Festivalis. Pirmoji diena. Feministės prieš macho, arba Vyrai su moterimis

Vita Mozūraitė 2009-05-06 Menų faktūra
Vaikščiojanti vyriška agresija

aA

 

Ir sutapk gi tu man taip - tryliktasis tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis“ ištiko Lietuvą kartu su krize. Kaip patogu! Jei nepasiseks - kalta krizė, jei pasiseks - „nepaisant krizės“...

Pirmoji festivalio diena pasisekė. Ir dar kaip! Beveik kaip pasaulio sutvėrimas - padėtas pagrindas kitų dienų kūriniams ir labai aukštai pakylėta kartelė. Kiek sugebės ją peršokti?

Visus keturis gegužės 5 dienos spektaklius į vienumą sujungė bendra amžinoji tema - vyrai ir moterys, tolygus perėjimas nuo įsivaizduojamo idealo iki realaus „macho“, nuo romantikės prie karingos feministės.

Norvegijos trupė „Carte Blanche“ išleido į sceną dvi kraštutines formas. Dūmais aptraukti televizijos reportažai apie Prancūzijos priemiesčių imigrantų maištus inspiravo Izraelio choreografą Hofeshą Shechterį sukurti „Maištą“. Ir štai scenoje - septyni vyrai, išnyrantys iš nepermatomos miglos, vaikščiojanti agresija, kurios energija ištykšta scenoje apsistumdymų, apsikumščiavimų purslais ir pasklinda plastiško, desperatiško judesio bangomis, judesio, kurį taip nesunkiai atpažįstame iš „vaizdų iš įvykio vietos“. Čia sinchroniškas judesys reiškia solidarumą, o vos tik būrelis subyra į pavienes mažas grupeles, tučtuojau judesių kanonas suvienija jas ir vėl atveda iki vientiso masės veikimo. Judėjimo tikslas - vienas - išlieti energiją, maištas dėl maišto, šokis dėl šokio. Labai stiprus šokis, labai techniškas. Be pretenzijų į seksualumą, bet vis tik - septyni žavūs vyrai scenoje...

Ir net Paryžiaus komuną, Spalio revoliuciją ar kitą kičinį vaizdelį priminusi finalinė spektaklio grupė su raudona vėliavėle mojuojančiu draugų pakylėtu jaunuoliu neišsklaidė emocijas kaitinusios atmosferos, kuri apgaubė žiūrovų salę ir pratrūko moterų balsais, šaukiančiais „bravo“ ir daugiareikšmiu „uau!“.

Jos sukūrė „macho“, o po to sukilo prieš juos
Jos sukūrė „macho“, o po to sukilo prieš juos

Ir po pertraukos - kaip antitezė - šešios moterys izraelietės Sharon Eyal spektaklyje „Kiaulė žudikė“. Karingasis feminizmas, pulsuojantis fiziškumu, androginišku belytiškumu, bet nepraradęs seksualumo. Šiedu spektakliai ir buvo sumanyti kaip diptikas, sujungiantis savyje du skirtingus, bet tokius panašius pradus. „O nuodėme, tu vadiniesi moteris!“, - šūkteltų vienas veikėjas, kuriam šiame festivalyje - ne vieta. Scenoje su hipnotizuojančia monotonija judėjo tos, kurios kažkada, pasidavusios instinktams sukūrė „macho“, o po to, užsiauginusios plieninius raumenis ir nutaisiusios žudančius žvilgsnius, sukilo prieš juos.

Vokietė choreografė Silkė Z. griebė jautį („macho“) už ragų (tiksliau - už kitos vietos) ir jį parbloškė sielos trapumu, jautrumu, švelnumu. Tai jau matėme 2002 m. spektaklyje „fractured m“, kuriame lopšinė dviem nesusikalbantiems vyrams padėjo suprasti vienas kitą. Šiai choreografei nesustyguotas, nenuglaistytas judesys yra sielos raktas, atveriantis emocijų gilybes.

Spektaklyje „Privačios erdvės“ būrys du šokėjus ratu apsupusius žiūrovus buvo įtraukti į jausmų sūkurį, iš kurio nebuvo kaip išsisukti, nes mažą intymią erdvę supo kita - emocijų prisodrinta vaizdo instaliacija, keturių ekranų pagalba sukūrusi privačios erdvės kevalą. Romi santūri ir atkakli belgė Caroline Simon siūlė visaip savo „kietumą“ demonstruojančiam portugalui Antonijui Cabritai tikrą jausmą, galintį pakeisti surogatinius iš žiūrovų išprašytus draugystės apreiškimus. Sentimentalus vaizdelis - pulsuojanti raudona širdis, įkalinta nervų rezginio ant ekranu vaizdo projekcijai tapusio nuogo šokėjos kūno - buvo romantiška viso spektaklio skraistė. Ir nors spektaklio pabaiga padvelkė visišku saldėsiu - paspalvintų lenkiškų tarpukario atvirukų pozomis, tačiau „Privačios erdvės“ jausmingumu labai gerai atsvėrė prieš tai matytus norvegų spektaklius. Net pamąsčiau, kam gi reikalingas feminizmas, jei švelni glamonė daug greičiau pralaužė užsispyrimo sieną. Ir savo stilistika, sudarančia grynos improvizacijos (o iš tiesų - griežtai sustyguoto veiksmo) įspūdį, jis atvėrė šiuolaikinio šokio laisvės nuo choreografo diktato pusę. Žiūrovas tokiame spektaklyje jautėsi daug „savesnis“, nepriblokštas šokio mašinos judesio tobulumo.

„Kietumą“ demonstruojantis portugalas Antonijus Cabrita
„Kietumą“ demonstruojantis portugalas Antonijus Cabrita

Ir, tarsi apsisukus 1800, ta pati - tokia santūri, natūrali, paprastutė, kiek pilnoka, pilkoka, trumpais raudonais plaukais Caroline Simon (sukurtame jos pačios su Silkes Z. pagalba) sugriovė savo įvaizdį mono spektaklyje „Kūrinys“, jungiančiame visus ankstesniuose spektakliuose išryškėjusius lyčių priešybių elementus.

Kunkuliuojanti energija suskaldė kevalą, ir žiūrovų akyse Menų spaustuvės II studijoje prožektoriaus spindulyje išniro fantastiška ilgakojė ilgaplaukė svajingų žalių akių, į seksualius šortukus įsispraudusi šokėja („mano koja ilgėja, ilgėja, ilgėja...“), kuri, išvengdama ją kapojančių lazerio strėlių („vžich, „vžich“), žemės trauką nugalinčiais šuoliais („mano rankos lyg sparnai...“) pasiekė savo svajonių vyrą („ūgis - 180 cm, pečiai - 1 m, raudonos lyg karšta aistra aptemptos kelnės, nuogas torsas, seksualiai išryškėjantys raktikauliai“) ir puolė jam į glėbį. Tokios metamorfozės priblokšti žiūrovai (ko jie taip garsiai juokiasi?) jau dalyvauja vestuvių ceremonijoje, kurioje fejerverkų, L.van Beethoveno „Odę džiaugsmui“ giedančio vaikų choro ir šampano tarių fone gražuolė, apsirengusi balta rausvomis gėlytėmis vestuvine suknia, išlipa iš žirgais kinkytos karietos ir bučiuojasi su savo išrinktuoju, apsirengusiu baltu kostiumu.

Ir santūri ir atkakli belgė Caroline Simon. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Ir santūri ir atkakli belgė Caroline Simon. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Šokio beveik nebuvo, visų šių spalvingų atributų - taip pat (nors dėl pastarųjų nesu tikra). Tačiau buvo raudonplaukis perlas, sugebėjęs savo kasdienį tarp balto šaldytuvo su rausvom magnetinėm gėlytėm, stalinės lempos, dviračio ir spintos veidrodžio įspraustą pasaulį paversti autoironija trykštančiu pasakojimu, mažos mergaitės barbiškos fantazijos įkūnijimu. Tai išties buvo „Kūrinys“ apie fantazijos sukurtą pasaulį, sulipdytą iš spalvingų svajonių, moteriškų žurnalų, televizijos šou ir realybės šukių. Joks feminizmas neužmuš „macho“, kol egzistuoja sentimentali svajotoja.

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.