Į Skapiškį pro Osvencimą

Dovilė Zavedskaitė 2024-09-12 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Reforma“, režisierius Agnius Jankevičius (Vilniaus senasis teatras, 2024). Arvydo Gudo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Reforma“, režisierius Agnius Jankevičius (Vilniaus senasis teatras, 2024). Arvydo Gudo nuotrauka

aA

Vilniaus senasis teatras sezoną pradėjo režisieriaus Agniaus Jankevičiaus premjera „Reforma“ pagal jo paties sukurtą pjesę. Sunku šiuolaikinėje teatrologijoje rasti žodžių spektakliui apibūdinti, mat jis taikosi ne į šiuolaikines teatro tendencijas, bet gyvena savo hermetiškame pasaulyje ir toje apibrėžtoje tikrovėje klesti. Aprašyti tą klestėjimą, bent šiek tiek nujaučiant tai, kas vyksta už šios tikrovės ribų, yra labai sunku. Nes nebegali „atmatyti“ visko, kas jau įvyko Europos teatre per pastaruosius dešimtmečius, kur teatras eina ir kuo jis užsiima šiandien, o tai – nori nenori keičia ir tai, kaip matai tą hermetišką vieno režisieriaus tikrovę.

Žiūrint iš šiapus, „Reformą“ norisi vadinti vaidinimu, ir tegul „Reforma“ man atleidžia. Vaidinimas siekia būti aktualus ir reikšmingas, todėl aprėpia labai daug itin opių temų: švietimą, pedagogo kaip žmogaus nuvertinimą, politinį mažų Lietuvos miestelių marinimą, pabėgėlių krizę, juodaodžių reikalus, patyčių problemą, Lenino „klausimą“, smurtą ir net Holokaustą su visu Osvencimu. Visas šias temas analizuoja trys mokytojos: tikybos, literatūros ir fizinio lavinimo – Viltis, Laimė ir Vakarė (aktorės: Gabrielė Baubaitė, Edita Gončarova ir Božena Aleksandrovič). Kiekviena iš jų kalba su tokio pobūdžio mokytojai primesta šabloniška „naivios tikinčiosios“, „išdidžios literatūrologės“ ir „krūtos fizrukės“ ištarme.

Scena iš spektaklio „Reforma“, režisierius Agnius Jankevičius (Vilniaus senasis teatras, 2024). Arvydo Gudo nuotrauka

Vaidinimas yra pasakojamojo pobūdžio su gyvos muzikos intarpais ir aktorių išstojimais – kreipimusi tiesiai į publiką, ką reikia pakalbinant, kam reikia paglostant ranką, t. y. jos publiką mato ir joms reikia, kad būtų šios publikos išgirstos. Nes tai – trys vargšės Skapiškio pedagogės, kurias švietimo sistema iš esmės ir be pagražinimų siunčia nachui (spektaklio raktinis terminas). Todėl jos, naktinio mokyklos gelbėjimo plano metu, sugalvoja parsivežti iš Olandijos autobusą pabėgėlių šeimų, kurios užpildytų Skapiškio mokyklą ir ši nebūtų uždaryta. Bevažiuodamas autobusas sustoja prie Osvencimo, kuriame veikė Aušvico koncentracijos stovykla. Visi pabėgėliai sueina į stovyklą: paaiškėja, kad šie pabėgėliai yra juodaodžiai žydai, o žydai turi būti „pas savus“. Atvyksta televizija, propaganda sukuria mokytojoms nepalankią istoriją, kyla muštynės, žudynės, gaisras... Mokytojoms pavyksta pasprukti, bet grįžusios į Lietuvą jos irgi neberanda ramybės – visi jau apie jas girdėjo. Trys nelaimėlės įsikuria smėlio dėžėje, iš kurios ir pasakoja žiūrovams visą savo antikinės epopėjos dydžio istoriją, gurkšnodamos alų ir diušę.

Kad suvokčiau, kodėl vaidinimas suveikia ne kaip karikatūra (nes tokiai galimybei draminėje medžiagoje vietos lyg ir yra), bet kaip paprastas, liaudžiai artimas, į problemas mažo kaimo masteliu ir mentalitetu žvelgiantis bėdų turgus, pasikartojau karikatūros abėcėlę. Šaržas, karikatūra yra perdėtos, išdidintos komunikacijos forma. Tai – trumpas, aiškus ir tiesus būdas išsakyti kritiką. Karikatūra visada kalba apie sociumo dalis, kuriose justi koks nors defektas, trūkumas, netinkamumas. Jos tikslas – pažadinti žiūrovą lyg trenkiant kūju. Karikatūra nebijo būti nemėgstama, ji labai sąžininga, kartais naudoja naivumą, paprastumą kaip skydą, kad galėtų užpulti netikėtai. Vis dėlto pagrindinis kiekvienos karikatūros tikslas – ne juokinti, o žadinti, atmerkti akis. Tik iš pirmo žvilgsnio matant karikatūrą suima šypsnys. Iš antro – jau nebe: po šaržuotomis figūromis ir situacijomis paprastai šaižiai rėkia tai, kas politiškai, geografiškai, sociologiškai ar kaip kitaip skauda.

Scena iš spektaklio „Reforma“, režisierius Agnius Jankevičius (Vilniaus senasis teatras, 2024). Arvydo Gudo nuotrauka

„Reforma“ iš tiesų turi karikatūros užuomazgų ir, įtariu, nori eiti jos keliu. Bet visą laiką apmaudžiai lieka kažkur šalia, lyg nuolat skaldytų lėkštą anekdotą ir mėgintų pigiai prajuokinti. Kad būtų žmonėms juokinga, kaip turbūt būna juokinga žiūrint televizorių. Vaidinime girdisi daug neblogų temų, kuriomis švaistomasi kaip antraštėmis – be pretenzijos į kokį nors išrišimą ir juolab atsakomybę. Švaistytis pabėgėlių krize šiandien rodosi jau per daug „vakar“ (šiandienos pasaulyje krizių gerokai daugiau), o Skapiškio pedagogių tragedijos kontekste operuoti Aušvico įvaizdžiu apskritai nebejuokinga: niekada ir niekaip negali susiklostyti tokios aplinkybės, kuriose tiktų tiesiog užmesti truputį Holokausto, pasiduoti atrakcijai „davai, dėl įdomumo į lagerį“. Ne įdomumas čia, o tiesiog prasilenkimas su saiku, skoniu, kontekstais.

Visą vaidinimą praleidau mėgindama (ir taip jau ne pirmąkart Jankevičiaus spektakliuose) nukrapštyti nuo aktorių joms primestą humoristinę laikyseną, „Dviračio žinių“ stiliumi kuriamą kūno, balso, mimikos deformaciją, ir pamatyti, kokia jų psichofizika būtų be šito marmelado. Vis dėlto šįkart kilo klausimas, kodėl šio režisieriaus darbuose visada norisi atlikti tokį nukrapštymo ritualą, jei yra begalė spektaklių, kuriuose deformuotą raišką vertinu net labiau nei natūralią? Iš pastarojo laiko lietuviškų darbų į galvą ateina Gintaro Varno „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“, Žilvino Vingelio kūryba, ypač veikia graikų režisieriaus Euripidesʼo Laskaridisʼo, vokietės Susanne Kennedy, prancūzo Philippeʼo Quesne deformacijos, kurios iš aktoriaus ne atima savastį, o visai atvirkščiai – ją atrakina.

Scena iš spektaklio „Reforma“, režisierius Agnius Jankevičius (Vilniaus senasis teatras, 2024). Arvydo Gudo nuotrauka

Po „Reformos“ aktorių tiuningu neįžvelgiu nieko daugiau, tik lietuvišką pokštą, kai norint prajuokinti imama suvalkiuoti, ruskiuoti ir pan. Juokas čia garantuotas, bet dažniausiai dirbtinis ir tuščias. Juolab, kad čia po visomis kaukėmis slepiasi provincialaus mąstymo aukos – žmonės, dėl visko savo gyvenime ką nors kaltinantys: jei ne ministeriją, tai tetą Reginą, jei ne progresyvius veidus, tai nigerius (dar vienas spektaklio žodyno deimantas). Žiūrėdama į šias aukas, galvoju, koks yra spektaklio tikslas: pagailėti pedagogų? Pagailėti provincijos? Ir kas iš to pagailėjimo? Viliuosi, kad, kaip buvo žadama priešpremjeriniuose pranešimuose, spektaklis bent jau sukels diskusiją. Tik apie ką? Niekada nesibaigiančią ir nuo dabarties visada atsiliekančią švietimo reformą? Vaidinimo įkvėptiems, ant tos amžinos reformos galima nebent paburnoti, palaimingai ieškant kaltų. Kitaip tariant, pratęsti Skapiškį.

Mums, susimąsčiusiems lietuviams, žūtbūtinai reikia geros komedijos, aukštos klasės karikatūros. Bet po vaidinimo „Reforma“, kuris veikiausiai pretenduoja į satyros žanrą, jaučiausi suglumusi: premjerinio vakaro publika šėlo, plojo atsistojusi, lūžo po kiekvieno juoko. Regis, spektaklį priėmė ir juo pasisotino. Ir tada aš sutrikau: ar man labiau gaila spektaklio, ar fakto, kad žiūrovams jis patiko. Štai taip ir aš užsikrėčiau pagailėjimu.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.