Aklų narcizų kultas

Laura Šimkutė 2018-10-10 7md.lt, 2018 10 05
Scena iš spektaklio „Aklieji“. Egidijaus Krikščiūno nuotrauka
Scena iš spektaklio „Aklieji“. Egidijaus Krikščiūno nuotrauka

aA

Pasikalbėkime apie socialinius tinklus. Likus porai savaičių iki Artūro Areimos režisuotų „Aklųjų“ premjeros feisbukas ėmė mirgėti nuo informacijos apie būsimą spektaklį: nuotraukų, vaizdo įrašų, pranešimų spaudai ir raginimų atvykti bei praregėti. Net „15min“ „Akluosius“ įtraukė į rekomenduojamų aplankyti renginių sąrašą. Viešųjų ryšių kampanija, sakyčiau, gausi ir įspūdinga.

Partizaninė rinkodara socialiniuose tinkluose gaji. Bet šiuo atveju tai ir hipokritiška - patys ekranuose transliuodami žinią apie save, „Aklųjų“ kūrėjai kaip vieną iš socialinio aklumo priežasčių įvardija tą patį ekraną, kuris tampa ir vienu pagrindinių spektaklio veikėjų.

Ekranas tampa priemone, padedančia tai, kas vyksta scenoje, matyti subjektyviomis, bet ne savo akimis. Iš stumdomų konstrukcijų sudaryta scenografija spektaklyje atlieka filmavimo aikštelės, paviljono funkciją, joje beveik visą laiką sukiojasi operatorius, filmuojantis tiesiogiai transliuojamą veiksmą taip, kad žiūrovas jį matytų tarytum kažkurio iš personažų akimis. Ekranas leidžia matyti kelias sceninės tikrovės versijas: mes galime pasirinkti stebėti aktorius arba žiūrėti į tai, kas vyksta ekrane. Subjektyvus kameros žvilgsnis - tikrovės reprodukcija - daugeliu atvejų priimtinesnė, nes viskas jau paruošta, belieka suvartoti. Nereikia papildomai mąstyti. Ir nuo čia galima pereiti prie pranešimuose spaudai ypač pabrėžtos narciziškumo temos.

Spektaklyje kamera ir jos suteikiamos galimybės leidžia kurti kitokią, gražesnę prieš akis esančios tikrovės versiją. Taip pat ir ekranuose egzistuojantys socialiniai tinklai padeda kurti geresnę, tokią, kokią norėtum matyti, savo paties versiją. Naudodamasis instagramu ir jo filtrais kiekvienas yra fotomenininkas, feisbuke kiekvienas gali būti rašytoju, influenceriu. Viskas, ką darai, turi būti dokumentuota - internete paplitęs posakis, kad jeigu nepažymėjai, jog esi sporto salėje, vadinasi, kalorijos nedega.

Socialiniai tinklai pagimdė aklus narcizus, kurie galiausiai nustoja matyti tai, kas yra aplink, nes įvaizdis yra viskas - „Image is Everything“. Ir čia tuos, kurie prieš metus Lietuvos nacionaliniame dramos teatre matė Łukaszo Twarkowskio sukurtą „Lokį“, turėtų ištikti déjà vu. Peržiūrėjus „Aklųjų“ nuotraukas, reklaminius vaizdo klipus, jausmas turėtų sustiprėti. Įėjus į salę ir pamačius, kaip veikia scenografinės konstrukcijos, kokie efektai naudojami ir kokiu principu filmuojama, iš pradžių galima ir suabejoti - ar čia tikrai Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatro spektaklis, o ne Nacionalinio „Lokis“? Skirtumų yra: tekstas kitoks, dominuojančios šviesos - mėlynos, aktorių sąstatas - kitas (nors abiejuose spektakliuose Vainius Sodeika atlieka vienus pagrindinių vaidmenų), vietoj važinėjančių vazonų - manekenai, o antra spektaklio dalis savo turiniu primena Oliverio Hirschbiegelio filmą „Eksperimentas“.

Ar savo kokybe ir šiuolaikiškumu, kaip minėta pranešime spaudai, spektaklis atitinka Lietuvos ir Europos standartus? Be abejonių. Dar mažiau jų kiltų, jei „Aklieji“ būtų pasirodę pernai rugsėjį. Tada būtų galima sakyti, kad idėjos turbūt sklando ore. Turinys, kurio atpasakoti nesiruošiu (tai jau padaryta kitoje recenzijoje), ir jo aktualumas abejonių nekelia. Panevėžiečiams, kurie vargu ar važiuoja į Vilnių žiūrėti spektaklių, „Aklieji“ turėtų būti tikras teatrinis desertas.

Praėjus beveik savaitei po „Aklųjų“ premjeros feisbuke susikivirčijo Artūras Areima ir Oskaras Koršunovas. A. A. oponentą išvadino narcizu, apkaltino negebėjimu pačiam nieko sukurti ir parsidavimu pinigams. O. K. vis dar jaučiasi įžeistas priešininko nuomonės apie Avinjone triumfavusį (anot jo paties) „Tartiufą“. Abu užsiima partizanine savo spektaklių rinkodara. Ir abu po šio socialiniuose tinkluose kilusio ginčo lyg niekur nieko praeis vienas pro kitą teatre ir tylės, kiekvienas besirūpindamas savo įvaizdžiu, ir abu nesuvokdami, kad yra beprotiškai vienas į kitą panašūs. Praregėjom.

7md.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.