Ieško savo lemties

Daiva Šabasevičienė 2009-04-06 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2009 04 06
„Viskas arba nieko”. Dmitrijaus Matvejevo foto

aA

Režisierius Cezaris Graužinis dramą „Viskas arba nieko“ pats parašė ir pastatė. Ši vienos dalies komedija su mirties kvapeliu panaši į „oberiutų“ kūrybą. Spektaklis kartais primena ne visai išplėtotą absurdo dramą, kartais - tiesiog „cezario grupės“ aktorių gyvenimo tęsinį.

Tai, ką tenka patirti profesionaliems žmonėms, neturintiems savo namų (teatro), sunku nusakyti, bet šis spektaklis perteikia tokias nuotaikas.

Muzika - ypač svarbi

Režisierius rodo bendruomenę, kuri keliaudama per gyvenimą ieško savo lemties, o ją atrasti turi žiūrovas. Turi įvykti grįžtamoji reakcija, antraip bus sunku patikėti šiuo spektakliu.

Veiksmas prasideda nuo teksto, kurio dramaturgijos tarytum nėra - tariami sakiniai beveik nieko nereiškia. Skirtingose pusėse ant taburečių sėdi keturi žmonės - sustingę kaip negimę vaikai, lyg apimti ligos, neleidžiančios žmogui laisvai judėti. Vėliau pasigirsta muzika, kuri atpalaiduoja ne tik žiūrovus, bet ir vaidinančiuosius: jie ima lakioti po nedidukę sceną, tardami įvairius kalambūrus. C.Graužiniui, teatro lyrikui, muzika ypač svarbi, todėl jis ją leidžia ne kaip foną, o kaip kuriamo pasaulio įvaizdį.

Muzika - grožio simbolis

Spektaklyje Martyno Bialobžeskio muzika - skaidrių svajonių ir grožio simbolis. Kai ji skamba, jauti gyvenimo džiaugsmą, o jai nutrūkus aktoriai primena apie tai, kad gyvenimas panašus į psichoterapijos seansą, kuriame net teatrui pagydyti sunku.

Čia viskas sukasi ratu: personažai kalba apie grikių laukus, stiklinį ąsotį, iš kurio gali atsigerti, baltas sienas, artimo žmogaus apkabinimą, numirėlius. Gyvenimo ir mirties užuominose ryškėja štampai, kuriuose skęsta visa žmonija: tūkstantį kartų girdėtos frazės, posakiai, paliepimai. Žmogus tampa azarto auka, jis juda, dainuoja, bet nemąsto. Jo rankose spalvoti maišeliai primena apie dūstančią žmoniją.

Pasaulis yra išprotėjęs

Aktoriai Paulius Čižinauskas, Brigita Arsobaitė, Vilma Raubaitė ir Julius Žalakevičius ne tik kuria išprotėjusio pasaulio personažus - Putramentą, Bėkštaitę, Vidugirytę ir Jampolskį, bet ir tęsia C.Graužinio kuriamo teatro stilistiką. Jie naudoja tas pačias vaidybos priemones, jiems leista elgtis laisvai, nes viskuo jie privalo patikėti pirmieji.

B.Arsobaitė daug šypsosi, P.Čižinauskas jau ne pirmą kartą vaidina „kafkišką“ žmogų, V.Raubaitė - žaviai stilingą moterį. O J.Žalakevičius, turintis neabejotiną komiko talentą, kai kurias scenas tiesiog atgaivina.

Atrodo, kad ir tekstus jis pats šiek tiek prikuria. Visi keturi aktoriai taip tarp savęs susivaidinę, kad jiems paklūsta patys keisčiausi tekstai. Darna ir sukuria „cezario grupę“.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.