Visai nejuokingi žiūrėjimai…

Ridas Viskauskas 2006-01-19 Literatūra ir menas, 2006 01 13

aA







Neringa Bulotaitė apie baisius dalykus mąsto lengviau
Sykį praėjusią žiemą, su keliomis Jaroslavlio teatrologėmis važiuodami iš Panevėžio į Kauną, trumpinome kelionę it kokie Čechovo pjesių veikėjai svajomis apie gyvenimą ateityje, tiksliau – apie ateities teatrą. Ginčijomės iki raudonumo: aš, mažumą teatrologes erzindamas, sakiau, jog teatras veikiausiai plėtosis keliomis kryptimis – bus pramoginis, psichoterapinis, eksperimentinis... (Fantazuoti „be įsipareigojimų“ labai malonu...) Teatrologės karštai prieštaravo: teatras visų pirma yra menas, kurio tikslas – „pats sau“, ir traktuoti jį kaip priemonę kokiam nors kitam tikslui siekti nevalia! Tuo tarpu kartu važiavęs vienas prodiuseris iš Sankt Peterburgo gudriai šypsojosi, matyt, galvodamas: „Ko jūs, kvailučiai, ginčijatės? Kaip mes, prodiuseriai, nuspręsim, kam pinigėlių ieškosime, skirsime, taip ir bus...“


Juokai juokais, bet mūsų nūdienos teatrų repertuaruose minėtą spektaklių „klasifikaciją“ norint galima įžvelgti nesunkiai. Dominuoja, žinoma, „pramoginė“ kryptis... O „psichoterapinei“ galėtų atstovauti Lietuvos nacionaliniame dramos teatre 2005-ųjų rudenį Marijos Misiūnaitės režisuota L.Hallo pjesė „Šaukštaveidė Stainberg“. Beje, šiuo aktorės Neringos Bulotaitės monospektakliu galėtų susidomėti Lietuvos radijo teatro rengėjai – pjesė, regis, rašyta specialiai radijo teatrui, o spektaklio kūrėjos išties drąsios, kad ryžosi šią pasakojamo pobūdžio pjesę įkūnyti scenoje.


L.Hallo „nepašykštėjo“ nelaimių pjesės herojei: ji – autistė, serga vėžiu, savimi pasirūpinti negali, žino, jog greitai mirs; šeima suirusi... Visus (dėl įvairių priežasčių) slegia kaltės jausmas. Pasak režisierės, pjesėje esama dar ir holokausto temos. Na, tokį bėdų krūvį pakelti ir aktorei, ir publikai nelengva. Juk, anot teatralų posakio, ilgai užsitęsusi tragedija virsta komedija... Be to, herojė, ieškodama santarvės su savimi ir pasauliu, norėdama suvokti ir pateisinti savo kitoniškumą bei komplikuotą būtį, visas bėdas papasakoja, jas komentuoja ir apmąsto balsu, tad sceninį vyksmą spektaklio autorėms reikėjo ne atkurti pagal pjesę, o sukurti savarankiškai.


Spektaklį žiūrėjau porą kartų. Jis keičiasi. Po kelių mėnesių spektaklis, turint galvoje kūrėjų kruopštumą, turbūt iš dalies bus kitoks. Premjeros vakarą, rudenį, N.Bulotaitė gal kiek per daug gailėjosi savo herojės, lyg ir norėjo graudinti žiūrovus. Dabar ryškesnis paradokso principas (jis efektyvesnis) – apie baisius dalykus nelaimių prislėgta veikėja mąsto „lengviau“, stengiasi tiesmukai nedramatizuoti, nebijo ir pašmaikštauti.


Agresyvaus vaizdo teatro laikais (Audronio Liugos įvardijimas) gebėjimą klausytis žodžio, jį išgirsti ir suprasti – išgyventi esame tarsi praradę. Teatrai labiau nori žaisti su žiūrovais, flirtuoti; šampanas, sardelės, sąsiuviniai, degtukai – kokių tik „kontaktą“ užmezgančių dovanėlių nepasitaiko spektakliuose gauti... Nenorom (pats tą patyriau) einant į teatrą formuojasi nusiteikimas – na, na, kuo šiandien mane džiuginsit, stebinsit, kutensit?.. Rimtai, nekomikuojant, kalbėtis su publika, tarkim, laikysenos mirties akivaizdoje tema (kaip „Šaukštaveidėje...“) ryžtamasi retai. Tema kūrėjas įpareigoja, sakyčiau, ne tik profesiniam, bet ir etiniam sąžiningumui.


M.Misiūnaitė anksčiau buvo Vilniaus universiteto Kiemo teatro meno vadovė, yra dėsčiusi Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje būsimiems aktoriams. Visada stebėdavausi, kaip, dirbdama su neprofesionalais, ji sukuria įtaigius aukštos scenos kultūros spektaklius. „Šaukštaveidėje...“ estetiniai dėmenys itin preciziški. Giedrės Brazytės sukurtos scenografijos pagrindinis akcentas – deformuotų matmenų objektas, primenantis gal lovą, gal karstelį. Pilkšvos spalvos mirguliavimas, Roko Tarabildos videovaizdai (jie tarsi „sudvigubina“ heroję, bet jos nedubliuoja), tarsi „negirdima“ kompozitorės Snieguolės Dikčiūtės muzika sustiprina keistą herojės „gyvenimo šalia gyvenimo“ įspūdį. Nors herojė daug kalba apie ligas, jų fizines ir psichologines pasekmes, fiziologija spektaklyje neakcentuojama. Jei galima taip sakyti, šiurpi tema apgaubiama švelnaus liūdesio ir poezijos aura.


Būna mūsų gyvenime ribinių situacijų, kai ankstesnės vertybės pasirodo niekam vertos. Ir teatras (bei visi kiti menai) – ne išimtis. „Šaukštaveidė...“, nepaisant tam tikrų dramaturgo pamokomųjų intencijų dėl dievoieškos, bando sugrąžinti pasitikėjimą teatru, kaip vieta ir būdu, įgalinančiu apmąstyti mūsų būties trapumą ir laikinumą.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.