Bananai – minkščiausi vaisiai

Ugnė Sasnauskaitė 2024-11-05 dance.lt, 2024-11-04
Akimirka iš šokio miniatiūros „Šokti 1000 metų“, choreografės Agnietė Lisičkinaitė ir Greta Grinevičiūtė. Martyno Plepio nuotrauka
Akimirka iš šokio miniatiūros „Šokti 1000 metų“, choreografės Agnietė Lisičkinaitė ir Greta Grinevičiūtė. Martyno Plepio nuotrauka

aA

Kauno paveikslų galerijoje paskutinį spalio mėnesio šeštadienį tarp Vilniaus tapybos trienalės darbų mus pasitiko didžiulis judantis paveikslas. Akinamo baltumo staltiese, bananų kekėmis, mezgimo siūlais ir lauko gėlėmis nuklotas stalas talpino būrį judėjimo sunkumų turinčių senjorų ir šešetą šiuolaikinio šokio profesionalų (Erika Vizbaraitė, Goda Laurinavičiūtė, Gabija Blochina, Mantas Stabačinskas, Marius Pinigis ir Adrianas Carlo Bibiano). Už stalo susėdę atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik pirmosios vakaro miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

Choreografės Agnietė Lisičkinaitė ir Greta Grinevičiūtė meistriškai ir jautriai kūrinį sumezgė iš pačių atlikėjų buities ir būties. Žiūrint tampa akivaizdu, kad šioje būtyje – daug pagalbos vienas kitam. Kolektyvinis megztinio vilkimas, kaimyno plaukų šukavimas ar gaivos pilstymas šalia sėdintiems – kasdieniai vyksmai miniatiūroje virsta choreografine bendražmogiškumo išraiška. Šis palaikymo elementas išlieka iki pat pabaigos, kontaktiniams judesio fragmentams vaidinant tiek estetinį, tiek emocinį, tiek funkcinį vaidmenis.

Akimirka iš šokio miniatiūros „Šokti 1000 metų“, choreografės Agnietė Lisičkinaitė ir Greta Grinevičiūtė. Martyno Plepio nuotrauka

Stebint per visą salę išsidriekusį judantį paveikslą, akys, negebėdamos aprėpti kūrinio pilnai, skenuoja kairėn dešinėn. Kad ir kaip besistengtum, negali pamatyti visko, tarsi vaizdai slystų pro akis, nepavyktų jų visų sugauti. Išslystančių gebėjimų temos užuominas girdime ir dramaturgės Sigitos Ivaškaitės įrašytose senjorų refleksijose apie šokio pamokų ir miniatiūros kūrimo procesą, kurios suskamba drauge su kompozitoriaus Dominyko Digimo garso takeliu. Viena moteris savo judėjimo ribotumą prilygina susirietusiam kamuoliukui. Šiai frazei skambant ant galerijos grindų matome išvyniotus mezgimo siūlų kamuoliukus. Neilgai trukus atlikėjai pajuda iš užstalės arčiau žiūrovų. Su kiekvienu į priekį žengiančiu atlikėju, žengia ir jo(s) drąsa rizikuoti, gyventi ir žaisti. Gyvieji kamuoliukai išsivynioja.

Simboliška, kad bendras judesys užgimsta atlikėjams linguojant už stalo. Vaizdinys – kultūriškai atpažįstamas, artimas. Galiausiai jis išsivysto į žaidimą, kurio dalimi tampa ir žiūrovai. Visa miniatiūra dvelkia švelnumu ir minkštumu, o kelerių metų įdirbį su šia bendruomene turinčių profesionalių šokėjų dalyvavimas drauge suteikia saugumo ir leidžia bent trumpam pamiršti apie prieš mus judantį tankų trapumo koncentratą.

Akimirka iš šokio miniatiūros „Šokti 1000 metų“, choreografės Agnietė Lisičkinaitė ir Greta Grinevičiūtė. Martyno Plepio nuotrauka

Kitoje erdvėje iškart po pirmosios vyko Godos Laurinavičiūtės ir Manto Stabačinsko miniatiūra su senjorėmis, šių šokėjų draugijoje jau keletą metų tyrinėjančiomis šiuolaikinį šokį. Tai – vizualiai neįmantrus kūrinys, kuriame dar stipriau atsiskleidžia profesionalių šokėjų ir senjorių ryšys, vystomas neverbaliniu būdu. Ši miniatiūra, rodos, net nėra orientuota į žiūrovą, o labiau į judančiųjų tarpusavio komunikaciją. Stebime dinamiškai judančius, besikeičiančius ir lyg tinklas besipinančius šokėjus. Jeigu ne stilistiškai vienoda apranga, galėtume spėti, jog tai viena iš daugelio šokio pamokų, kuriose senjorės reguliariai lankosi. Stebėdamas atsiduri tarsi už stiklo, nes kūrinys, rodos, skirtas ne žiūrovo akiai, o pačių judančiųjų malonumui. Drauge tai ir dovana – matyti ilgo proceso, sutraukto į dvidešimt minučių, jaudinantį grynuolį.

Miniatūros nuotaika – nostalgiškai jūrinė. Gal dėl mėlynos ir baltos spalvų dermės, o gal dėl sparnų ir pelekų motyvų judėsenoje, kūrinys nuneša prie banguojančios jūros. Banguoja ir judesiai, iš individualaus judėjimo sutekėdami į duetus, o galiausiai į vieną bendrą tinklą. Šioje miniatiūroje, kitaip nei pirmojoje, neišgirstame senjorų balsų ir į kontekstą įvedančių biografinių momentų, daug kas lieka nepasakyta. Ir vis tik stebint galima justi, kiek daug pasakoma žvilgsniais, prisilietimu ir pasididžiavimo šypsenomis senjorių veiduose.

Akimirka iš šokio miniatiūros, autoriai - Goda Laurinavičiūtė ir Mantas Stabačinskas. Martyno Plepio nuotrauka

Žiūrėdama abi miniatiūras, didžiavausi drauge su šokėjais. Rodos, kad šiuolaikinio šokio praktikos, neretai kvestionuojančios platesnių kontekstų iššūkius, šįkart susitraukė į mažą kamuoliuką, palikdamos kiekybinius rodiklius pašonėje, dedikuodamos save kokybei ir ilgalaikiškumui. Po tokių kūrinių nebelieka vietos klausimui „o kas iš to?“, nes atsakymas tiesiog tvyro erdvėje. Belieka nusilupti po renginio kišenėje likusį bananą ir kramtant dar kartą patirti kūną užsaldinantį minkštumą.

Miniatiūros „Šokti 1000 metų“ sukūrimą dalinai finansavo Lietuvos kultūros institutas ir Europos sąjungos Kūrybiškos Europos programa. Organizavo – Lietuvos šokio informacijos centras.

Godos Laurinavičiūtės ir Manto Stabačinsko miniatiūros sukūrimą organizavo Šiuolaikinio šokio asociacija. Šiuolaikinio šokio asociacijos veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos Respublikos valstybė.

dance.lt

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.