Asmeninių teritorijų kaleidoskopas

Deimantė Dementavičiūtė-Stankuvienė 2015-11-08 7 meno dienos, 2015 11 06

aA

Valstybiniame jaunimo teatre pristatytas spektaklis „Teritorija“, kuriuo kaip režisierė debiutuoja teatro aktorė Aušra Pukelytė, mėgina jungti teatrą ir kino meną. Dramaturginiu pagrindu A. Pukelytė pasirinko iš kunigaikščių Oginskių giminės kilusio diplomato, kompozitoriaus Mykolo Kleopo Oginskio XIX a. pradžioje parašytus „Priesakus sūnui“. Tokį laišką kunigaikštis rašė savo keturiolikmečiui sūnui Irenėjui, susiruošusiam vykti studijuoti į Italiją. Tai tėviški pamokymai, kaip reikėtų sūnui elgtis, kad taptų gerbiamu ir laimingu žmogumi. A. Pukelytė šiuos priesakus, kaip universalius, perkelia į šiuolaikinį kontekstą: juos gali ištarti bet kuris tėvas ir motina, išlydėdami jau subrendusį vaiką į platųjį pasaulį.

M.K. Oginskio tekste užrašyti ne tik konkretūs punktai „geriau (ne)daryk taip“, bet ir juos lydinčios filosofinės mintys mokslo, moralės, religijos ir kitais klausimais. Žodžiai jungiasi į jautrias, šiek tiek liūdesio palytėtas sakinių kompozicijas, tarsi tai būtų paskutiniai tėvo ištarti žodžiai. Spektaklyje lyriškąją priesakų plotmę, tėvišką meilę ir pagarbą sūnui perteikia kinematografinė pastatymo dalis. Ričardo Matačiaus režisuotose videoprojekcijose vaizduojamas jaunuolis (Augustas Gradauskas), su kuriuo tapatintis gali bet kuris jaunesnis spektaklio žiūrovas, susiduriantis su panašia tokio amžiaus žmogaus patirtimi - asmeninės teritorijos gynimu, savo išskirtinumo suvokimu, meile merginai, draugyste ir sudėtingu pereinamuoju laikotarpiu į suaugusiųjų pasaulį.

O teatrinė pastatymo dalis perteikia vaizdo įraše vaizduojamo jaunuolio vizijas. Sapniškąją realybę scenoje padeda išreikšti ratu besisukanti platforma su žiūrovų kėdėmis, leidžianti pamatyti vis kitą veiksmo vietą, kaleidoskopiška įvykių jungtis ir keistoki personažai. Pastarieji - vyras ir žmona (Aleksas Kazanavičius, Dovilė Šilkaitytė), veikiantys savoje, niekad neperžengiamoje buitinės kasdienybės teritorijoje. Jiedu gyvena besikuisdami namuose, apstatytuose iš sovietmečio atkeliavusiais baldais ir daiktais (scenografijos ir kostiumų autorė - Urtė Rimkevičiūtė). Vienintelis jų langas į pasaulį - nuolat įjungtas televizorius, leidžiantis pamiršti save ir susitapatinti su serialų veikėjais. Šių personažų pasaulis smarkiai kontrastuoja su videoprojekcijoje rodoma vaikino asmenine teritorija, apsupta būties filosofijos.

Paradoksalu, nors šiuo kontrastu siekiama palikti pakankamai laisvės žiūrovo interpretacijai, kartu ji yra apribojama. Pakylėtos ir įžemintos plotmių susidūrimas lyg ir siūlo atsakymą, kad Oginskio priesakai sūnui tokiems tėvams net nesuprantami.

Ekrane jaunuolio tėvo nematyti, girdisi tik jo išsakomos mintys. Scenoje veikiantys veikėjai videoprojekcijoje šmėkšteli tik oro uoste, jaunuoliui išskrendant į užsienį. Kinematografinis vaizdas sugestijuoja, ką tėvas ar motina turėtų pasakyti tokiu momentu, deja, tai nepasiekiama. Kita vertus, tik spėjamai kaltinami ir patys tėvai. Tėvų ir sūnaus teritorijos susiliečia, bet nesutampa, taip ir lieka kiekviena sau. Skaudžią, liūdnoką patirtį spektaklyje sustiprina Martyno Bialobžeskio kurta muzika.

Kai kurių scenų jungtys yra pernelyg abstrakčios, reikalaujančios konkretesnės krypties interpretacijos. Dalies veikėjų pasirodymų prasmė lieka neaiški. Susidaro įspūdis, kad šie fragmentai, kaip ir žiūrovų vietų sukinėjimas, greičiau yra „specialieji efektai“, skirti išblaškyti jaunojo žiūrovo nuoboduliui, o ne svari atrama plėtojant spektaklio mintis. Veiksmas ir muzika tarytum panardina į melancholišką transą, kurį spektaklio pabaigoje sudrumsčia aplink ratu besisukančius žiūrovus staiga pradėję šokti breiko šokėjai ir pasirodęs tikras vilkšunis, prieš tai matytas videoprojekcijoje.

„Teritorija“ palieka neišbaigtumo įspūdį, o ir videoprojekciją kartais žiūrėti smagiau nei patį vaidinimą. Vis dėlto čia bandoma įdomiai jungti teatrą su kinu, ieškant šiuolaikiškos, jaunimui suprantamesnės teatro formos. 

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.