Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

Ugnė Kačkauskaitė 2025-02-17 7md.lt, 2025-02-07
Akimirka iš šokio spektaklio „Vienudu“; idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, choreografai ir šokėjai Laurynas Žakevičius, Rokas Šaltenis (šokio teatras „Low Air“, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Akimirka iš šokio spektaklio „Vienudu“; idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, choreografai ir šokėjai Laurynas Žakevičius, Rokas Šaltenis (šokio teatras „Low Air“, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Plačiais mediniais laiptais pakilę į antrą aukštą, kiek pastoviniuosit hole su didžiuliais langais ir pro juos žybsinčiais vakariniais parko žibintais. Luktelėję įeisit į erdvę, kurios sienos alsuoja praeities žymėmis. Sienų sluoksniai nuženklinti rūmų didybę menančių ir negandas patyrusių laikų. Čia viskas prasidėjo nuo LDK, kai didikai Sapiegos sumanė pastatyti rezidenciją, atliepiančią baroko architektūros principus. Šiandien Sapiegų rūmai – laiko ženklas, sujungiantis dabartį su paveldu, vadinasi, praeitimi ir perduota tradicija. Kaip šie rūmai kalbasi su atskirais meno kūriniais ir kaip meno kūriniai kalbasi su rūmais? Ar čia yra kokių atsikartojimų, o galbūt principinių dėsnių, susiejančių erdvę su, pavyzdžiui, žmogaus, sakykim, šokėjo, kūnu? Kokią istorinę atmintį šokėjo kūnas galėtų perteikti, ištransliuoti tokioje erdvėje? Kokio minties svorio įnešti, kad žiūrinčiojo neišgąsdintų, bet atskleistų tokį klodą, kurio nepavyks atvaizduoti negyvų, tačiau vizualiai kalbančių sienų sluoksniuose?

Du šokėjų kūnai žengia ratu. Visad palaikydami vienodą atstumą, vienas prieš kitą, nenuleisdami žvilgsnių. Sukauptą, lėtą, rituališką ėjimą papildo garsinis liaudiškos sutartinės (galbūt godos ar lopšinės?) motyvas, sumišęs su atmosferinės muzikos elementais. Šokėjų kūnai, kaip ir žvilgsniai, skirtingi: liaunas prieš tvirtą, ramus prieš pasitikintį. Ratas traukiasi, kūnai artėja. Sustoję pažindinasi žvilgsniu, atsargiai vienas kitam duoda ranką, netrukus jau susikimba už jų. Rankos viena kitą paleidžia tik retkarčiais, kai to pareikalauja sukiniai: jos pinasi, keičiasi, kyla ir leidžiasi, apkabina ir įsitempia. Sukinius papildo kojų šoktelėjimai. Panašiai liaudiškus porinius šokius šoko mūsų seneliai ir proseneliai. Tiesa, sukinius jie darė greičiau, kaip ir reikiamus šuolius. Sapiegų rūmų salėje – priešingai – viskas sulėtėję: žingsnis ir ritmas, judesys ir žvilgsnis. Visam judesiui palikta vietos, kaip ir žiūrovo laikui, skuba čia nereikalinga: aukštos rūmų lubos salei suteikia erdviškumo, o išlauktas, itin dėmesingas ir lėtas judesys žiūrovo vaizduotei taip pat atveria minties erdves. Ši aplinka kviečia permąstyti, ką mes žinome apie judesį ir kūnų betarpiškumą.

Akimirka iš šokio spektaklio „Vienudu“; idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, choreografai ir šokėjai Laurynas Žakevičius, Rokas Šaltenis (šokio teatras „Low Air“, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“ Sapiegų rūmų erdves praplėtė šokio spektakliu „Vienudu“ (idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, choreografai ir šokėjai Laurynas Žakevičius, Rokas Šaltenis), rūmų istoriją papildydamas lietuvių liaudies ir breiko judesių motyvais. „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą. Čia matome įvairių tradiciniams poriniams šokiams būdingų pynės motyvų bei, pavyzdžiui, tradicines dueto „sūpynes“. „Low Air“ spektakliuose tai nėra visiškai nauja tema: etnomotyvų, tradicinio šokio paieškų būta beveik prieš dešimtmetį kurtame šokio spektaklyje „Šventasis pavasaris“ (2016). „Vienudu“ atveju prireikia pusės spektaklio, kad šioje neskubroje šokėjai organiškai pereitų prie breiko žingsnelių. Šie taip pat sulėtėję, atliekami įgauna visai kitų atspalvių, nei patirtume juos tradiciniame breiko pasirodyme: čia matome rate vykstančias, bene šamaniškas apeigas, o kartais šokėjų kūnai supanašėja su gyvūnais, susiremiančiais dvikovoje. Šis susidūrimas įdėmiai atsigręžia į vyriškumo temą, kurią sulėtinti kūnai neskuba atrakinti: subtilus, niuansuotas santykis mainosi kaip chameleonas – tai susipriešinantis, tai prisitaikantis, nepastebimas, bet nuolat judantis kito santykio link. Kaip visas šias tirštas temas suvaldyti? Lėtumu. Tokiu tempu, kuris vieną temą gena, veja prie kitos, taupiu judesiu išlaukti (nors prakaitas laša ant grindinio).

Akimirka iš šokio spektaklio „Vienudu“; idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, choreografai ir šokėjai Laurynas Žakevičius, Rokas Šaltenis (šokio teatras „Low Air“, 2024). Ilmės Vyšniauskaitės nuotrauka

Tradiciniai šokio elementai čia pat susipina su breiko judesiais ir sekdami vienas paskui kitą tyrinėja, ieško sąsajų bei skirčių. Ši sumišusi forma išgromuliuoja kažkokią sunkiai apibūdinamą mūsų kasdienybės tikrovę: kokius įpročius / įtakas / mąstymo kelius ir kriterijus mes sugeriame, perimame ir, ne kitaip, susluoksniuojame savo tapatybėje? Tačiau ten visad glūdi ir mūsiškis pradas, visai kaip rūmų sienose: nužymėtas protėvių ir promočių patirtimis bei tradicijomis.

Matyt, tik šitaip ir gali derėti liaudies šokis šalia vandenyno mus skiriančio urbanistinio šokio tradicijos. Ir kuo toliau žiūrint šį sulėtintą „Vienudu“ judesio tyrinėjimą, kyla mintis: kas pasakė, kad ši – breiko – forma visada buvo urbanistinė? Galbūt breikas – taip pat judesio skolinys, parneštas iš gilaus atminimo, perduotas iš kartų kartos: protėvių, jų susibūrimų ir apeigų?

„Vienudu“ dėmesingumas, įtampos ir prielankumo santykinumas, betarpiškas, niekada nenukrypstantis, sukoncentruotas žvilgsnis vienas į kitą viso spektaklio metu (kai aplinkiniai, net čia pat kyštelintys koją, neegzistuoja), man pats įdomiausias: maksimaliai jį išlaikyti, tokiu atidžiu dėmesingumu vienas kitam išbūti, ko gero, yra svarbiausia šio spektaklio dedamoji.

Akimirka iš šokio spektaklio „Vienudu“; idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, choreografai ir šokėjai Laurynas Žakevičius, Rokas Šaltenis (šokio teatras „Low Air“, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Vienas motyvas, įvairiausiomis formomis atsikartojantis spektaklyje, – ratas: taip suformuota šokio aikštelė, šitaip krinta šviesa, sudarydama nematomą „užuolaidą“ tarp jų, šokėjų, esančių šviesoje, ir mūsų, visiškai čia pat sėdinčių šešėlyje (šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas). Ratas čia ir dramaturginis sprendimas: taip mezgasi vieno santykis su kitu, vyksta jo užgimimas ir pabaiga, užsimezga naujas santykis... Fizinis ratas lemia vieno į kitą žvilgsnio amplitudę, judėjimo perimetrą. Muzikinį ratą atidaro bei uždaro pradžioje ir pabaigoje atsikartojantys judesio bei muzikiniai motyvai. Ypač daug atmosferiškumo sukuria išdirbtas ir išsodrintas, tarsi ištapytas Agnės Matulevičiūtės ir Martos Finkelštein muzikinis takelis. Jis atsargus, kurtas su rūpesčiu, neužmirštant rūmų istorijos ir viso jų erdviškumo.

Simboline prasme ratas yra viso kosmoso ir jo nuolatinio kitimo ženklas, ratas – kuriančioji dievybė, nuolat atnaujinanti pasaulį. Azijos kultūrose ratas simbolizuoja atgimimą ir išsilaisvinimą iš kančių. Pasak kūrėjų, „Vienudu“ turėtų žymėti savęs susitikimą su kitu „aš“, tačiau man šis spektaklis yra apie gyvenimo cikliškumą: jaukų ir naivų susidūrimą su kitu vaikystėje, įtampų pilną santykį paauglystėje, nuoširdžios brolystės, draugystės ir intymumo paieškas jaunystėje, ištikimybę bei atsidavimą, o labiausiai – susitaikymą brandoje.

7md.lt

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.