Užsisklendimo pėdsakais

Viktorija Sinicyna 2023-04-29 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Fossilia“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2023). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Fossilia“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2023). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Tremtinių istorijas skaityti sunku. Distancijos privilegija, kai jauti, kad daugiau nebegali, leidžia padėti knygą į šalį. Kai kuriems tai ne vien istorija, bet jų tėvų, senelių, kitų artimųjų išgyvenimai. Kai kurie, išgyvenę ir grįžę, amžino įšalo žaizdas laiko užrakinę tyloje. Tos tylos prisisunkia ir artimieji. Užsisklendimo įtakos kartų santykiams paieškas pateikia Eglės Švedkauskaitės režisuota „Fossilia“ Lietuvos nacionaliniame dramos teatre.

Švedkauskaitė, šįsyk prisiėmusi ir dramaturginį darbą (mentorė Anna Smolar), Dalios Grinkevičiūtės memuarais „Lietuviai prie Laptevų jūros“ remiasi kaip atspirties tašku ir spektaklį laikančiomis teminėmis sijomis. Siužetas pinamas užsikabinus už ypatingo fakto - netikėtai rastų užrašų, kuriuos Grinkevičiūtė užkasė šeimos namų sode Kaune, Žaliakalnyje. Ji, 1949-ųjų vasarį kartu su motina pabėgusi iš Sibiro atgal į Lietuvą, slapstydamasi rašė liudijimus apie tremtinių gyvenimą, bet aiškiai suprasdama gresiantį pavojų, užrašus paslėpė. 1950-ųjų rudenį vėl buvo suimta, o į Lietuvą legaliai grįžusi 1957-aisiais užkastų lapų neberado, rašymo ėmėsi iš naujo. Ir tik 1991-aisiais, praėjus ketveriems metams po Grinkevičiūtės mirties, užrašai buvo surasti ir restauruoti.

Kaip spektaklio pradžioje pažymima scenoje esančiame ekrane, svarbu paminėti tai, kad „Fossilios“ inspiracijos yra realūs faktai (Grinkevičiūtės šeimos tremtis, jos brolio Juozo sūnaus šeimos egzistavimas, atkasti užrašai), bet čia ir dedamas taškas. Visa kita - fikcija, kurioje gvildenamas tremties patirčių metamas šešėlis skirtingoms kartoms.

Scenoje atsiveria trys dimensijos: dabartyje veikianti šeima, Grinkevičiūtės atsiminimų-liudijimų plotmė ir kūrybinės komandos tekstai, gimę kuriant „Fossilią“. Sudėtingą tremties temą spektaklyje pridengia jaunosios kartos pluta - Povilo Jatkevičiaus įkūnijamas Sūnus ir Ugnės Šiaučiūnaitės Dukra. Jiedu į senelių likimą žvelgia su savotišku smalsumu, ne kaip į tai, apie ką nevalia kalbėti, bet kaip į šeimos pažinimo būdą, siekį suprasti.

Dilema tenka Dariaus Gumausko vaidinamam Tėvui, kuriam, sužinojus apie rastus tetos (Grinkevičiūtės) užrašus, tenka konfrontuoti giliai viduje užkištą praeitį. Pradžioje įsijungia gynybinis mechanizmas - Tėvas nenori turėti nieko bendra su rastais užrašais, nenori vaikams ir žmonai (aktorė Vitalija Mockevičiūtė) atverti savo išgyvenimų. Kaip rasti deramus žodžius papasakoti, kad šeimos namo rūsyje tetai savomis rankomis teko palaidoti ligos įveiktą motiną?

Dramaturgiškai palaipsniui, nuotrupomis atsiskleidžia ir Gumausko įkūnijamo Tėvo santykis su jau mirusiu savo tėvu - tremtiniu Juozu, Grinkevičiūtės broliu. Kalbinės nuorodos suponuoja, kad uždarą būdą Tėvas perėmė iš savojo. Įtraukiama ir scena, sufleruojanti, kodėl tremtį išgyvenusių brolio ir sesers - Juozo ir Dalios - santykiai, jau grįžus į Lietuvą, galimai nesusiklostė artimi.

Su šeimos istorija persidengia Rasos Samuolytės kuriamos Muziejininkės pasakojimas. Nacionalinio muziejaus darbuotoja tampa „varikliu“ visam veiksmui - ji šeimai praneša netikėtą žinią apie rastus giminaitės užrašus, ji užduoda klausimus, į kuriuos Tėvas nenori jai atsakyti. Jai teko šifruoti ilgai po žeme tūnojusius rankraščius. Ji nebegali važiuoti traukiniu, nes jaučiasi įkalinta, lyg vežama ten, toli, už poliarinio rato. Šis spektaklis tampa palankia terpe skleistis Rasos Samuolytės gebėjimui prikaustyti dėmesį tragizmu, o netrukus ir sukelti juoką.

Kino specialybę studijuojančiam Sūnui atitekusi užduotis sukurti filmą tarsi pagrindžia ekrano ir kameros buvimą scenoje, šios priemonės taip pat pasitarnauja ir kaip vartai nukelti į kitas lokacijas (jūros bangos, šilto mėlio giedras dangus ir pan.; vaizdo projekcijų autorė Ieva Kontryna Ski). Vis tik, kai aktoriai, skambant įrašytam balsui, bylojančiam Grinkevičiūtės atsiminimų žodžiais, kritimais perteikė sunkį (choreografė Erika Vizbaraitė), neapleido mintis, kad mažiau medijuotas scenos veiksmas sukurtų intymesnę, sodresnę erdvę. Taip, atrodo, paveikesni taptų ir įrašyti poetiniai monologai, ir leitmotyvu tapęs kūniškumas. Pėdos, nugara, kaulai, porolone liekantys delnų įspaudai, butaforiniai stuburo slanksteliai rezonuoja su varginančiais atminties rėžiais. Dukra visu svoriu užlipa Tėvui ant nugaros, kad išjudintų surambėjusius „taškus“. Ji nuima nuo Tėvo kriauklę, kaip užantyje tiek metų nešiotą praeitį, kurios naštos jis su niekuo nesidalijo.

Spektaklyje „Fossilia“ pasitelktas įdomus istorinės žaizdos nagrinėjimo požiūris, reflektuojantis praeities likučius. Fosilijos čia - ir iškasti atsiminimai, ir tyloje užrakintų išgyvenimų pasekmės. Virve nužymėti Grinkevičių namai tampa archeologine atsiminimų aikštele, kurioje kasinėjamos ne visų išartikuliuojamos praeities pamėklės. Vis dėlto spektaklio kirtis žymi šeimos dramą, o tremties tema, nors ir visą laiką šalia, bet girdima aidu.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.

  • Sodo spalvos

    Užuot tiriamai pažvelgę į savo pagrindinį herojų, jį nuteisė „žinoti“. Pasmerkė tariamam pasaulio suvokimui, žongliruodami abstrakčiomis jo sąvokomis. Spektaklio tekstai vos palietė pačių kūrėjų išsikeltas temas.

  • Vienišieji vakarai Vakaruose

    Artiomo Rybakovo spektaklis vadinasi „Vienišieji vakarai“ – ir sunku suprasti, ar Vakarų „V“ pamesta verčiant pjesę, ar jos sąmoningai atsisakyta statant spektaklį. Nes tai keičia pačią pjesės traktuotę.

  • Šokiai po skara

    Apie „Žemaitės N. 18(0)“ tikslinę auditoriją ir žanrą nelengva atsakyti, bet tolesnis šio kūrinio gyvavimas turėtų padėti ir pačiai choreografei toliau gryninti savo meninį braižą šiuolaikinės pasakojamosios choreografijos srityje.

  • Grožis ir praradimai

    Režisierius Adomas Juška nuosekliai seka László Krasznahorkai romanu, tačiau savo įžvalgų apie jo turinį nepateikia. Sąsajos su dabartimi tikrai neprivalomos, bet norisi ryškesnės režisieriaus interpretacijos, jo požiūrio.

  • Geriausiu atveju – beveik laimingi

    Nors spektaklio pirmoje dalyje atrodo, kad tai – performatyvi paskaita apie Jurgį Kunčiną, tačiau jo pabaigoje apima jausmas, kad vis dėlto mes čia susirinkome trumpai pasitarti apie gyvenimą.

  • It pavasarinės saulės pliūpsnis

    Spalvų ir šviesos gausa tokia stipri, jog vos atsivėrus uždangai net norisi prisimerkti. Vis dėlto, būtent iš intensyvumo gimsta margas, judrus, teatrališkas „Don Kichoto“ pasaulis.

  • Neimanių strimelės, aguročiai ir kalendoriai

    Net jei tekstas plūsta iš aktoriaus, kurį be galo įdomu stebėti, lūpų, to neužtenka, kad spektaklis įvyktų, – įvyksta veikiau vaidmuo, o begėdiškai karaliauti vis dėlto paliekama literatūrai.