Dega aistra gyventi

Ramunė Balevičiūtė 2009-04-10 Lietuvos rytas, 2009 04 10
Profesorius Serebriakovas – Arvydas Dapšys, Jelena – Irina Lavrinovič

aA

Pastarųjų dešimtmečių lietuvių teatras turi du Čechovus - nekrošiškąjį ir tuminiškąjį, nužymėjusius skirtingas interpretacijos kryptis ir suformavusius Antono Čechovo pjesių statymo etaloną. Prancūzų režisierius Ericas Lacascade´as, OKT/Vilniaus miesto teatre pastatęs „Dėdę Vanią“, atvirai nemetė pirštinės mūsiškajai A.Čechovo interpretavimo tradicijai.

E.Lacascade´as išsikėlė gerokai sunkesnę užduotį: drauge su aktoriais, kurie anksčiau kartu niekada nevaidino vienoje scenoje, naujai perskaityti chrestomatinę pjesę. Todėl didžiausias E.Lacascade´o ir jo bendraautorės Darios Lippi režisūros nuopelnas - atskleistos dar nematytos arba retai matomos aktorių individualybės pusės.

Tekstas skamba gyvai

Kai spektaklis prasideda ankstesnio „Dėdės Vanios“ varianto, pjesės „Miškinis“, scena, kur švenčiamas Želtuchino (Tomas Rinkūnas) gimtadienis, iš scenos plūsteli energija. Tai - „jaunas“ spektaklis. Pirmiausia, pats A.Čechovo tekstas, subtiliai suredaguotas režisieriaus ir vertėjų Akvilės Melkūnaitės bei Veronikos Kubiliūtės, skamba šiuolaikiškai ir gyvai.

Antra, čia neryškinamas veikėjų amžius: Airida Gintautaitė senutę Voinickają vaidina be išorinių senatvės „atributų“.

Toli gražu neišgverę ir reumato bei pamintų ambicijų kamuojamas Arvydo Dapšio Serebriakovas ir Gedimino Girdvainio Orlovskis.

Spektaklio veikėjų galeriją papildo jauna, gyvybinga, stačiokiška, jokiomis filosofijomis sau galvos nekvaršinanti Aurelijos Tamulytės Julijos ir Pauliaus Tamolės Fiodoro pora - tiktai jų jausmams lemta išsipildyti.

Senatvės, apatijos ir nuobodulio motyvus E.Lacascade´o „Dėdės Vanios“ interpretacijoje keičia aistra gyventi, ryžtas nepasiduoti, net ir žinant, kad pabaiga - neišvengiamai liūdna.

Tarp cinizmo ir jautrumo

Rasą Samuolytę ir Dainių Gavenonį matėme visokius, tačiau tokių, ko gero, dar ne. Vaikiškų bruožų, tačiau anaiptol ne naivi Sonia gali būti kieta, net nuožmi su kitais ir švelni su Astrovu.

Gydytojas Astrovas - įdomiausias spektaklio personažas: ciniškas ir supratingas, atsiribojęs ironija ir jautrus, pragmatiškas ir lyriškas.

Astrovo ir Sonios duetas - bene stipriausia spektaklio atrama, o naktinė jųdviejų pokalbio scena, kurioje grakščiai susipina komiškumas ir dramatizmas, - labiausiai jaudinanti.

Įdomi režisieriaus idėja sugretinti Sonios ir Jelenos Andrejevnos personažus, parenkant joms moters-vaiko tipo aktores, nepateisino lūkesčių, nes ir profesinės, ir asmeninės patirties požiūriu tik pernai vaidybos studijas baigusi Irina Lavrinovič negali konkuruoti su R.Samuolyte.

Nors Jelenos apžavėtų vyrų lūpomis nuolat pabrėžiamas jos ypatingas grožis ir vidinė tuštuma, akivaizdu, kad vien patrauklios išvaizdos šiam vaidmeniui nepakanka.

Astrovas – Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Astrovas  – Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Nemotyvuotai ekscentriškos, nelogiškos, monotoniškos I.Lavrinovič intonacijos, emocijų forsavimas pakiša koją ir jos scenos partneriams - pirmiausia Vaidotui Martinaičiui, į dėdės Vanios vaidmenį įliejusiam ypač daug asmeniškumo.

Fatališkos Vanios meilės Jelenai tema spektaklyje nesuskamba, bet Ivano apmaudą dėl tuščiai nugyvento gyvenimo ir iliuzijų žlugimą V.Martinaitis perteikia jautriai ir intymiai.

Spektaklyje yra ir štampų

Komponuodamas mizanscenas nepatogioje Rusų dramos teatro salėje, E.Lacascade´as ypatingos režisūrinės išmonės nedemonstruoja, daugiausia renkasi minimalias priemones.

Šiame spektaklyje yra ir originalių, netikėtų sceninių sprendimų, bet yra ir štampų. Tarkim, Vania susipila ant galvos ąsotį vandens - suprask, lauke liūtis. Arba scena, kai jis su Astrovu žaidžia stipriųjų gėrimų taurelėmis-šachmatais.

Gal Teatro arena, į kurią gegužės mėnesį bus perkeltas „Dėdė Vania“, iš naujo kūrybiniams ieškojimams sutelks įdomų ir netikėtą aktorių ansamblį.

LRYTAS.LT

 

 

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.