Apie mūsų širdžių princesę

Jūratė Visockaitė 2011-06-10 Šiaurės Atėnai, 2011 06 03
Barbora ir Žygimantas Augustas – Beata Molytė ir Martynas Rimeikis.

aA

Pomirtines padidintas kaukes kaip atskaitos tašką deda baleto „Barbora Radvilaitė“ (LNOBT, gegužės 27 d.) scenografinėje dėžutėje Marijus Jacovskis. Labai jausmingas ir drauge labai racionalus sprendimas - istorinių asmenų kadaise ūžavęs gyvenimas yra uždengtas suragėjusio gipso ir vaško antvožu visiems laikams. Kaukės, žinoma, primena Marijaus tėvo ir kolegos Adomo Jacovskio intravertinę portretinę tapybą, sceninę kūrybą. Finale nešamas Barboros karstas pastatomas vertikaliai ir tampa Aušros Vartų Marijos atvaizdu, bet toks drąsus aktas mums švento drebulio nesukelia, nes antrojo veiksmo eiga įtampos nesukaupė. Be to, karstas scenoje keliamas sunkiai kaip paminklas, o juk Švč. Originalas, prie jo užlipus, visada nustebina tuo, kad yra mažas, smulkus, lengvas. Į scenos vidurį nusileidžiantys stulpai siūbuoja, valstybė netvirta, susiskaldžiusi, šviesos ant grindų suformuoja vis daugiau šešėlinių kryžių. Prologe ir epiloge orkestras nuščiūva, skamba bažnyčių varpai, po istorinės „Barboros Radvilaitės“ premjeros su Rūta Staliliūnaite praėjo 40 metų.

Dėvėti istorinį kostiumą baleto artistui yra ištisas mokslas, o kai jų išstatoma tiek daug, kai baletas tampa pabrėžtinai kostiuminis, spektaklio autoriai lygiai su choreografija ir muzika turi natūraliai valdyti ir tą perdėtą drabužio įsikišimą, jo priespaudą (kaip kostiuminiame filme). Kostiumai buvo nepaprasti, bet tarsi klimpstantys scenoje, su jais kartais buvo ir laisvai šokama, bet dažniausiai jie kaip eksponatai sodriomis spalvomis perpildydavo ankštą erdvę. Labiausiai, mano galva, kostiumai pasiteisino momentiniuose susibūrusių didikų giminės portretuose. Barbora pirmąkart pasirodė netgi švelniai sulietuvinta - moterų draugėje su trumpais nuometais. Karalienės karūnavimo apranga, sverianti ne mažiau nei balerina, matyt, taps teatro muziejaus eksponatu. Gaila, kad niekaip ryškiau nebuvo charakterizuoti Radvilos - Juodasis ir Rudasis, jų migloti istoriniai portretai leistų kokį nors akibrokštą.

Tikrai realu, kad kostiumų ir grimo dailininko Juozo Statkevičiaus pareigybes kuriant spektaklius netrukus papildys dar kokia nors netikėta sritis (pavyzdžiui, apšvietimas, nes daug siluetų susimalė, bet turbūt tai ne vien šviesos dailininko kaltė). Renesansinio amatininko Juozo talentams dabartiniai laikai ypač palankūs.

Sakoma, kad geriausiai karalių vaidina jo svita - vienišė ir vienagyslė karalienė Bona (Živilė Baikštytė) ją galėjo turėti „karališkesnę“, juodesnę. Bonos ir Radvilų stovyklos konfrontuoja abstrakčiai, medžioklės su lankais scena savaime labai įspūdinga, bet prie konkretaus „lenkų bajoro pamokymo“ pereiti tarsi nespėjama - atlikėjai nerangiai atlieka užduotį su įsprausta tarp lazdų galva. Dvariškių masuotė daugiau linksminasi nei kovoja. Dramatizmas pirmajame veiksme atsiranda iš netikėtai dailiai sulipdyto Elžbietos (Inga Cibulskytė) charakterio. Visada įdomiau kurti tragišką vaidmenį nei tiesiog laimingą. Todėl Žygimanto atstumta Elžbieta pirmajame veiksme, sakyčiau, net nukonkuruoja Barborą. Iš pat pradžių krinta į akis jos stingstančios kojos, karstui jau paruoštos pėdos, smulkiai tipenančios ant puantų mergaitės eisena.

Karalienė Bona  - Živilė Baikštytė. Martyno Aleksos nuotraukos
Karalienė Bona  - Živilė Baikštytė. Martyno Aleksos nuotraukos

Barboros ir Žygimanto Augusto duetas europizuotas, atitinkantis priimtus aukštus jo sukūrimo standartus. Apie Beatą Molytę specialistai pirmiausia sakytų, kad tai balerina, kuri „turi geras linijas“. Tačiau, be linijų, ir nespecialistas mato ir jaučia absoliutų atlikėjos atsidavimą, apgalvotai tolygiai seikėjamą energiją. Martyno Rimeikio deramų barokiškų povyzų karalius individualumo įgauna poroje su Barbora, jos slystančią ranką jis daug kartų bando suturėti paskutiniame duete. Panašūs baleto kalbos „pataikymai į dešimtuką“ veikia stipriau nei tiesmukos nuorodos į Barboros kūno skausmus ar glostomą įsivaizduojamo kūdikio galvelę.

Choreografė Anželika Cholina ir dirigentas Robertas Šervenikas būtų dar šimtą metų laukę, kol kas nors iš lietuvių kompozitorių ryžtųsi rašyti muziką panašiam baletui. O ir to baleto amželis būtų neilgas. Todėl jųdviejų drąsa klijuojant Stasio Vainiūno, Arvydo Malcio ir kitų kompozitorių simfonijas ir madrigalus į vientisą kūrinį sveikintina. Prikelta tokiam akivaizdžiam gyvenimui, atskirais blokais atsidengianti muzika „Barboroje“ pirmauja, tempia veiksmą iš paskos (trombonai, rodos, užlipa ant scenos šalia rūstaujančios Bonos). Muzika, mano galva, kuria modernią dramą, o choreografija - lyrinį kostiuminį baletą. Cholina į šią mūsų numylėtą meilės istoriją (lietuviai ją gali įsirašyti į Nacionalinių vertybių sąrašą) nutarė žiūrėti itin atsakingai ir atsisakė modernios kalbos formų. Baletas modernus nebent tuo, kad į jį įtraukti choristų ir atlikėjų balsai.

Spektaklio galinėje sienoje nušvinta nuotrauka su Aušros Vartų koplyčios votais. Tos širdys aiškiai apeliuoja į paprastus ir amžinus žmonių jausmus. O tokie jausmai baleto menui yra vieni svarbiausių.

SATENAI.LT

 

recenzijos
  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.