Aktorystė kaip išsigelbėjimas

Ramunė Balevičiūtė 2025-02-21 7md.lt, 2025-02-14
Scena iš spektaklio „Šventoji“, aktorė Eglė Jackaitė, režisierius Oskaras Koršunovas (OKT / Vilniaus miesto teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Šventoji“, aktorė Eglė Jackaitė, režisierius Oskaras Koršunovas (OKT / Vilniaus miesto teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Jau kuris laikas socialinių tinklų platybėse sklinda žinia apie kažin kokį reto poveikio teatrinį vyksmą, į kurį neįmanoma gauti bilietų. Ir iš tiesų – praėjusių metų lapkritį Vilniuje pirmą kartą parodytas Klaipėdos dramos teatro aktorės Eglės Jackaitės monospektaklis „Šventoji“ kelissyk per mėnesį vaidinamas sausakimšoje Oskaro Koršunovo teatro (OKT) salytėje, tvyrant kone bažnytinei tylai ir susikaupimui. O spektakliui pasibaigus tenka išvysti daugybę drėgnų paraudusių žiūrovių akių. Tad kokius burtus paskleidžia Jackaitės „Šventoji“?

Spektakliui dar neprasidėjus, turime laiko apžiūrėti nedidelę erdvę ir ją užpildžiusį scenovaizdį, kuris lengvai atpažįstamomis nuorodomis į neseną praeitį šiek tiek primena Oskaro Koršunovo „Mirandą“. Sovietmetį menantys baldai, interjero detalės ir kambarį įrėminanti tuščių alkoholio butelių girlianda tarsi žada, kad netrukus patirsime akistatą su istorinėmis ir asmeninėmis traumomis. Pasigirdus nerimastingai elektroninei Gintaro Sodeikos muzikai, pasirodo Ji: sunkiai nusakomo amžiaus moteris sustabarėjusia eisena netvirtai, bet ryžtingai prieina prie žiūrovų ir jos susikaustęs kūnas įsitaiso fotelyje. Sunkiai besilankstančiomis rankomis ji prisipildo taurę vyno ir pradeda kalbėti. Nors visa moters povyza patvirtina jos žodžius „esu beveik mirusi“, jos intonacijos liudija didžiulę valią ir pasiryžimą kalbėti. Tiesa, šiek tiek užtrunka prisijaukinti kontrastą tarp numanomo moters socialinio sluoksnio ir jos nugludintos, net poetinės kalbos. Ant stalelio šalia nugerto butelio guli knyga – Vidmantės Jasukaitytės romanas „Marija Egiptietė“, tapęs „Šventosios“ atspirties tašku. Jackaitė kalba šios knygos žodžiais, tačiau nuo pat pirmųjų spektaklio akimirkų justi, kad pasakojama V a. Aleksandrijoje gyvenusios, atgailą ir Dievo malonę patyrusios buvusios paleistuvės istorija yra kur kas daugiau nei tiesiog alegorija. Šią nuojautą patvirtina netikėta spektaklio pabaiga, tačiau apie tai vėliau.

Scena iš spektaklio „Šventoji“, aktorė Eglė Jackaitė, režisierius Oskaras Koršunovas (OKT / Vilniaus miesto teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Moteris vardu Marija sako švelniai prisimenanti vaikystę ir norėtų į ją grįžti, jei ne jos tėvas. Santūriai, be kaltinimų, lyg atsiribojusi moteris pasakoja apie sunkiai protu suvokiamą tėvo žiaurumą, kitų vyrų prievartą ir išnaudojimą. Gerokai jautriau Marija kalba apie savo mamą, taip pat kentusią vyro smurtą ir prievartą. Motinos ir dukters ryšys ir apskritai motinystė yra svarbi Jasukaitytės kūrybos tema, subtiliai ji išryškinta ir Jackaitės spektaklyje. Po motinos mirties jaunoji Marija su mylimuoju palieka tėvo namus, tačiau netrukus vėl tampa išduota ir ima dalinti savo kūną vyrams. Marijos jaunystė – jau nebe priklausomybėje skendinčios moters prisiminimas, o čia pat, prieš žiūrovų akis, veržliai besiskleidžiantis gyvybingumas. Jackaitė nusimeta belyčius drabužius, pasipuošia lengva suknele, pasileidžia plaukus, prieš veidrodį pasidažo lūpas bei akis ir tampa valiūkiška jauna mergina, o neilgai trukus – šventąja nusidėjėle, iš meilės dievui dalijančia save būriui piligrimų. Po kvaitulingosios nakties eina dar kelios scenos: Marijos prausimasis krioklyje, jos susitikimas su švelniu jaunuoliu, paprašiusiu tapti jo motina ir mylimąja, ir jų atsiskyrimas. Tuomet, persivilkusi juodai ir ekstaziškai sukdamasi ratu, Marija prakeikia visus moteris išnaudojančius vyrus.

Ne klaida ar neapsižiūrėjimas, kad iki šiol nebuvo paminėta režisieriaus pavardė. „Šventoji“ – tai visų pirma Jackaitės bei jos bendraminčių Jasukaitytės dukters dailininkės Kunigundos Dineikaitės ir režisierės Dali Rust kūrinys. Ir ne todėl, kad Koršunovas prie kūrybos proceso prisidėjo vėliau. Koršunovo režisūrinis braižas spektaklyje daugiausia atpažįstamas iš erdvinių, garsinių ir audiovizualinių sprendimų, kuriuos papildo šviesų dailininko Viliaus Vilučio kūrybinis indėlis, tačiau į vaidybinės raiškos teritoriją režisierius, panašu, bus nedaug kišęsis. Marijos klajonių scenose nemaža iliustratyvumo ir perteklinio dramatizmo, disonuojančio su teatrinės erdvės intymumu. Nors finalas patvirtina spėjimą, kad spektaklio tema itin asmeniška, klausimas lieka atviras: jei į skausmingą moters aktorės istoriją įsiterps ir režisieriaus vyro žvilgsnis, ar dėl to ji taps mažiau autentiška?

Scena iš spektaklio „Šventoji“, aktorė Eglė Jackaitė, režisierius Oskaras Koršunovas (OKT / Vilniaus miesto teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Po šamaniško prakeiksmo ritualo tikiesi grįžimo į pradžią, kad užsivertų dramaturgijos ratas. Ir iš tiesų aktorė grįžta. Tačiau ne kaip veikėja, o kaip aktorė Jackaitė. Ši dalis daug ką paaiškina ir savaip atperka šabloniškus ankstesnius pasirinkimus. Aktorė pasakoja apie tai, kaip seniai nešiojosi spektaklio idėją, apie nelengvą kūrybos procesą. Prisipažįsta, kad spektaklio herojės Marijos ir jos gyvenimas turi daug panašumų. Prisimena jautrius epizodus iš savo vaikystės, mokyklos ir studijų metų. Kai kurios atpasakojamos scenos pavojingai priartėja prie pikantiškų populiarių TV laidų formato, tačiau nuo nuslydimo į trivialumą šią aktorės išpažintį apsaugo paralelė su Jasukaitytės papasakota istorija ir empatiškas ryšys su publika. Išdrįsusi taip atvirai prabilti apie savo traumas ir padrąsindama prievartą bei smurtą patiriančias kitas moteris nesislėpti su savo baime, gėda ir kalte, o ieškoti pagalbos, Jackaitė ir pati sako padedanti sau sveikti. Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

Scena iš spektaklio „Šventoji“, aktorė Eglė Jackaitė, režisierius Oskaras Koršunovas (OKT / Vilniaus miesto teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

7md.lt

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.