Duoklė Dostojevskiui, arba jauno režisieriaus drąsa

Akvilė Šimėnienė 2017-07-03 menufaktura.lt
Ivanas (Vainius Sodeika) ir Smerdiakovas (Gytis Laskovas). Simo Sirutavičiaus nuotrauka
Ivanas (Vainius Sodeika) ir Smerdiakovas (Gytis Laskovas). Simo Sirutavičiaus nuotrauka

aA

Tikėtis įdomaus ir nepaviršutiniško spektaklio iš jauno režisieriaus būtų keista. Juo labiau kalbant apie retus Dostojevskio pastatymus Lietuvoje. Paskutinį kartą „Broliai Karamazovai“ buvo pasirodę teatro scenoje tik 1984 m. Dalios Tamulevičiūtės režisuotame spektaklyje. Tačiau Povilo Makausko Jaunimo teatre birželio 21 d. parodytas naujausias darbas „Apsėdimas“, pastatytas pagal paskutinįjį ir sudėtingiausią bei labiausiai jo kūrybos esmę apibendrinantį Fiodoro Dostojevskio romaną, stebina ne tik režisūriniais sprendimais bei įspūdingais aktoriniais darbais, bet ir išnaudotomis mažos scenos galimybėmis, scenografija, muzikiniais aspektais.

Vaidinimo pradžioje pasirodantis Ivanas (aktorius Vainius Sodeika) kiek baugina: ne kartą šmėkšteli mintis, kaip vis dėlto tokio komplikuoto personažo vidinį pasaulį sugebės atskleisti šis jaunas aktorius? Gal ir pats aktorius jaučiasi nejaukiai keletą akimirkų, bet paskui toks įspūdis nyksta ir spektaklio eigoje Sodeikos aktorinis meistriškumas jau nekelia net menkiausių abejonių. Ivano ir Smerdiakovo (aktorius Gytis Laskovas) personažai turbūt yra stipriausios ir labiausiai išplėtotos šio spektaklio atramos. Lizos (aktorė Jovita Jankelaitytė) ir Aleksejaus (aktorius Andrius Alešiūnas) paveikslai daug fragmentiškesni, tačiau ne menkiau atskleidžiantys jaunų aktorių talentus. Tiek judviejų pasimatymai, tiek pokalbių stilistika, kūno kalba puikiai atskleidžia Dostojevskio laikų Rusijos sociokultūrines tendencijas, tradicijas ir papročius: Lizos apranga, kalbėjimo manieros, ant kelių laikomos siuvinėtos pagalvėlės, Aleksejaus perdėtas drovumas ir pan. Puikiai sukuriama scena, kurioje atskleidžiama, kaip Aleksejus, jautęs dvasinį pašaukimą, aukodamasis sutinka vesti neįgalią merginą, bendrauja su ja. Tačiau tikrosios tiesos atsivėrimo akimirką žiūrovai regi įspūdingą, beveik fantasmagorišką Aleksejaus ir Lizos transformaciją: raudonoje šviesoje raganiškais įvaizdžiais mergina atvirauja apie savo giluminius blogio troškimus, o Aleksejus, kaip būsimas vienuolis, ne tik kad neatrodo nustebintas, bet ir tampa savotišku Lizos idėjiniu bendrininku, kuriam nesvetimos eretiškos mintys ar elgesys.

Spektaklis veda dvasinių, moralinių, egzistencinių savieškos ir akistatų keliu: nori nenori „Didžiojo Inkvizitoriaus“ fragmentas kelia baimę tiek idėjomis, tiek audiovizualiniu sprendimu (apšvietimas, muzika, aktorių pozicijos scenoje, kabojimas tarpdury, ribos tarp namų ir išorinio pasaulio erdvių, Kristaus nukryžiavimo, gyvenimo ir mirties aliuzijos). Akivaizdžios vaizdinės sąšaukos su Oskaro Koršunovo „Meistro ir Margaritos“ Valpurgijos nakties epizodu ar bent jau velnio apsilankymu.

Tikrai dviprasmišką įspūdį vaidinime kelia velnio apsilankymo epizodas: gerokai popsinis, aksominiu švarku žvilgantis Arnas Ašmonas, atrodytų, sunkiai „įsivažiuoja“, kalba trivialiomis frazėmis ir klišinėmis intonacijomis. Tačiau pokalbiui įpusėjus epizodas įgauna savotiško šarmo ir spalvų, aktorius stebina vikrumu ir miklumu, gera dikcija ir gerai sukurtu siekiu būti neperprantamam. Gal toks ir turėtų būti šiuolaikinis miestietiškos kultūros snobas - velnias: išsipustęs lyg naktinių barų lankytojas, paskutinėmis tendencijomis gyvenantis, jaunimo slengu bei intonacijomis kalbantis jaunuolis, valdomas hedonizmo?

Spektaklis provokuoja ir klausia apie dabartinėje vizualinėje easy come-easy go kultūroje vis labiau linkstamus apeiti dalykus: netiesioginę kaltę, kaltės prisiėmimą, moralinių normų laužymą ir to pasekmes, sąmoningo blogio ar blogio ignoravimo klausimus, insinuacijas, teisingas ir klaidingas gyvenimiškų situacijų ir tekstų interpretacijas.

Iš esmės spektaklio ašys sukasi apie Ivano atsakomybės, akistatos su sąžine klausimą ir šiandien be galo aktualų klaidingos interpretacijos (Smerdiakovo pozicija) klausimą. Ar neteisingas supratimas atleidžia nuo atsakomybės? Ar atsakomybė yra individuali, ar kolektyvinė? Kas ir kaip veikia žmogaus apsisprendimus, jei paneigiama religija, dvasinės vertybinės sistemos? Nelengvi jauno režisieriaus ir jaunų aktorių klausimai, kurių atsakymų ieškoma spektaklyje.

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.