Gyvenimo kopėčios

Vita Mozūraitė 2011-10-12 dance.lt
Erikos Vizbaraitės „Kopėčios”. Kamilės Žičkytės nuotrauka

aA

Jauna choreografė Erika Vizbaraitė jau ne pirmą kartą kuria kartu su kompozitore Rita Mačiliūnaite. Sėkmingo jų bendradarbiavimo dėka gimė įsimintina šokio opera „NO AI DI“, nemažiau įdomus buvo ir antrasis kūrinys - šokio mono spektaklis „Kopėčios“, sukurtas Menų spaustuvės programai „Atvira erdvė“ ir parodytas MS Kišeninėje salėje rugsėjo 29 ir 30 d.

Šoko spektaklyje pati E.Vizbaraitė, ir tai nulėmė raiškos ir judesio vienovę. Spektaklio idėja išreikšta kiek tiesmukai: gyvenimas - tai kopėčios, kuriomis lipi, jei tik nori ką nors tame gyvenime pasiekti. Tačiau gvildenama ši idėja ne taip jau paprastai. Įsikibusi į didžiulės suknelės rankovę šokėja tarsi glaudžiasi prie savo vaikystės, kurioje jaučiasi saugi nuo aplinkos. Tačiau ateina laikas, rankovę tenka paleisti, o su laisve ateina ir pasimetimas, savojo kelio paieška ir tos nelemtos, nesaugios kopėčios, kuriomis tenka kopti, kristi, verstis atgal, šliaužti iš paskutiniųjų. Kopėčios yra visur - priekyje, šalia, už nugaros. Ant sienų ir grindų besikryžiuojančios vaizdo projekcijos tarsi įkalina šokėją tarp daugybės pasirinkimų, o kai begaliniai kopėčių šešėliai ima šliaužti ir suknelės klostėmis, supranti, kad ir prisiminimai apie vaikystę nėra jau tokie saulėti - ir ten užteko gyvenimo iššūkių.

Bendras choreografės ir kompozitorės darbas padėjo sukurti „skambantį“ šokį. Nežinau, kuri kuriai diktavo ir siūlė idėjas, bet E.Vizbaraitės judesiai tiesiog įkūnijo muziką, nors nė karto nesukėlė minties, kad būtų šokama „patakčiui“. Kartais net atrodė, kad judesiai provokuoja muziką, ypač, kai į elektroninį muzikos audinį įsijungė gyva dambrelio melodija, kurią atliko Dainius Jucius. Ji kėlė sumaištį personažo sieloje, ji diktavo tempą ir neleido grįžti į nejudrias apmąstymo būsenas. Ir nors scenoje vyravo tamsūs apšvietimo tonai ir pustoniai, tačiau pati R.Mačiliūnaitės muzika suteikė visam spektakliui daug spalvų.

Jau ne kartą matytas ir todėl labai saikingai panaudotas žaidimas už suknelės atsirandančiomis ir vėl dingstančiomis pėdomis siejosi su spektaklio pradžioje kurtu vaikystės įvaizdžiu. Supimasis ant rankovių vėl grąžino į mažų vaikystės džiaugsmų pasaulį, kur buvo galima pasitikėti kitų nutiestais keliais. Ir visam tam buvo priešpastatoma kiek baugi tamsi kopėčiomis išraižyta erdvė, kurią šviesų pagalba sukūrė Aurelijus Davidavičius. Originalią dekoraciją ir minimalistinį, santūrų kostiumą sukūrė Rūta Biliūnaitė, pati buvusi šokėja, todėl itin subtiliai jaučianti šokio kūrėjų poreikius.

Choreografijoje daugiausiai dėmesio buvo skiriama rankoms. Kiek kampuotus, kietokus plačius E.Vizbaraitės rankų judesius minkštino judrios išraiškingos plaštakos. Visame jos judėjime buvo juntamas vidinės koncentracijos diktuojamas veržlumas. Atlikėja tarsi net nejautė priešais esančių žiūrovų, kovojo su ją supančiomis kopėčiomis, kažkur skubėjo, žiūrėdama tik į jai vienai matomą tikslą. Gal kiek lengvumo jos judėjime buvo galima pasigesti, tačiau netrūko patrauklaus juslingumo, moteriškumo.

E.Vizbaraitės „Kopėčios“ man pasirodė gerai apgalvotas, išjaustas spektaklis, tačiau dar kiek nesubrendęs atlikimo prasme, tarsi choreografė ir atlikėja dar kiek prisibijotų pamiršti choreografinį tekstą, labiau gilintųsi į tai, ką daro, o ne kodėl. Savo idėja „Kopėčios“ šie tiek panėšėjo į Giedrės Ubartaitės „Mono tylą“, kurioje taip pat kalbama apie atsiplėšimą nuo saugios vaikystės ir naujų kelių paiešką.

O savo dvasia „Kopėčios“ - tikras lietuviškos choreografijos kūrinys. Liūdnu gal jo ir nepavadinčiau, tačiau tamsos ir niūraus susikaupimo jame buvo į valias. Tiesa, ir šviesos spindulėlių buvo, tačiau labai saikingai. Manau, jog šiam kūriniui dar reikia šiek tiek laiko, jis dar turėtų atgyti ir prisipildyti gaivos.

DANCE.LT

recenzijos
  • abcd prie teatro laužo

    Režisierius Justinas Vinciūnas „Pranašystėje“ eksperimentuoja ir su tekstu, ir su aktoriais. Jis nesistengia akcentuoti nei handkiškų nuojautų, nei aktorių bendrystėje besirandančių blyksnių.

  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.