Sezono pradžios pamokslas

Valdas Gedgaudas 2011-09-23 Menų faktūra
Vidmanto Bartulio „Pamokslas žuvims” Kauno dramos teatre

aA

Yra žinoma, kad šv.Antanas, sakydamas pamokslą žuvims, atvertė eretikus: „Jūros ir upės žuvys, paklausykite Dievo žodžio, nes eretikai atsisako jo klausyti“.

Eidamas į teatrą visada esi šiek tiek „žuvis“ - t.y. neprotingas gyvūnas, nes subrendę ir išsivystę eretikai sėdi prie televizorių stebeilydami į nesibaigiantį krepšinio ar šokių tvaną.

Sezono atidarymo proga naujoje puikioje Kauno dramos teatro „Rūtos“ salėje kuršišką „Pamokslą žuvims“ surentė prityręs teatro piligrimas Vidmantas Bartulis, šiuo atveju save viename asmenyje transponavęs į rizikingą režisieriaus, kompozitoriaus ir scenografo šventąją trejybę.

Vėlių suolelyje, prie etnografinių skobnių, už baltos širmos, per kurią raminančiai srūva duslių šviesų kaskados, posėdžiauja aštuoni akustiniai kuršiai (aktoriai Vilija Grigaitytė, Neringa Nekrašiūtė, Daiva Rudokaitė, Ugnė Žirgulė, Aleksandras Kleinas, Henrikas Savickis, Dainius Svobonas, Ridas Žirgulis), brazdina vytelėmis, šluotelėmis, pagaliukais, progiesmiu tyliai skiemenuodami išnykusios, mirusios savo kalbos žodžius.

Švelniai, idiliškai, dadaistiškai cypčioja tarsi pro pralaimėtų šimtmečių ūkanas. Simpatiški tokie, ritualiniai, apeiginiai, nepiktybiški, baltais rūbeliais, šiek tiek mįslingi. Beveik priverčiantys patikėti juos kažkada buvus. Kartais somnambuliškai patrepsenantys, pasimankštinantys, pašokantys, pakankliuojantys.

Šalia jų su savimi ir dievais kalbasi gana agresyvus, destruktyvus archetipinis lietuviškas Pastorius (aktorius Kęstutis Povilaitis). Susinervinęs, lyg jam nekibtų. Lyg mažumėlę prisidirbęs jaustųsi. Lyg ne ta koja iš patalo pakilęs būtų, retsykiais paspardo nutriušusią senobinę fisharmoniją.

O šneka jis apie laike ir erdvėje vienas nuo kito ganėtinai nutolusius dalykus - prancūzų revoliuciją, Robespjerą, Karvaičius, Naglį, Nidą, Pilkopą, laiką ir smėlį, keptas ir gyvas varnas, šūdvabalį, žmogžudystes, Babelio architektūrą etc. Ir tie tekstai gana sunkiai vienas su kitu sukimba.

Tartum lengvai išprotėjęs ar kažin kokio sunkiai paaiškinamo egzorcistinio transo apniktas, šalia jo nuolat majestotiškai budint skulptūrinei vamp stiliaus kurčnebylei tarnaitei (Aušra Keliuotytė), lyg ir vilioja jis tas aštuonias kuršių dūšeles išlįst iš savo akvariumo. Bet kuršiai tvirtai apsisprendę nepasiduoti provokacijoms.

Donato Stankevičiaus (KVDT) nuotraukos
Donato Stankevičiaus (KVDT) nuotraukos

Tad ir šneka toliau jis desperatiškai plėšydamas popierius, tarytum būtų ką tik supratęs, susivokęs, jog buvo kažkaip ne taip gyventa. Iki pergalingos pabaigos, kol įrėmintas iš aukštybių nusileidusio balto nuometo sukniumba ant papjė mašė krūvos. Tačiau bekalbėdamas jis ne vieną ir ne du kartus fatališkai konstatuoja, pabrėžia, jog viskas suderinta su dangum.

Vidmantui Bartuliui režisūrinius, muzikinius ir scenografinius „Pamokslo žuvims“ elementus su tam tikromis išlygomis tarpusavyje suderinti pavyko, tačiau su spektaklio tekstais nesusitvarkyta. Komunikacija tarp Pastoriaus ir kuršių aiškiai nesuderinta. Pavojingai pasvirusi. Ant išnykimo ribos.

Kad kuršiai nepakaltinami - iš karto aišku (beje, programėlėje pateikiamas spektaklyje naudojamų kuršiškų žodžių žodynėlis, kurį pasiskaityti iš tiesų įdomu), bet pastoriaus sąmonės srautui pritrūksta rišlumo ir veiksmingumo, kurio, deja, neužmaskuosi net ir vykusiai sukurtos teatrinės atmosferos triukais.

Pasirinkta tonacija teisinga: foninis kuršių choras yra, skaitovas - taipogi, ir veikalo pavadinimas geras, trūksta tik reikiamos apimties orkestrėlio (ansamblio) ar solistės, ir išeitų išbaigta, natūrali, nesvari, rudeniška, kutavičiškai užpustyta choralinė-lyrinė-koncertinė pasija pagal Bartulį, su Nojaus arkoje spurdančiais kuršiais; mažasis rekviem, gedulinga muzikinė dėžutė brolių lietuvių ir pusbrolių latvių asimiliuotiems, amžių sutemose išgaravusiems kolegoms su saikingomis teatrinėmis moduliacijomis.

Kaip riboto naudojimo performansas (teatrinis-muzikinis vyksmas) šitas sezono pradžios pamokslas - visai neblogas, tinkamos trukmės, švarus ir prakilnus, ilgesingai pabeldžiantis į trapų, pamažėle sunykstantį tautiškumo varpelį plėšriai globalėjančiame pasaulyje. Tačiau vertinant jį kaip spektaklį ­- vis dėlto tenka pripažinti, kad jam kartais šiek tiek, o kartais daugiau nei gerokai vidinės dramaturgijos pritrūksta.

recenzijos
  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.