C.Graužinio spektakliai grąžino lietuviams teatro jausmą

2008-12-19 Lietuvos rytas, 2008 12 19
„Kaligula“ Suomijos švedų teatre „Viirus“ (režisierius Cezaris Graužinis). „Viirus“ teatro nuotrauka

aA

Tikras teatro įvykis – taip tituluojami Cezario Graužinio spektakliai, kuriuos Vilniuje vaidina Helsinkio trupė „Viirus“. Šiandien ir rytoj „Menų spaustuvėje“ dar galima pamatyti, kaip Suomijos švedai vaidina C.Graužinio režisuotą Albert´o Camus „Kaligulą“. 

Iš tikrųjų verta mesti viską, kas suplanuota, ir šiandien lėkti pažiūrėti, ką C.Graužinis, pasirinkęs Albert´o Camus „Kaligulą“, sukūrė su Helsinkio „Viirus“ trupe – švedakalbiais suomiais. Jų spektaklis „No return“ pagal Franzą Kafką sukėlė gana retą tikro teatro jausmą. Pritariu kolegei Daivai Šabasevičienei, parašiusiai, kad šiuo spektakliu C.Graužinis sukūrė himną teatro menui.

Kelias didelės svajonės link

Spektakliu „No return“ sukuriamas teatro stebuklas. Atrodytų, iš nieko. Iš vaizduotės. Bet puikiai supranti, kad tai – teatro meistrų vaizduotė, kuri žiūrovus palengva nusiveda į savo kuriamą iliuziją.

Užburia jau pirmos akistatos. Dar ne artistas, bet žmogus, kuris atsakingas už „No return“, pažvelgia žiūrovams į akis, įsitikina, kad jie pasirengę žiūrėti spektaklį, ir jų akivaizdoje įjungia elektrinį pjūklą: su žiežirbų pliūpsniu įpjauna mobilųjį telefoną. Mes atsijungiam nuo realybės!

Tolesnė hipnozė priklauso nuo šešių „Viirus“ aktorių. Įžengę į sceną ir gavę dozę prožektorių šviesos, jie sutrinka. Galime apžiūrėti vieni kitus, prisipratinti – toliau du veiksmus gyvensime kartu. Graudūs lyg klounai, jie mums vaidins istoriją apie bedarbius, svajojančius, kad juos priimtų į teatrą. Į patį didžiausią pasaulyje Oklahomos teatrą. Mes suprasime tai kaip istoriją apie didelę svajonę būti reikalingam, apie nusižeminimą ir susitaikymą, kad to pasiektum. Pažįstama būsena? Ten daug kas atpažįstama.

Bendrų pastangų triumfas

Šeši artistai – nepaprastai skirtingi ir įsimenami. Nes kiekvienas personažas tegu be vardo, bet su charakteriu ir likimu. Kaip keista ir gera, kad visas dramatiškas, gniaužiančias kvapą svajonės siekimo situacijas jie vaidina ramiai. Išraiškingai, sąmojingai, bet be draskymosi.

Jie turi septintą ištikimą partnerį – Martyno Bialobžeskio muziką. Ne vien tame epizode, kur susijaudinęs personažas, trokštantis rėžti prakalbą, tik springsta ir leidžia garsus. Kiti, dengdami tokį nepatogumą, ima įvairiais garsais sąmokslininkiškai vaizduoti muziką. Ir ši pasigirsta. Kaip bendrų pastangų triumfas.

Vylingas rožinis pasaulis

C.Graužinis artistų valiai atidavė visą sceną, kurią jo nuolatinis scenografas Vytautas Narbutas paliko visiškai tuščią, užtat apgaubė vylinga rožine užuolaida su lempelėmis ir rožiniais kulisais. Čia gali dužti tiek likimų!

Ir dūžta. Tyliai, grakščiai, užuominomis. Režisierius, kaip žinome ir iš „cezario grupės“ vaidinimų, juk pasitiki žiūrinčiųjų vaizduote. Kaip keista ir liūdna, kad paties režisieriaus talentu labiau pasitiki tiktai užsienio teatrai. Lyg Lietuvoje būtų per daug gero teatro.

Šiandien ir rytoj „Menų spaustuvėje“ dar galima pamatyti, kaip Suomijos švedai vaidina C.Graužinio režisuotą Albert´o Camus „Kaligulą“.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.