Operose – ir humoro dozė

Asta Andrikonytė 2011-04-18 lrytas.lt, „Mūzų malūnas” 2011 04 18
Scena iš „Operos ID”. Kęstučio Serulevičiaus nuotrauka

aA

Vilniuje šeštadienį pasibaigusio 4-ojo Naujosios operos akcijos (NOA) festivalio repertuarą papildė penki nauji kūriniai.

Visus festivalyje parodytus kūrinius vadinti operomis kažin ar vertėtų. Atrodo, būtent žanrinis NOA neapibrėžtumas labiausiai ir įkvepia šio festivalio kūrėjus, intriguoja publiką.

Kokybiškos šiuolaikinės operos gal net nesutrauktų aštuonias dienas pilnutėlių „Menų spaustuvės“ salių kaip NOA eksperimentai. Mat festivalio rengėjos „Operomanijos“ ideologai viešai skelbiasi prodiusuojantys unikalias operas, kokių niekas kitas Lietuvoje nestato.

Tačiau dar neaišku, ar solidžių salių publika jas tokias - be muzikinio dramaturginio užtaiso, balansuojančias ties teatro eskizo, performanso riba - norėtų matyti.

Šiemet kritikai bene daugiausia profesionalumo įžvelgė haiku operoje „Sniegas“ (libreto autorius ir kompozitorius Jonas Sakalauskas, režisierė ir choreografė Rūta Butkus, scenografai Sigita Šimkūnaitė, Arūnas Paslaitis, kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė) ir operoje „Geros dienos!“ (Vaivos Grainytės libretas, Linos Lapelytės muzika, Rugilės Barzdžiukaitės režisūra).

Tai stilingi, vientisi ir muzikos atžvilgiu ambicingesni už kitus spektakliai. Jiems rimtai pasirengė artistės - dainininkė Agnė Sabulytė („Sniegas“) ir pagal tipažus atrinktų kasininkių choras bei džiazo pianistas Kęstutis Pavalkis („Geros dienos!“).

Opera „Geros dienos!“ gaiviai ir su humoru prisilietė prie festivalio pasirinktos lyg ir ne itin patrauklios socialinės temos, leisdama įsiskverbti į kasininkių galvoje verdantį gyvenimą.

Dominavo garsų dizainas

Aktuali ir įdomi savo techniniu arsenalu buvo opera „ID“ apie virtualiąsias aistras, sukurta Lietuvos, Belgijos, Norvegijos, JAV ir Didžiosios Britanijos menininkų.

Ji geriausiai išreiškė NOA kolektyvinės kūrybos idėją. Pagal šią idėją visos šiuolaikinės operos sudėtinės dalys yra lygiavertės - kompozitorius nėra pagrindinis autorius.

„ID“ komanda (kompozitorė Rūta Vitkauskaitė, režisierė Yanna Ross, scenografė Simona Biekšaitė, videomenininkas Mykolas Budraitis, animatoriai) drauge kūrė visą operą. Jie repetavo net pasitelkdami kompiuterinę programą „Skype“, kaip bendrauja ir šio spektaklio herojai.

Išradinga „ID“ muzika prilygo, kaip ir daugelyje kitų NOA kūrinių, garsų dizainui. Kur kas svarbesnė atrodė personažų pasakojama istorija ir jos vaizdinis įprasminimas.

Taigi NOA steigėjų tvirtinimas, esą akcijos autorių kūrybos atspirtis yra muzika, abejotinas.

Tradiciškai, gal net ir pernelyg, į operą festivalyje pažvelgė kompozitorius Mykolas Natalevičius. Jo kūrinio „Galinė linija“ apie narkomaniją arijos ir duetai, atliekami pripažintų solistų (tarp jų buvo Vytautas Vepštas, Eugenijus Chrebtovas ir net Algirdas Janutas), dvelkė Vytauto Klovos „Pilėnų“ estetika ir banalokais miuziklais.

Dirba be užmokesčio

Smelkėsi įtarimas, kad NOA autoriai ne itin domisi tuo, kas vyksta šiuolaikinės operos pasaulyje. Juk Lietuvos festivaliuose rodyta daug efektingų užsienio ir lietuvių autorių šiuolaikinių operų, kurios galėtų būti gairės kūrėjų kelyje.

Žinoma, repetuojant solistų namų koridoriuose ir negaunant nei lėšų idėjoms įgyvendinti, nei užmokesčio už darbą NOA kūrėjams sunku išvengti mėgėjiškumo. Lieka tik stebėtis neblėstančiu jų entuziazmu ir publikos susidomėjimu.

Haiku opera „Sniegas”. Jurgio Sakalausko nuotrauka
Haiku opera „Sniegas”. Jurgio Sakalausko nuotrauka

Pats festivalis kukliomis išgalėmis plečia edukacines programas ir tarptautinius ryšius - NOA susidomėjo netgi operos teatrus ir festivalius vienijantis europinis tinklas „Opera Europa“, tariamasi dėl bendrų projektų su užsieniečiais.

Jau šiemet į NOA projektus įsitraukė daug užsienio menininkų, kuriuos į Lietuvą atvedė kūryba ar bičiulystė su svetur nublokštais lietuvių kūrėjais.

Didelio susidomėjimo festivalyje sulaukė Londono šiuolaikinio muzikos teatro kompanijos „Vocal Motions Elastic Theatre“ atstovų dirbtuvės, skirtos improvizacinei operai.

Opera verčia diskutuoti

Galbūt estetinę NOA platformą ilgainiui išgrynins kritikai? Paaiškėjo, kad norinčių vertinti naująsias operas yra ne tik tarp muzikologų ir teatrologų, bet net tarp filologų, filosofų, politologų.

Tokia marga kompanija - daugiau kaip 20 jaunų žmonių - panoro dalyvauti pirmąkart surengtame NOA recenzijų konkurse.

Šiems naujokams festivalyje įvykusioje kritikų apskritojo stalo diskusijoje kone labiausiai ir rūpėjo išsiaiškinti, kas NOA požiūriu yra opera. Bet nepavyko.

NOA - gražus jaunimo proveržis

Zita Bružaitė, Lietuvos kompozitorių sąjungos pirmininkė:

„Aš gerai suprantu NOA entuziastus, norinčius išreikšti save per teatrą. Kur jiems eiti, iš ko laukti kvietimo?

Juk nacionalinėse scenose gyvuoja kiti formatai.

Vadinasi, jiems reikia kurti savąjį. Tai patyrė ir mano karta. Dalyvavome Muzikinio veiksmo festivaliuose, eksperimentavome, tikėjome savo idėjomis.

NOA - toks pat gražus jaunimo aktyvumo proveržis. Aš žvelgiu į šios akcijos kūrinius kaip į eskizus, kurių dalis galbūt ir galėtų būti išplėtoti rimtose scenose.

Vis dėlto spėju, kad ir po 5-10 metų NOA kūrybą geriausiai apibūdins žodis „akcija“.“

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.