Berniukas su ranka

Gintė Pranckūnaitė 2006-02-11

aA







Pagrindinis personažas - manekenas-lėlė. Nuotrauka iš teatro News From Nowhere.
Britų aktorius Timas Crouchas Nacionalinio teatro mažojoje scenoje neseniai Lietuvos publikai pristatė savo paties parašytą ir atliekamą kūrinį „My Arm“ („Mano ranka“). Tai nepaprastai įdomus ir kartu kiek absurdiškas pasakojimas apie vieno vaikino gyvenimą, kurį jis nusprendė, dar būdamas vaikas, praleisti iškelta į viršų ranka. Paprastas gestas, nuo kurio prasidėjo tikrasis gyvenimas,– tai noras būti kažkuo reikšmingu čia ir dabar. Pasakojimas turi savo pradžią, turi ir pabaigą, o spektaklis pagrindinio ir vienintelio aktoriaus dėka virsta nenutrūkstamu teatriniu žaidimu, kur varžosi realybės ir iliuzijos ženklai.


Timas Crouchas savo spektaklį pradeda tiesiogiai kreipdamasis į publiką. Jis paprašo salėje sėdinčiųjų paskolinti jo pasirodymui būtinų, kasdien žmogaus vartojamų daiktų ir kelių nuotraukų. Timo Croucho charizma užhipnotizavo, nuoširdus aktoriaus linksmumas persidavė publikai, ir ši negailėdama, nežinodama tikslo ir visiškai pasitikėdama žaviu žmogumi scenoje, „aukojo“ sąsiuvinius, pieštukus, kosmetikos priemones ir kitus su savimi turėtus daiktus. Tai intrigavo ir kartu kvepėjo daugiau linksmu šou, o ne mums įprastu sudėtingesnio žanro spektakliu. Bet nepaisant paties aktoriaus šiek tiek humoristinio ir lengvo santykio į savo paties kūrinį, dramatinis pjesės turinys neleido visiškai atsipalaiduoti ir pabaigoje teatro menas privertė patikėti akivaizdžiai netikra istorija.


Nors aktorius scenoje visą laiką vienas, jo pagrindinį herojų supa daugybė kitų personažų – brolis, tėvas, draugai. Tada ir buvo nugalėtas žiūrovų smalsumas, kai ant stalo padėti daiktai aktoriaus rankose virto personažais. Timas Crouchas kuria nerealistinę erdvę, kuri telpa ant darbo stalo ir primena vaikystės žaidimą. Vaikui nereikia tikrų žaislų, jam reikia daikto, su kuriuo būtų galima žaisti. Toks pasakojimo būdas tarsi bylojo istorijos apie „berniuko su ranka“ esmę – jo vaikiškas užsispyrimas tampa suaugusio žmogaus gyvenimo būdu ir taip pasmerkia jį likti dešimtmečio rolėje iki pat jo pabaigos. Pagrindinį personažą atstojo vyriškos lyties manekenas-lėlė, tuo tarsi norėdamas parodyti, kad iš visos šios daiktiškos visuomenės, kuri mato tik tai, ką nori matyti, jis apskritai yra vos ne vienintelis laisvas žmogus. Tiesa, yra į jį panašių. Penkias žmonių nuotraukas spektaklio kūrėjas pristatė kaip vaikus su panašiais „sutrikimais“, taip pat norinčiais būti reikšmingais...


Regis, Timas Crouchas turi nepaprastą norą manipuliuoti scenoje teatrine tiesa, kuri, atmetant visus meno dėsnius, yra paprasčiausia apgaulė. Be kameros ir televizoriaus, kurių dėka žiūrovas galėjo atidžiau stebėti „daiktų“ istoriją, scenos gale esančioje projekcijoje porą kartų parodytas nufilmuotas bėgantis berniukas ir į jūra brendanti moteris. Pagal siužetą tai lyg ir turėtų būti pagrindinis herojus ir jo motina. Tinkamu metu parodyti jie atrodė lyg autentiški kadrai, nufilmuoti prieš trisdešimt metų, kada ir gyveno herojus. Ir tik frazė „aš netekau štai šito piršto“, primena kad visos šitos istorijos niekada nebuvo.


Berniukas su ranka užauga ir išgarsėja. Juo nepasidalina menininkai ir skuba įamžinti jo jau pūti bepradedančią ranką. Kai kas net nuperka jo gyvybę, kurią išsaugoti nebelieka jokių galimybių. Štai ir viskas. Herojus miršta. Lieka klausimas – o gal pagrindinis herojus tiesiog norėjo būti menininkas, kurį dažnai pažinsi iš ambicijos būti reikšmingu ir kitokiu nei visi. O mene kaip kare – norint išsisakyti visos priemonės geros.


Mane visuomet stebina vieno žmogaus gebėjimas išlaikyti publiką ilgiau nei valandą vis dar taip pat susidomėjusią ir suintriguotą lyg ką tik parsidėjus spektakliui, kuomet dar būna neaiški nei daiktų, nei modernios įrangos paskirtis. Turbūt tai lėmė Timo Croucho tiesioginis bendravimas su publika, svarba įtraukti ją į paties spektaklio kūrimą, jo laisvas, šmaikštus santykis, leidžiantis visai šitai istorijai nepasirodyti pernelyg rimtai. 

recenzijos
  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.