Ilgas spektaklis nebylus tarsi jo herojus

Šarūnė Trinkūnaitė 2006-09-28 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas 2006 09 26

aA

Ūkininko (Regimantas Adomaitis) ir NKVD karininko (Algirdas Dainavičius) susirėmimas

Nacionalinio dramos teatro sezoną atidarę Gyčio Padegimo režisuoti Juozo Glinskio „Vieno tėvo vaikai“ tarytum primena, kad teatre kartais prireikia nė kiek ne mažiau ištvermės, nei jos reikėjo laukiant tremties į Sibirą. O būtent tremčiai vaidinimo pradžioje labai flegmatiškai rengiasi jo herojai.

Tiesa, prasidėję tremties istorijos prisiminimais, „Vieno tėvo vaikai“ pamažu nuo jų nusigręžia. Jie ima lėtai dėliotis į ilgą, bemaž keturių valandų trukmės Lietuvos ūkininkų Žemgirdų šeimos sagą, apglėbiančią ištiso pusšimčio metų laikotarpį. Tą laiką spektaklis „prifarširuoja“ įvairiausių prieskonių. Skirtingoms ideologijoms tarnauja vieno tėvo vaikai – iš to kyla visokios kolizijos. Esama neišsipildžiusių meilių, sovietinių viršininkų linksmybių, partizanų nesėkmių ir mirusiųjų šeimynykščių vėlių, apsigimusių vaikų ir t.t.

O keisčiausia, nors, tiesą sakant, pastaraisiais metais jau visiškai įprasta, kad šią galingą siužetinių peripetijų griūtį „Vieno tėvo vaikai“ atsisako kaip nors prasmingai sukirčiuoti. Čia nėra noro ką nors režisūriškai išryškinti ir į ką nors atkreipti dėmesį. Ir viskas tampa vienodai svarbu. O kartu – viskas nesvarbu.

Regis, kaip tik šitai režisierius G.Padegimas pasako įvadinėje savo spektaklio scenoje: joje nedrąsiai pasirodęs Bubulis (Džiugas Siaurusaitis) žvilgteli pro šieno kupetos pašonėje stovinčio miniatiūrinio namuko langą ir nuoširdžiai atsidūsta – „bū-ū-ū“. Atsidūsta ir bemaž iki paties finalo pasitraukia nuo scenos. Tačiau nebylio lūpomis užduota „bū-ū-ū“ tema joje pasilieka. Juk iki paties finalo „Vieno tėvo vaikai“ liks nebylūs – neiššifruojami. Tiksliau sakant, neišsiaiškinę, ką jie nori savimi pasakyti.

Išties – užuot pamėginę bent truputį pasigilinti, kaip jautėsi, tarkim, Kristina Paliokaitė (Jūratė Vilūnaitė), turėjusi ištekėti ne už mylimo Lietuvos karininko Danieliaus Žemgirdo (Paulius Ignatavičius), bet už jo brolio Boleslovo Žebroko (Šarūnas Puidokas), „Vieno tėvo vaikai“ stačia galva metasi į išorinių efektų paieškas.

Nieko nepasakantis spektaklis stropiai ginkluojasi: scenos gilumoje išstatytas didžiulis videoekranas, kuriame vienas po kito mainosi gražūs medaus valgymo, traukinio bėgiais skriejančio baltapūkio vaiko ir kiti vaizdai. O dar – paslaptingos prigimties personažai, tarp kurių, ko gero, ryškiausiai išsiskiria sužeistą Danielių Žemgirdą gydanti žiniuonė Kunigunda (Vesta Grabštaitė). Ji kalba grėsmingomis, dainingai išvingiuotomis intonacijomis ir dargi visą laiką kažkodėl būna nelyg sulipdyta su „Adamsų šeimynėlės“ pusbrolį Itą primenančiu gauruočiumi. Šitoks personažas nieko daugiau, be spalvingos, tačiau visiškai beprasmės dėmės ant spektaklio drobės, neužtėškia.

Smagios NKVD orgijos. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Panašūs tušti efektai neįstengia suteikti spektakliui veiksmo. Daugybė čia veikiančių žmonių ateina į sceną, ką nors pasako, paskui išeina, ir tiek. Be jokio noro išsiduoti, ką jie galvoja, ką myli, ko nekenčia, kas jiems sunku, kas kelia nerimą. Jie tiesiog praslenka palei siužeto įvykius, absoliučiai nežinodami, ką apie juos pasakyti.

Štai du smagiai pagėrę G.Padegimo spektaklio herojai – Čudakas (Vaidotas Martinaitis) bei Mudakas (Marius Jampolskis) – į sceną įlieja šiokio tokio gyvumo ir savo pokštais akimirkai suaktyvina vangų „Vieno tėvo vaikų“ pasakojimą. Tačiau niekuo nemotyvuoti linksmi jų „numeriai“ tik dar prikišamiau parodo šio spektaklio prasmės stoką.

Taip, „Vieno tėvo vaikai“ yra puikus neturinčio ką pasakyti, bet vis tiek kažką užsispyrėliškai sakančio teatro pavyzdys. Pavyzdys teatro, kurio norisi paklausti šitaip – na, jeigu nėra idėjų, minčių arba noro jas atrasti, tai gal prasmingiau tiesiog palaukti, kol jų atsiras?

Ir dėl tokio teatro, tiesą sakant, vis labiau darosi nebe juokinga, o pašėlusiai apmaudu bei liūdna.

recenzijos
  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.