Ieško savo lemties

Daiva Šabasevičienė 2009-04-06 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2009 04 06
„Viskas arba nieko”. Dmitrijaus Matvejevo foto

aA

Režisierius Cezaris Graužinis dramą „Viskas arba nieko“ pats parašė ir pastatė. Ši vienos dalies komedija su mirties kvapeliu panaši į „oberiutų“ kūrybą. Spektaklis kartais primena ne visai išplėtotą absurdo dramą, kartais - tiesiog „cezario grupės“ aktorių gyvenimo tęsinį.

Tai, ką tenka patirti profesionaliems žmonėms, neturintiems savo namų (teatro), sunku nusakyti, bet šis spektaklis perteikia tokias nuotaikas.

Muzika - ypač svarbi

Režisierius rodo bendruomenę, kuri keliaudama per gyvenimą ieško savo lemties, o ją atrasti turi žiūrovas. Turi įvykti grįžtamoji reakcija, antraip bus sunku patikėti šiuo spektakliu.

Veiksmas prasideda nuo teksto, kurio dramaturgijos tarytum nėra - tariami sakiniai beveik nieko nereiškia. Skirtingose pusėse ant taburečių sėdi keturi žmonės - sustingę kaip negimę vaikai, lyg apimti ligos, neleidžiančios žmogui laisvai judėti. Vėliau pasigirsta muzika, kuri atpalaiduoja ne tik žiūrovus, bet ir vaidinančiuosius: jie ima lakioti po nedidukę sceną, tardami įvairius kalambūrus. C.Graužiniui, teatro lyrikui, muzika ypač svarbi, todėl jis ją leidžia ne kaip foną, o kaip kuriamo pasaulio įvaizdį.

Muzika - grožio simbolis

Spektaklyje Martyno Bialobžeskio muzika - skaidrių svajonių ir grožio simbolis. Kai ji skamba, jauti gyvenimo džiaugsmą, o jai nutrūkus aktoriai primena apie tai, kad gyvenimas panašus į psichoterapijos seansą, kuriame net teatrui pagydyti sunku.

Čia viskas sukasi ratu: personažai kalba apie grikių laukus, stiklinį ąsotį, iš kurio gali atsigerti, baltas sienas, artimo žmogaus apkabinimą, numirėlius. Gyvenimo ir mirties užuominose ryškėja štampai, kuriuose skęsta visa žmonija: tūkstantį kartų girdėtos frazės, posakiai, paliepimai. Žmogus tampa azarto auka, jis juda, dainuoja, bet nemąsto. Jo rankose spalvoti maišeliai primena apie dūstančią žmoniją.

Pasaulis yra išprotėjęs

Aktoriai Paulius Čižinauskas, Brigita Arsobaitė, Vilma Raubaitė ir Julius Žalakevičius ne tik kuria išprotėjusio pasaulio personažus - Putramentą, Bėkštaitę, Vidugirytę ir Jampolskį, bet ir tęsia C.Graužinio kuriamo teatro stilistiką. Jie naudoja tas pačias vaidybos priemones, jiems leista elgtis laisvai, nes viskuo jie privalo patikėti pirmieji.

B.Arsobaitė daug šypsosi, P.Čižinauskas jau ne pirmą kartą vaidina „kafkišką“ žmogų, V.Raubaitė - žaviai stilingą moterį. O J.Žalakevičius, turintis neabejotiną komiko talentą, kai kurias scenas tiesiog atgaivina.

Atrodo, kad ir tekstus jis pats šiek tiek prikuria. Visi keturi aktoriai taip tarp savęs susivaidinę, kad jiems paklūsta patys keisčiausi tekstai. Darna ir sukuria „cezario grupę“.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.