Ieško savo lemties

Daiva Šabasevičienė 2009-04-06 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2009 04 06
„Viskas arba nieko”. Dmitrijaus Matvejevo foto

aA

Režisierius Cezaris Graužinis dramą „Viskas arba nieko“ pats parašė ir pastatė. Ši vienos dalies komedija su mirties kvapeliu panaši į „oberiutų“ kūrybą. Spektaklis kartais primena ne visai išplėtotą absurdo dramą, kartais - tiesiog „cezario grupės“ aktorių gyvenimo tęsinį.

Tai, ką tenka patirti profesionaliems žmonėms, neturintiems savo namų (teatro), sunku nusakyti, bet šis spektaklis perteikia tokias nuotaikas.

Muzika - ypač svarbi

Režisierius rodo bendruomenę, kuri keliaudama per gyvenimą ieško savo lemties, o ją atrasti turi žiūrovas. Turi įvykti grįžtamoji reakcija, antraip bus sunku patikėti šiuo spektakliu.

Veiksmas prasideda nuo teksto, kurio dramaturgijos tarytum nėra - tariami sakiniai beveik nieko nereiškia. Skirtingose pusėse ant taburečių sėdi keturi žmonės - sustingę kaip negimę vaikai, lyg apimti ligos, neleidžiančios žmogui laisvai judėti. Vėliau pasigirsta muzika, kuri atpalaiduoja ne tik žiūrovus, bet ir vaidinančiuosius: jie ima lakioti po nedidukę sceną, tardami įvairius kalambūrus. C.Graužiniui, teatro lyrikui, muzika ypač svarbi, todėl jis ją leidžia ne kaip foną, o kaip kuriamo pasaulio įvaizdį.

Muzika - grožio simbolis

Spektaklyje Martyno Bialobžeskio muzika - skaidrių svajonių ir grožio simbolis. Kai ji skamba, jauti gyvenimo džiaugsmą, o jai nutrūkus aktoriai primena apie tai, kad gyvenimas panašus į psichoterapijos seansą, kuriame net teatrui pagydyti sunku.

Čia viskas sukasi ratu: personažai kalba apie grikių laukus, stiklinį ąsotį, iš kurio gali atsigerti, baltas sienas, artimo žmogaus apkabinimą, numirėlius. Gyvenimo ir mirties užuominose ryškėja štampai, kuriuose skęsta visa žmonija: tūkstantį kartų girdėtos frazės, posakiai, paliepimai. Žmogus tampa azarto auka, jis juda, dainuoja, bet nemąsto. Jo rankose spalvoti maišeliai primena apie dūstančią žmoniją.

Pasaulis yra išprotėjęs

Aktoriai Paulius Čižinauskas, Brigita Arsobaitė, Vilma Raubaitė ir Julius Žalakevičius ne tik kuria išprotėjusio pasaulio personažus - Putramentą, Bėkštaitę, Vidugirytę ir Jampolskį, bet ir tęsia C.Graužinio kuriamo teatro stilistiką. Jie naudoja tas pačias vaidybos priemones, jiems leista elgtis laisvai, nes viskuo jie privalo patikėti pirmieji.

B.Arsobaitė daug šypsosi, P.Čižinauskas jau ne pirmą kartą vaidina „kafkišką“ žmogų, V.Raubaitė - žaviai stilingą moterį. O J.Žalakevičius, turintis neabejotiną komiko talentą, kai kurias scenas tiesiog atgaivina.

Atrodo, kad ir tekstus jis pats šiek tiek prikuria. Visi keturi aktoriai taip tarp savęs susivaidinę, kad jiems paklūsta patys keisčiausi tekstai. Darna ir sukuria „cezario grupę“.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.