Teismo cirkas

Aistė Šivytė 2021-07-02 7md.lt, 2021-06-25
Rokas Petrauskas ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Ūbo teismas“. Arvydo Gudo nuotrauka
Rokas Petrauskas ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Ūbo teismas“. Arvydo Gudo nuotrauka

aA

Birželio 5, 6 d. Artūro Areimos teatras (AAT) po ilgo karantino laikotarpio atvėrė duris nauja premjera - spektakliu „Ūbo teismas“ pagal Simono Stephenso pjesę. Spektaklio centre - į XXI amžių, Tarptautinį Teisingumo Teismą Hagoje, atkeldintas buvęs Baliuškos karalystės karalius Ūbas (Rokas Petrauskas). Čia jis tam, kad pagaliau būtų nubaustas už savo amoralius nusikaltimus ir žiaurumą. Vienas po kito apklausiami liudytojai, per salę aidi nemaloniai garsus mėsos plaktuko taukšėjimas, tačiau kuo toliau, tuo labiau stiprėja abejonė - ar šis teismas įgalus ką nors padaryti? Ar tai realus procesas, ar be didesnių pastangų biurokratiniais sumetimais atliekamas vaidinimas?

Tiesa, šiai abejonei lemta kilti, jei prieš spektaklį teko pasidomėti jo aprašu, perbristi per jau tradicinį tapusį AAT filosofinį minties srautą ir įvairiomis medijomis pateikiamą reklamą. Šį kartą spektaklį pristatė režisieriaus mintys, paties Ūbo interviu ir trumpi videoreportažai, kuriuose žurnalistai bando išgauti teismo darbuotojų pasisakymus. Spektaklyje, deja, suvokimas, kad teismo procesas tikriausiai beprasmis, prokurorei (Modesta Jakeliūnaitė) ateina tik artėjant prie pabaigos, kai visi įsivelia į muštynes. Kai teisėją (Monika Poderytė) užvaldo agresyvi aistra Ūbui, prokurorė staiga susivokia ir nori ieškoti teisybės; ima stebėtis, kaip teismas apskritai gali svarstyti buvusio karaliaus kaltumą, leisti gintis žmogui, kurio tironiškumo įrodymų nereikia. Tik jos dramatišką penkių minučių ginčą su kaltinamojo advokatu (Karolis Legenis) užgožia ir vargiai girdimu paverčia prokurorės ir Ūbo aimanos.

Kaip jau įprasta Artūro Areimos režisuotuose spektakliuose, čia netrūko fiziškumo, bandymų provokuoti, išmušti žiūrovą iš pusiausvyros. Užtęstas veikėjo žvilgsnis į akis ar nenuoseklus prokurorės flirtas su keliais žiūrovais labiau paliko priplėkusį skonį negu iš tiesų veikė. Tačiau veikė Poderytės kritimas ant akmens skalda išpilto grindinio ir sugebėjimas įtikinti, kad aktorė išsimušė dantį, - taip sukrėstas žiūrovas tampa puikia užsklanda jos virsmui iš teisėjos į Ūbienę.

Būtent aktorius ir jų kone psichopatišką gebėjimą keisti kontrastingus vaidmenis stebėti buvo įdomiausia. Šalta ir nuobodi Poderytės teisėja, išsitiesusi ant grindų, tampa įžūlia, drąsia, pakvaišusia Ūbiene, laisvai bendraujančia su žiūrovais ir priverčiančia net patį Ūbą pasijusti nepatogiai. Taip pat išsiskiria net keturi Tomo Rinkūno kuriami veikėjai, sudarantys didžiąją dalį apklaustųjų. Tai sumišęs teismo medicinos ekspertas, radęs Ūbo masinę kapavietę, iš baimės tirtantis karalius, kurį Ūbas jau ne kartą grasino nužudyti, etaloninis, alaus pilvu pasidabinęs „marozas“ Šiukšlius ir į savo režimą įsigyvenęs generolas majoras, kurio mintyse tik kovos ir susidorojimo strategijos.

Žvelgiant į bendrą spektaklio vaizdą, jo scenos neretai virsta absurdišku, chaotišku, kvailą juoką traukte traukiančiu, ūbišku cirku: advokatas, apklausdamas liudytojus, nesurezga žmogiškai skambančių sakinių, teisėjos plaktukas nesilaiko ant koto, o jo taukšėjimas kuo toliau, tuo labiau įgrysta visiems teismo dalyviams. Per šį irgi tam tikra prasme provokuojantį plaktuką teismo procesas tiek veikėjams, tiek žiūrovams tampa bendra patirtimi - visi nejučiomis krūpčioja, o karalius ir advokatas savotiškai perteikia žiūrovų mintis, maldaudami ar reikalaudami liautis ir lengviau atsikvėpdami plaktukui dar kartą sulūžus.

Vienareikšmiškai įvertinti spektaklį „Ūbo teismas“ sunku. Nors veiksmas rutuliojasi lengvai, o žaismingas absurdas ir farsas nepastebimai tirpdo laiką, spektaklio esmė ir mintis per provokacijas ir susitelkimą į formą taip ir neiškyla į paviršių, netampa paskutiniu akcentu, lieka neatsakytu klausimu. Ar Ūbas nuteisiamas, ar išteisinamas? Ar procesui lemta niekados nesibaigti? Ar tokia amžinybė įmanoma? Žiūrovas paliekamas vienas su Ūbo švilpaujama „Wind of Change“ melodija nuspręsti, kokios baigties sulaukia buvęs karalius, o kartu ir pats spektaklis.

7md.lt

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.