C.Graužinio spektakliai grąžino lietuviams teatro jausmą

2008-12-19 Lietuvos rytas, 2008 12 19
„Kaligula“ Suomijos švedų teatre „Viirus“ (režisierius Cezaris Graužinis). „Viirus“ teatro nuotrauka

aA

Tikras teatro įvykis – taip tituluojami Cezario Graužinio spektakliai, kuriuos Vilniuje vaidina Helsinkio trupė „Viirus“. Šiandien ir rytoj „Menų spaustuvėje“ dar galima pamatyti, kaip Suomijos švedai vaidina C.Graužinio režisuotą Albert´o Camus „Kaligulą“. 

Iš tikrųjų verta mesti viską, kas suplanuota, ir šiandien lėkti pažiūrėti, ką C.Graužinis, pasirinkęs Albert´o Camus „Kaligulą“, sukūrė su Helsinkio „Viirus“ trupe – švedakalbiais suomiais. Jų spektaklis „No return“ pagal Franzą Kafką sukėlė gana retą tikro teatro jausmą. Pritariu kolegei Daivai Šabasevičienei, parašiusiai, kad šiuo spektakliu C.Graužinis sukūrė himną teatro menui.

Kelias didelės svajonės link

Spektakliu „No return“ sukuriamas teatro stebuklas. Atrodytų, iš nieko. Iš vaizduotės. Bet puikiai supranti, kad tai – teatro meistrų vaizduotė, kuri žiūrovus palengva nusiveda į savo kuriamą iliuziją.

Užburia jau pirmos akistatos. Dar ne artistas, bet žmogus, kuris atsakingas už „No return“, pažvelgia žiūrovams į akis, įsitikina, kad jie pasirengę žiūrėti spektaklį, ir jų akivaizdoje įjungia elektrinį pjūklą: su žiežirbų pliūpsniu įpjauna mobilųjį telefoną. Mes atsijungiam nuo realybės!

Tolesnė hipnozė priklauso nuo šešių „Viirus“ aktorių. Įžengę į sceną ir gavę dozę prožektorių šviesos, jie sutrinka. Galime apžiūrėti vieni kitus, prisipratinti – toliau du veiksmus gyvensime kartu. Graudūs lyg klounai, jie mums vaidins istoriją apie bedarbius, svajojančius, kad juos priimtų į teatrą. Į patį didžiausią pasaulyje Oklahomos teatrą. Mes suprasime tai kaip istoriją apie didelę svajonę būti reikalingam, apie nusižeminimą ir susitaikymą, kad to pasiektum. Pažįstama būsena? Ten daug kas atpažįstama.

Bendrų pastangų triumfas

Šeši artistai – nepaprastai skirtingi ir įsimenami. Nes kiekvienas personažas tegu be vardo, bet su charakteriu ir likimu. Kaip keista ir gera, kad visas dramatiškas, gniaužiančias kvapą svajonės siekimo situacijas jie vaidina ramiai. Išraiškingai, sąmojingai, bet be draskymosi.

Jie turi septintą ištikimą partnerį – Martyno Bialobžeskio muziką. Ne vien tame epizode, kur susijaudinęs personažas, trokštantis rėžti prakalbą, tik springsta ir leidžia garsus. Kiti, dengdami tokį nepatogumą, ima įvairiais garsais sąmokslininkiškai vaizduoti muziką. Ir ši pasigirsta. Kaip bendrų pastangų triumfas.

Vylingas rožinis pasaulis

C.Graužinis artistų valiai atidavė visą sceną, kurią jo nuolatinis scenografas Vytautas Narbutas paliko visiškai tuščią, užtat apgaubė vylinga rožine užuolaida su lempelėmis ir rožiniais kulisais. Čia gali dužti tiek likimų!

Ir dūžta. Tyliai, grakščiai, užuominomis. Režisierius, kaip žinome ir iš „cezario grupės“ vaidinimų, juk pasitiki žiūrinčiųjų vaizduote. Kaip keista ir liūdna, kad paties režisieriaus talentu labiau pasitiki tiktai užsienio teatrai. Lyg Lietuvoje būtų per daug gero teatro.

Šiandien ir rytoj „Menų spaustuvėje“ dar galima pamatyti, kaip Suomijos švedai vaidina C.Graužinio režisuotą Albert´o Camus „Kaligulą“.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Kelionė į gestų kalbos šalį

    Įsisąmoninus, kad kurtieji tiesiog bendrauja kita kalba, nepažinus pasaulis atsirakina: tada galima patirti scenoje vykstantį muzikinį žaidimą, grožėtis gestų kalbos sintaksės pantomima, gramatikos subtilybėmis.

  • Tiesa apsimetinėjimo mene (1): „Bohema“

    A. Cholinos raktažodis „Bohemos“ spektaklyje neabejotinai yra įtaigiai (ne)sumeluotas jausmas. Kad ir kaip paradoksaliai tai skamba kalbant apie teatrą – melavimo ir apsimetinėjimo meną.

  • abcd prie teatro laužo

    Režisierius Justinas Vinciūnas „Pranašystėje“ eksperimentuoja ir su tekstu, ir su aktoriais. Jis nesistengia akcentuoti nei handkiškų nuojautų, nei aktorių bendrystėje besirandančių blyksnių.

  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.