko išsakome ir nebetenkame galimybės pasakyti jos dar kartą, tinkamai. Kai tam nepasirengę save, savo praeitį bet kam išdaliname. Kai atiduodame ją diskusijoms, šaltiems svarstymams, lyginimams, praeičių matematikai. Kai mums vis dar skauda, o kalbame taip, lyg neskaudėtų, lyg mūsų nebūtų, lyg būtume jau nurepetavę save, perrengę daug kartų ir išsirinkę vieną iš tų mažiausiai į akį krentančių variantų, - tinkamą rodyti, šiuolaikišką, subtilų, be humoro ir su atsainiai pasvertu skausmo kiekiu. Tiesa miršta ne tik tuomet, kai meluojame arba ją nutylime, bet ir tada, kai ją lyg tarp kitko išsakome ir nebetenkame galimybės pasakyti jos dar kartą, tinkamai.

Atrodo, kad dokumentinis kinas patrauklus ypač tuo, kad pagauna tą vienintelį, nepakartojamą atvirumo momentą. Užrašyti pokalbiai, be abejo, taip pat turi galimybę prie to atvirumo prieiti. Tačiau dokumentinis teatras, akcentuojantis ne veiksmą (kuris dažniausiai būna jo varomasis variklis), o tiesą, tą stebuklingą atvirumo akimirką, per kurią atsiskleidžia tikroji žmogaus prigimtis, negailestingai nuvalkioja ir nuskausmina. Mat čia bandoma pakartoti (ne užauginti ar sukurti tam sąlygas) patį autentiškumą, o tai juk nėra (ir pikta vien nuo minties, kad galėtų!) pakartojama. Tikiuosi, dokumentikai teatre šiais metais daug dėmesio skirsiąs festivalis „Sirenos“ sugriaus šį mano įsivaizdavimą ir parodys labiau teatrui pritaikytą tiesos paieškų bandymą.

Tiesa miršta tada, kai paleidžiam vadžias ir duodame valią vien tik beprasmiui atsitiktinumui. Kai spektaklio erdvė (šiuo atveju Vingio parkas), pasirenkama labai netikėtai, tačiau be jokių išskaitomų priežasčių. Tingiais žingsneliais keliaujame parko takeliu 15 minučių į priekį ir 15 minučių atgal. Šnekučiuojamės nugludintoje miesto gamtoje - kasdienėje sportininkų ir vežimėlius stumiančių motinų aplinkoje. Aktorių (Aidas Jurgaitis, Neringa Krunglevičiūtė, Gabrielė Ladygaitė, Pijus Narijauskas, Miglė Polikevičiūtė, Eglė Špokaitė, Jūratė Vilūnaitė) priėjimas prie žiūrovų taip pat be galo išskirtinis - vienam žiūrovui tenka vienas aktorius - bet tuo nei akimirką nepasinaudojama. Prisistatę tikraisiais vardais netrukus aktoriai pradeda deklamuoti savųjų personažų istorijas. O ką jos jiems reiškia ir ko tikimasi iš šio vienintelis žiūrovo, tiksliau, klausytojo - visiškai neaišku. Taip ir nesupratau, koks per šį „turą“ buvo mano vaidmuo, rodės, svarbiausia užduotis - netrukdyti, nenutraukti sklandžiai iš aktorės lūpų sklindančio teksto.

Ir dar, tiesa miršta tada, kai naudojame svetimą skausmą, svetimą atvirumą tik tam, kad save, savo tuštumą, savo buitiškumą pridengtume. Sonya'os Winterberg užrašytos tikrų vokietukų istorijos, išmėtytos kiekvienam žiūrovui po vieną ir išsakytos kasdienių pašnekesių (juk pasivaikščiojimas) principu skamba kaip paprasčiausia apkalba, kaip šaltas, demonstratyvus susirūpinimas tuo, kas tavęs iš tiesų neliečia. Ir jau visai nesvarbu, kad tai ir mūsų istorija, kad visos baisybės vyko šalia ir kad išsakomi faktai tikri. Nes abu pašnekovai, tiek aktorius, tiek klausytojas - sufalsifikuoti, dirbtinai šios istorijos sujungti. Jiems belieka vaidinti pasivaikščiojimą prieš kitus, atsitiktinius Vingio parko žmones ir atrodyti padoriais, eiliniais praeiviais.

Perskaičius visas šešias istorijas (juk girdėjau tik vieną) kyla daugybė minčių. Apie laiką, kurio tėkmė keičia mūsų istoriją, apie vaikystę, kurios metu daugybę dalykų kitaip supranti, apie pirmąjį susidūrimą su mirtimi, apie tai, kiek daug turime ko netekti, apie karą ir paprastą žmogų jame ir kiek daug, praktiškai viską, gali užgožti instinktai. Ir akivaizdu, kad šios istorijos papildo, praplečia viena kitą ir yra vertingos kaip tik dėl savųjų panašumų ir skirtumų, dėl to, kad ši patirtis - bendra. Tačiau tai jau ne spektaklis ar bent jau ne šis, tai - gyva istorija.

recenzijos
  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.