Istorijos ir abstrakcijos

Helmutas Šabasevičius 2025-01-17 7md.lt, 2025-01-10
Scena iš baleto „Legenda“, choreografas Gajus Žmavcas, kompozitorius Antanas Jasenka (Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, 2024). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka
Scena iš baleto „Legenda“, choreografas Gajus Žmavcas, kompozitorius Antanas Jasenka (Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, 2024). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

aA

2024 m. atidarytas iš esmės rekonstruotas Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pristatė pirmą naujojoje scenoje pastatytą baletą – dviejų dalių spektaklį „Legenda“, kurį kompozitorius Antanas Jasenka sukūrė teatro užsakymu (premjera įvyko 2024 m. lapkričio 29 d.).

Susipažinus su užsakymo istorija, akivaizdūs šiuolaikinei baleto kultūrai kylantys iššūkiai, temos ir išraiškos priemonių derinimo klausimai, ryškėja istoriją pasakojančio šokio spektaklio formą lemiantys dabarties teatro kultūros kontekstai.

Tuometės teatro vadovės Laimos Vilimienės pasiūlymas prisiliesti prie Vakarų Lietuvai svarbios Herkaus Manto sukilimo ir apskritai prūsų tautos likimo temos įgyvendintas nutolus nuo konkretybių ir pasirinkus asociatyvią muzikos ir šokio kalbą. Toks choreografo, dabartinio Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupės meno vadovo Gajaus Žmavco sprendimas pasiteisino ir dar kartą įtikino šokio kaip savarankiškos, neiliustruojančios teatrinės kūrybos formos galimybėmis pasiekti užsibrėžtą tikslą abstrakčioms meno sritims – visų pirma muzikai – būdingomis priemonėmis.

Scena iš baleto „Legenda“, choreografas Gajus Žmavcas, kompozitorius Antanas Jasenka (Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, 2024). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

Istorijas pasakojantys šokio spektakliai egzistuoja ir turi teisę egzistuoti, tačiau kuo toliau, tuo labiau atrodo, kad pasakojimai – klasikinio baleto paveldas. Prūsų ir Herkaus Manto temos Lietuvos muzikinėje kultūroje yra palikusios pėdsakų – pirmiausia tai epiškas Lietuvių folkloro teatro, režisieriaus Povilo Mataičio ir dailininkės Dalios Mataitienės muzikinis-literatūrinis-vizualinis pasakojimas „Apgiedokime Prūsijos žūtį“ (1989) ir Giedriaus Kuprevičiaus opera „Prūsai“ (pastatymai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre – 1997 ir 2018 m.). 2018 m. spektaklyje režisieriui Gediminui Šeduikiui talkinusios scenografė Sigita Šimkūnaitė ir kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė įvaizdino ir „Legendos“ sumanymą. Menininkės pasirinko lakonišką formą ir nesiekė ieškoti atspirties taškų istorinėje ikonografinėje medžiagoje. Pagrindinis scenografijos objektas didžiulis nudžiūvęs medis, įtaisytas scenos viršuje šakomis žemyn ir lėtai besisukantis aplink savo ašį, monumentaliai perteikia prūsų kaip išnykusios, nudžiūvusios baltų kamieno šakos likimą. Pirmoje spektaklio dalyje šokėjai – ir merginos, ir vaikinai – vilki ilgas juosvai pilkšvas sukneles, kurių ansamblis sukuria homogeniškos bendruomenės įvaizdį, drabužių klostės papildo judesį išraiškingomis erdvinėmis formomis, o antrojoje juodi triko leidžia pajusti kūnų, judesių ir jų kombinacijų grafiškus siluetus.

Scena iš baleto „Legenda“, choreografas Gajus Žmavcas, kompozitorius Antanas Jasenka (Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, 2024). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

Kompozitorius Jasenka jau dalyvavo kuriant keletą šokio spektaklių – Kauno valstybiniame muzikiniame teatre prisidėjo prie spektaklio „Notrdamo legenda“ partitūros (aranžavo Riccardo Cocciante’s muziką), Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre pernai įvyko baleto „Pradžioje nebuvo nieko“ premjera. „Legendoje“ muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

Iš kelių kitų darbų pažįstama Žmavco stilistika šiame spektaklyje išsaugo pagrindinius bruožus – racionalų erdvės pojūtį, gebėjimą kurti aiškias choreografines struktūras, kurių dinamiką ir dramaturgiją lemia santūrūs, sinchroninėmis dermėmis pasižymintys brėžiniai. Pirmoje dalyje dvidešimt keli šokėjai sugeneruoja pulsuojantį nuoseklų muzikinį ir choreografinį organizmą, antroji suskyla į atskirus epizodus, solo ir duetų koliažą, kuris, nepaisant vienijančios choreografinės estetikos, nutolsta nuo apibendrinimo ir skamba kur kas konkrečiau, individualiau – ir tuo pačiu metu labiau primena ne spektaklį, bet nepertraukiamą choreografinių numerių rinkinį. Jų derinys pagal keliamas asociacijas ne visada įtikina, norint suprasti kūrėjų intencijas tenka žvilgčioti į programą, ieškoti jų pačių pasisakymų ir savo tikslų išaiškinimo.

Scena iš baleto „Legenda“, choreografas Gajus Žmavcas, kompozitorius Antanas Jasenka (Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, 2024). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

Su Herkumi Mantu siejamos frazės apie kovą už laisvę choreografo ir kompozitoriaus pasisakymuose skambėjo kiek plakatiškai, bet spektaklyje nevirto deklaracijomis. Be išlygų tragišką išnykusių prūsų likimą kūrėjai mėgino sušvelninti net tamsiausias istorijas nušviečiančiais vilties ir meilės motyvais – gal todėl spektaklis baigiamas skaidriu duetu, einančiu po lėtai, atbulomis į arierscenos tamsą besitraukiančių šokėjų eilių.

Martyno Norvaišo vaizdo projekcijos taip pat perteikia atšiaurią spektaklio nuotaiką, o šviesų dailininko Andriaus Stasiulio sprendimai kuria raiškesnių kontrastų stokojančią prieblandą, prišlieja „Legendas“ prie daugumos pastaraisiais metais matytų baleto spektaklių minorinės, monochrominės estetikos.

Klaipėdos muzikinis teatras pastaraisiais metais tapo tikru originalios sceninės muzikos mėgėjų traukos centru ir nusipelno atidžios kritinės refleksijos, kurią pirmiausia turėtų formuoti paties uostamiesčio kultūros vertintojai, nes jiems šis teatras gali asocijuotis ne vien su premjeromis, bet ir su kasdiene muzikinio teatro rutina, kurioje kur kas labiau galima pastebėti konkrečius kūrėjus, sekti jų kūrybines biografijas. Ypač tai pasakytina apie šokėjus, kuriuos iš didesnio atstumo vertiname kaip pajėgią, savo atlikimo braižą turinčią trupę. „Legendos“ koncepcija sąmoningai deindividualizuoja istoriją, tačiau spektaklyje kai kurie artistai turi gana sudėtingų choreografinių užduočių – tai Bernatas Blay Boschas, Oleksandra Borodina, Romanas Budko, Anna Chekmarova, Yanas Malaki, Aurora Ruvoletto, Barbara Ribeiro Santos. Choreografas jiems suteikia galimybę parodyti šokio techniką, gebėjimą ryškius judesius – plačius ir aukštus šuolius, žingsnius – įprasminti jausmais, kuriuos patirti ir tikimės šokio spektaklyje.

Scena iš baleto „Legenda“, choreografas Gajus Žmavcas, kompozitorius Antanas Jasenka (Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, 2024). Eglės Sabaliauskaitės nuotrauka

Vienintelis susitikimas su klaipėdiečių „Legenda“ negali garantuoti objektyvaus, išsamaus spektaklio įvertinimo – tikintis progų dar kartą jį pamatyti ir aiškiau pajusti jo privalumus bei trūkumus. Bet akivaizdu, kad pastarųjų metų Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro repertuare tai dar vienas kūrinys, patvirtinantis tolygiai aukštą meninį baleto trupės pulsą.

7md.lt

recenzijos
  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.