Chrestomatija apie gyvenančius migloje

2009-04-28 Alfa.lt, 2009 04 27
Rašytojas Herkus Kunčius. Ramūno Danisevičiaus nuotrauka

aA

Goda Rupeikaitė

Kaip gimsta kūriniai? Kaip atsiranda vaizduojamojo meno darbai, muzikos kompozicijos, pjesės? Tikriausiai įvairiai. Kūrinį galima sukurti vienu atsikvėpimu, arba dirbti prie jo ištisus metus. Viskas priklauso nuo įkvėpimo ir galimybių. Štai spektaklio gimimo akimirkomis panorę pasidalinti menininkai balandžio 25 d. pakvietė žiūrovus į „Menų spaustuvę“, kur smalsuoliams pristatė naujo režisierės Reginos Garuolytės spektaklio „Pijoko chrestomatija“, pagal Herkaus Kunčiaus pjesę, ištraukas - eskizą. Vienintelė spektaklio aktorė Adrija Čepaitė atliko pagrindinio personažo - pijoko - vaidmenį. Šis monospektaklio eskizas, rodytas mažojoje, Kišeninėje Menų spaustuvės salėje, vos sutalpinusioje visus norinčius sudalyvauti išankstinėje premjeroje, nebuvo panašus vien į spektaklį. Savo atmosfera bei scenos nebuvimu tai veikiau priminė paskaitą, ar tiesiog atvirą diskusijoms erdvę.

Buvo žavu stebėti, kaip aktorė A. Čepaitė energingai pasitikusi žiūrovus ir bandydama visus susodinti mažutėje salytėje, staiga, bet kartu labai natūraliai, persikūnijo į personažą ir pradėjo vaidinti. Kadangi veiksmas prasidėjo savotiška išpažintimi, o šviesos visą laiką salėje taip ir neužgeso, atmosfera priminė grupinės terapijos seansą, suteikiant spektakliui ypatingą spalvą ir keistos realybės jausmą, išlikusį iki pat spektaklio - eskizo pabaigos.

Itin paprasta, kasdieniška scenografija - stalas su magnetofonu ir užkandžiais bei stovas su popieriaus lapais - dar labiau priartino veiksmą prie tikrovės, tuo tarpu nuoširdūs ir ironiški tekstai kontrasto principu išreiškė pagrindinę kūrinio mintį. O pjesė kalba apie išties rimtus dalykus. Net jeigu pažvelgtume į pačią temą tiesiogiai, be gilių filosofinių išvedžiojimų, alkoholis, deja, žmonių gyvenime užima kur kas daugiau vietos nei atrodo iš pirmo žvilgsnio.

Puikūs ironiški H. Kunčiaus tekstai išraiškingai atskleidžia tai, kas paprastai nutylima: tai garsiai ištarti kartais absurdiški argumentai ir pasiteisinimai, įvardijantys alkoholio svarbą ir reikšmę gyvenime. Neretai vienas kitam prieštaraujantys teiginiai prajuokino ne vieną žiūrovą, bet tuo pačiu buvo rimti ir netgi skausmingi. Šio rašytojo savitas, maištingas, kartais netgi šiek tiek drastiškas stilius tarsi išmušė iš įprastų normų ir nuostatų kelio - tų, rodos, savaime suprantamų dalykų, supančių kas dieną - tačiau leido pažvelgti į vaizduojamą temą ir į save kur kas giliau. Jo reiškiamos idėjos svyruoja nuo itin artimų ir suprantamų iki visiškai nepriimtinų ir netgi smerktinų, tokiu būdu provokuodamos žiūrovą pažvelgti į pasaulį iš netikėto taško. O tai sukelia tam tikro atotrūkio ir laisvės jausmą, nes abejonės ir vidiniai prieštaravimai ir yra tikrasis pagrindas bet kokiam augimui ir atradimams.

„Jau iš pirmo žvilgsnio alkoholyje mirkstančius profesionalius pijokus nesunku atskirti nuo priešokiais nardančiųjų - pilkų mėgėjų, bespalvių saviveiklininkų. Mirkstančiųjų organizmas ištvermingesnis, atkakliau treniruotas, akys guvios, blizga, veidas doras, prinokęs... (...) Mūsuose mirkstantieji yra itin ryškių spalvų: raudonos, violetinės, mėlynos. Pagal šiuos požymius, kai blaškosi ar nutupia kur pamirkti, jie atskiria savus nuo kitų...“ H. Kunčius kalba apie girtuokliaujančius ir su meile, ir su ironija, kartais šias dvi sąvokas suliedamas į vieną.
Ir apskritai, sunku patikėti kiek daug gali būti pasakyta apie alkoholį. Iš tiesų neįmanoma vien prisiminti ir išvardinti visų alkoholio rūšių, išrastų ir vartojamų šioje žemėje! Kartais tam tikras gėrimas netgi laikomas vienos ar kitos kultūros dalimi, tačiau visų jų paskirtis ir prasmė vienoda: atitolinti nuo realybės. Iš to, kiek yra pasaulyje yra geriančių žmonių, galima daryti išvadas, kad milijonai žmonių šioje žemėje nenori priimti savo realybės, ieškodami jos kitur - apgaulingiausioje iš visų apgaulingų iliuzijų...

ALFA.LT

 

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.