Be dieviškos klaidos

Gitana Gugevičiūtė 2011-11-29 Menų faktūra
Humelis – Vytautas Paukštė ir Sužadėtinė – Jūratė Jankauskaitė.

aA

Klaipėda režisieriaus Gintaro Varno laukė maždaug šešerius metus. Pagaliau sulaukė. Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas, „Kristoforų“, „Auksinių scenos kryžių“ ir „Fortūnų“ savininkas drauge su Klaipėdos dramos teatro trupe publikai pristatė premjerą - Augusto Strindbergo trijų paveikslų dramą „Šmėklų sonata“ (1907 m.). Turint omeny sudėtingą teatro situaciją, ryškių aktorių traukimąsi iš  Klaipėdos dramos teatro scenos, režisieriaus nusiteikimas būtent dabar tesėti pažadą režisuoti uostamiestyje vertas pagarbos. Dar labiau džiugina, kad teatro repertuaras papildomas nekomerciniu spektakliu, kurio santykius su publika išaiškins laikas: šiandien aišku tik tiek, kad pirmasis (t.y. spektaklis) dar turės padailinti savo formas, o pastaroji (t.y. publika) - atsisakyti minties smagiai praleisti laiką: Strindbergo sapnų pjesė nardina žiūrovą į sąmonės ir pasąmonės sferas, provokuoja spręsti painų gyvenimo prasmės rebusą, aiškintis gyvenimo ir mirties santykius. Žodžiu, mąstyti, būdrauti, naudotis intelektu, kas tampa vis retesne išimtimi seklėjančiame teatre. Užtat toks pjesės pasirinkimas jokia išimtis Varno kūrybinėje karjeroje - teatro kritika jau seniai yra įvertinusi režisieriaus polinkį rinktis kūrinius su „dvigubu dugnu“, kurie leistų kurti ir pirminę, ir antrinę spektaklio tikrovę; jo gebėjimus perskaityti dramaturginę ir literatūrinę medžiagą bei savitai ją interpretuoti.

Rašydamas „Šmėklų sonatą“ (pirminis šios pjesės pavadinimas buvo „Kama-Loka“, pasak orientalistų,   reiškiantis vaiduoklišką pasaulį, kuriame bastosi žmogaus siela, kol atranda ramybę mirusiųjų karalystėje) Strindbergas domėjosi budizmo filosofija, tad ir pjesės tematika artima budizmui. Spektaklio veikėjams lemta  kontempliuoti savo laikinumą ir kančią iš nugyventų metų perspektyvos, per galbūt įgytos išminties prizmę: kančios priežastis - troškimai, laimė - tai iliuzija, sapnas; mirtis - išvaduotoja. Pasaulis pilnas sąlygiškumų, iš kurių žmogus privalo išsivaduoti (neneigti nesėkmių, nesitenkinti įsivaizduojama laime). Į spektaklį besiskverbiantys rytietiškos išminties spinduliai ardo pjesėje tvyrantį splyną, neišvengiamos griūties nuojautą, apimančią nuo pirmos spektaklio akimirkos - vaizdo projekcijoje pamatyto griūvančio didžiulio pastato.

Žvejų rūmų „doką“ Gintaras Varnas pertvarko į intymią, kamerinę erdvę („Šmėklų sonata“ yra kamerinė pjesė, parašyta „Intymiajam teatrui“) - žiūrovas drauge su visais personažais „veikia“ scenoje. Režisieriui gerai talkina scenografas Gintaras Makarevičius, sukūręs funkcionalų, paslankų scenovaizdį - be gremėzdiškų sienelių, monumentalių konstrukcijų, baldų. Namo išorė ir vidus atkuriamas architektūrinių brėžinių (projektų, eskizų) plokštumoje, kurioje tik pažymimos įvairios prabangaus gyvenamojo namo detalės: laiptai, skulptūros, baldai, net gyventojai (keli scenoje esantys daiktai - tik silpni siūleliai, vedantys prie to, kas kažkada veikėjams buvo svarbiausia - materija.). Toks dekoracijų fonas scenoje veikiantiems personažams suteikia netvarumo, iliuzioriškumo, o ir patys namai tampa lengvai virpančia perdanga - migla, ūku, kuo tik norite; namais, pilnais paslapčių, kurias pajudinus per langus ir duris pradeda žvalgytis šmėklos; Valhala (net jei prabangus interjeras ir eksterjeras slepia vien nuodėmes, veidmainystę, beprotybę) etc. Estetiškas scenovaizdis reprezentuoja dabarties laiko ir mirties sankirtą, materijos netvarumą, veiksmo vietą pakylėja į metafizinį lygmenį. Įtaigią atmosferą kurti padeda ir puikūs Jolantos Rimkutės kostiumai, „pamėkliškas“ grimas, šešėlių teatro elementai, kompozitoriaus Vidmanto Bartulio muzika. Kad ir ne pažodžiui, bet Strindbergo pjesės remarkos įgyvendinamos.

Strindbergo veikėjai namo brėžiniuose. Nuotraukos  iš Klaipėdos dramos teatro archyvo
Strindbergo veikėjai namo brėžiniuose. Nuotraukos  iš Klaipėdos dramos teatro archyvo

Aktoriams tokia dramaturginė medžiaga anaiptol ne dovana - reikalingas ne tik talentas, bet ir nuovoka, intuicija, kaip kurti ne iliustratyvų veiksmą, o įkūnyti meninę idėją; kaip tapti simboline figūra, užimančia ypatingą vietą pjesės-sapno struktūroje, kur veikiantysis tik loginių apmąstymų grandinėje paaiškina savąjį statusą - gyvas jis ar miręs, auka ar nusikaltėlis, kaltintojas ar teisėjas... Nuosekliai vyniojant pasakojimo siūlą aiškėja, kad luošas senis Humelis (Vytautas Paukštė), pasišovęs studentui Arkenholcui (Linas Lukošius) atleisti jo tėvo skolas už „smulkias paslaugas“, iš tikrųjų yra monstras, į vieną kamuolį suvijęs praktiškai visų personažų likimus; drabužinėje kalinti Mumija (Valentina Leonavičiūtė) nėra pamišusi - taip ji atgailauja už padarytas nuodėmes; Pienininkė - vizija merginos, kurią prieš daugelį metų mėgino nužudyti Arkenholcas ir t.t., ir pan. Bet nesvarbu, kas čia „švaresnis“. Svarbiau, kaip su tamsia sąžine gyvenama: tykiai ir nedemonstruojant savojo pranašumo, atgailaujant, ar - kaip Humelis - siekiant bausti, įvykdyti „teisingumą“, atskleisti sau patogią „tiesą“.

Režisierius nenubraižo aktoriams judesio trajektorijos, schemos, pagal kurią veikdami jie atrodytų esą savo vietoje, taptų vienas kitam lygiaverčiais partneriais. Jauniesiems aktoriams norisi prikišti seklumą, paviršutiniškumą, iliustratyvumą (apima jausmas, kad jie neperskaito teksto, nesuvokia jo prasmės, o dialogai - „išmoktų“ reakcijų kompozicijos, monotoniškas, bedvasis apsikeitimas frazėmis. Veiksmo nedaug, visa tiesa žodžiuose, o juos aktoriai barsto kaip sausus žirnius ant grindų); kalbant apie vyresniųjų kuriamus vaidmenis galima pasigesti  šiokio tokio kokybinio atsinaujinimo, nesikartojimo - pernelyg viskas tvarkingai vykdoma, pernelyg viskas schematiška - trūksta „dieviškosios klaidos“, kuri randasi „džiazuojant“. Ir nors apie gimstančius vaidmenis (net ir pagrindinius) norisi santūriai patylėti, nusižengsiu etikai ir pasidžiaugsiu  Nelės Savičenko Virėja - stipria, energinga milžine riebaluotu veidu ir kruvina „ceratine“ prijuoste. Jos trumputis pasirodymas - lyg atskiras spektaklis, patvirtinantis banalią tiesą - mažų vaidmenų nebūna.

Strindbergas nėra tas rašytojas, kurio idėjas lengva laisvai interpretuoti ir suteikti joms gyvastį.  Taip pat ir Gintaras Varnas nėra tas režisierius, kuriam reikėtų ko nors ironiškai palinkėti, bet šiuo atveju jis - anapus scenos - tapo panašus į rabiną, pabandžiusį sukurti Golemą. Dirbdamas su sau pačiam būdinga medžiaga jis tikriausiai pamiršo jaunųjų jaunumą ir vyresniųjų patirtį, kuri šiuo atveju joks pranašumas (greičiau atvirkščiai - trukdis ieškoti naujos raiškos); skverbdamasis į giluminį žmogaus „aš“ jis nesukūrė sistemos, kuria naudodamasis aktorius įsikūnytų naujos kokybės vaidmenyje.

Spektaklis gražus ir šaltas. Kaip Humelio ledinės rankos.

recenzijos
  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.