Apgraužtas spektaklis

Aistė Šivytė 2025-06-25 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Žiurkės“, režisierius Augustas Gornatkevičius (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Žiurkės“, režisierius Augustas Gornatkevičius (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

aA

Vokiečių rašytojas, dramaturgas Gerhartas Hauptmannas šiandien laikomas vienu svarbiausių natūralizmo krypties kūrėjų ir populiarintojų. Natūralistinės pjesės tolo nuo teatrališkos prozos, spektaklio kaip rigidiškos deklamacijos meno, ir scenoje pradėjo siekti realybės iliuzijos, atvaizduoti žmogaus psichologiją, gyvenimus keičiančius konfliktus.

Pažvelgti į tokios natūralistinės pjesės santykių voratinklį savo naujausiame spektaklyje „Žiurkės“, pagal to paties pavadinimo Hauptmanno pjesę (iš vokiečių k. vertė Teodoras Četrauskas), nusprendė režisierius Augustas Gornatkevičius, pristatęs premjerą Valstybiniame Vilniaus mažajame teatre. Penkių veiksmų pjesėje susipina keletas siužetinių linijų: dešimtininko žmonos ponios Jon įgyvendinamas noras paimti globoti tarnaitės Paulinos Pyperkarkos naujagimį kaip savą; šalia klostosi teatro direktoriaus Haro Hasenroiterio neištikimybė žmonai; čia pat iškyla ir pastoriaus sūnaus Ericho Špitos noras mesti teologiją ir tapti aktoriumi, taip pat vyksta jo slaptas meilės romanas su Hasenroiterio dukra Valburga. Taigi, intrigų ir siužetinių linijų tinklas nemažas ir keliantis iššūkį: kaip pastatyti tokios apimties pjesę, žiūrovų nemarinuojant teatro salėje bent penkias valandas.

Scena iš spektaklio „Žiurkės“, režisierius Augustas Gornatkevičius (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Scenoje tai įgyvendinama kupiūravus pjesę (dramaturgė Sigita Ivaškaitė) – pirmosios scenos, kai Hasenroiterio namai tampa komišku „žmonių, kurie neturėtų būti pamatyti kartu“ labirintu, pralekia akimirksniu ir be didesnių ceremonijų, Ericho Špitos kelias į aktorystę ir meilė Valburgai telieka tik užuomina, o į pirmąjį planą iškeliama ponia Jon, Paulina Pyperkarka ir jų žiauri nepasidalijimo kūdikiu istorija. Pradžioje noriai sutikusi atiduoti kūdikį, netrukus, vos jam gimus, Pyperkarka persigalvoja ir maldauja grąžinti vaiką, tačiau Jon, būdama viršesnė už tarnaitę, naudojasi savo socialiniu pranašumu, grasina pavaldinei, ją gąsdina ir manipuliuoja psichologiniu bei fiziniu smurtu.

Tad istorija čia sutelkiama ties galia – Jon galia prieš tarnaitę; o tragikomedijoje ieškant komedijos – kiek komiška režisieriaus Hasenroiterio galia prieš savo aktorius. Vis tik galios motyvas neatrodo pakankamai užaštrintas, veiksmas gana padrikas, o žiauri socialinė problematika nesugyvena su netikėtai atsiradusiais komedijos išpuoliais, – kad „Žiurkės“ vis dėlto yra tragikomedija, o ne tragedija, prisimenama antroje spektaklio dalyje, kai pradedama netikėtai juokinti žiūrovus. Sunku būtų teigti, kad režisieriui pavyko atrasti pjesės intrigą ir ją išryškinti sceninėmis priemonėmis ar bent jau atrasti būdus pjesės veiksmą aiškiai aktualizuoti šiandienai.

Scena iš spektaklio „Žiurkės“, režisierius Augustas Gornatkevičius (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Kiek glumina ir režisieriaus veikėjams priskirta raiška, kuri, rodos, nieko nereiškia – pavyzdžiui, tai, kad gyvenimą teatre nugyvenęs keistas, ekscentriškas ir pjesėje pusiau lotyniškai šnekantis Hasenroiteris čia yra dar visiškas jaunuolis, vaidinamas Manto Bendžiaus, o jo teatro aktorius kuriamas Arvydo Dapšio. Šis amžių apvertimas veikėjams nesuteikia nieko, nebent tik apmaldo pjesėje išreikštą veikėjų savitumą. Lygiai tą patį efektą scenoje kuria ir ekscentriški daugumos veikėjų kostiumai (kostiumų dailininkė Simona Davlidovičiūtė).

Galbūt ši pjesė yra scenografo, o ne režisieriaus svajonė – Hauptmanas pirmuosiuose pjesės puslapiuose ilgiausia remarka aprašo, kaip turėtų atrodyti Hasenroiterio namai, kuriuose vyksta veiksmas: kostiumų pilnos dėžės, aukštai ir palėpės – maksimalistinis teatrui paskirto gyvenimo natiurmortas. Čia su juo puikiai susitvarko spektaklio scenografė Sigita Šimkūnaitė, sukūrusi nuostabaus, tačiau kartu ir suvaldyto, chaoso kupiną sceną, kurioje tarytum suarchyvuotos balerinų kojos kabo puantai su kojinėmis, o kaip buvusių ir pražuvusių aktorių kūnai – lengvos, permatomos, rodos, prisilietus sutrupėsiančios galvos ir krūtinių odos.

Scena iš spektaklio „Žiurkės“, režisierius Augustas Gornatkevičius (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Po spektaklio lieka tik klausimas, kodėl tokios pjesės reikia šiandieninėje scenoje. Mintyse neiškyla nei spektakliui analogiškos situacijos apie kūdikių savinimąsi, nei tai atrodo apskritai aktuali šiandienos problema, o kūdikis, kaip galimas simbolis kitoms nūdienos galios problemoms reflektuoti, tingiai lieka už sąmonės ribų. Po vakaro, praleisto Mažajame, atminty išlieka tik žavi spektaklio scenografija, kalbanti apie teatrą ir atsidavimą jam, – apšiurusi, pridulkėjusi, žiurkių apgraužtais dėžių kampais. Atrodo, kad jos apgraužė ir patį spektaklį.

Projektą „Menų faktūra“, 2025 m. skyręs 34 tūkst. eurų, iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas

recenzijos
  • Kalibruoti teleskopą ateičiai

    Spektaklio „Moters dalys“ finalas nenustebina – moterų solidarumas siūlomas kaip skydas nuo pasaulio negandų, asmeninių dramų, nevykusių santykių, net mirties.

  • Vienatvės bokšte

    Kinematografinės išraiškos įterpimas į teatro sceną virsta galimybe paaštrinti realybės pojūtį. Toks kūrybinis sprendimas padeda atskirti spektaklio dalis, kurias galima būtų įvardinti kaip įvykį ir teismą.

  • Kur keliauja „Keliaujantys“?

    Stebėti šiuos gyvuosius paveikslus, užimančius didžiąją dalį spektaklio laiko, gana greitai pasidaro nuobodu. <...> Iš vėžių išmuša tai, kad nelieka anonse žadėto trupės suvienijimo į chorą ir teatro duoklės pačiam teatrui.

  • Pro mėlynus vartus – pas Dievą

    Paskutinis Tumino spektaklis tapo režisieriaus viso gyvenimo apmąstymų kaleidoskopu. <...> Nors išvydome iš atskirų epizodų sukurtą spektaklį, jį perskaitėme kaip vientisą menininko dialogą su pasauliu.

  • Kai kas nesikeičia per amžius

    Stipriausiai Augusto Gornatkevičiaus „Žiurkių“ versijoje persiskaito gyvenimo „žiurkiškumas“, kuris nepavaldus laikui. <...> Galios žaidimai „Žiurkėse“ išsisluoksniavę lyg visuomenės luomai.

  • Suvaidink tai dar kartą, viena pati

    „Paukščiai“ – tai spektaklis ne apie paukščius, puolančius filmo heroję, o apie visuomenę, puolančią jaunas, gražias moteris, kurios nežinia kodėl iš karto sukelia jos narių agresiją.

  • Darni nedermė ar nedarni dermė?

    Kūrinio „Geismai, šventieji ir kt.“ elementų visumą interpretuojant kaip darnią nedermę, ji įgyja prasmę, tačiau pasiryžimas tai stebėti valandą, nebūtinai siejant su Sarbievijaus poetika, reikalauja ištvermės.

  • Paglostyti skaudančią dabartį

    Tikslo perteikti ir kritiškai apmąstyti to laiko realybę spektaklio „Šok, Edita, šok“ kūrėjai, regis, neturėjo. <...> Užkloja rožine nostalgija, paglosto skaudančią dabartį, primena laikus, kai visa dar buvo prieš akis.