Trijų šeimų santykiai – aistringos grumtynės

Vaiva Grainytė 2007-10-24 Lietuvos rytas/ Mūzų malūnas, 2007 10 23

aA

Personažų vidinės dramos, spektaklyje atsiveria paprastai, lyg spintelės durys.

Amerikiečių režisierė Yana Ross jau kurį laiką yra apsistojusi Lietuvoje ir Nacionaliniame dramos teatre debiutavusi spektakliu „Bembilendas“ pagal Elfriede Jelinek pjesę (koprodukcija su Oskaro Koršunovo teatru). Antrajam pastatymui ji pasirinko vieną dabartinės lietuvių dramaturgijos stipruolių – Lauros Sintijos Černiauskaitės pjesę „Liučė čiuožia“.

Šįkart režisierės spektaklis priklauso tik O.Koršunovo teatro repertuarui, o vaidinamas jis „Domino“ scenoje (kino teatro „Coca-Cola Plaza“ patalpose). Skirtingai nei prieš ketverius metus Valstybiniame jaunimo teatre pasirodęs Algirdo Latėno „Liučės“ pastatymas, Y.Ross spektaklis atvėrė visą rašytojos ir dramaturgės L.S.Černiauskaitės kūrinio jėgą.

Iš pirmo žvilgsnio L.S.Černiauskaitės „Liučė čiuožia“ nesunkiai gali pasirodyti perdėtai sentimentali, poetiškumu erzinanti santykių drama – tai, kas per daug nesismulkinant šnekamojoje kalboje būtų priskirta moteriškai literatūrai. Y.Ross spektaklyje aktorių vaidyba, scenografija ir režisūriniai sumanymai minčių apie sentimentalumą nesukelia. Režisierė atskleidžia esminį pjesės kodą, žaismingai parodydama žmonių vienišumo, tarpusavio artumo paieškos, vyro ir moters santykių dramą, išaugančią iki kosminių mastų.

Minėti kosminiai mastai, tiksliau – personažų vidinės dramos, spektaklyje atsiveria paprastai, lyg spintelės durys. Spintelė stovi vidury scenos (scenografė Marta Vosyliūtė) ir kiekvienąkart atidarius dureles perkelia į kitą erdvę – miegamąjį, čiuožyklą, prekybos centrą. Scenos fone išklijuotas fototapetas su daugiabučių atvaizdu kuria universalumo įvaizdį. Juk ir tai, kas vyksta tarp personažų, ir jų gyvenimai niekuo nesiskiria nuo to, kas vyksta Žirmūnuose, Šeškinėje, Karoliniškėse – t.y. ten, kur gyvename mes patys.

Tania (Judita Zareckaitė) ir jos vyras (Petras Lisauskas). Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Kiekvienos iš personažų porų – jų yra trys – šmaikštūs, neretai anekdotiški pasirodymai atskleidžia individualią, vidinę veikėjo istoriją, savotišką monodramą. Juk nuoširdžiai kankinasi net pati turbūt komiškiausia Juditos Zareckaitės kvailutė Tania, liguistai išgyvenanti dėl vyro dėmesio stokos ir ant veido likusio maisto trupinėlio, galinčio sugriauti visą jos grožį.

Tanios vyras (pačiūžų nuomotojas – Petras Lisauskas) tiek savo fizine struktūra, tiek statiška vaidyba kontrastuoja su J.Zareckaitės nervinga Tania: atbulu ir sunkiu rankos raumeniu kartkartėmis guosdamas paglosto žmonai sprandą. Bene labiausiai nuo tipažų nutolusi Rasos Samuolytės guvi ir ironiška Liučė. Ji tarytum pakylėta virš buities, paskendusi savo svajonėse ir fantazijose. Liučės keistas, poetiškas „išėjimas“ iš savo vyro Felikso (Marius Jampolskis) skatina sutuoktinio vidines paieškas.

Susitelkęs, rimtas bei pasyvus M.Jampolskio Feliksas tampa centriniu personažu, kurio patirtis, vaizduojama spektaklyje, tarytum yra jo kelionė per gyvenimą. Spektaklio siužetas išskaidytas atskirais Felikso gyvenimo fragmentais. Viename pirmųjų epizodų matome Feliksą vaikystėje, kur merdintį Tėvą (Darius Gumauskas) slaugo Motina (Aurelija Tamulytė) ir, nepakeldama jai tekusios naštos, su ligoniu elgiasi žiauriai. Kiekviename epizodų, atsidurdamas vis kitoje situacijoje, Feliksas mokosi suprasti savo tėvų santykius ir iš namų išėjusią Liučę.

Felikso sutikta Monikos Bičiūnaitės Moteris (aktorės puikiai atskleistas Moters vienišumas ir sutrikimas) M.Jampolskio personažui yra tam tikras žingsnis suvokimo link. Simboliška Felikso ir jo tėvo, padėjusio apsiauti pačiūžas ir sūnų nustūmusio tolyn, scena.

A.Tamulytės Motina patiria didžiausią energijos iškrovą. Rūsti, isteriška, nužmogėjusi, pakeltu balsu kalbanti – aktorės kuriama ji „labai baisi“, pabrėžtinai tironiška, tačiau būtent tokia vaidyba sukuria komiškumo efektą. Pirmosiose scenose ji veikia šalia susitaikiusio ir nuolankaus, atrodytų, iš tikrųjų šlapimu permirkusio Tėvo. Tačiau Motina, kartu su Feliksu dalyvaudama tai vėlesnės, tai ankstesnės praeities epizoduose, netikėtai pateisina ir kitaip atskleidžia savo esmę.

Motinos ir sūnaus scenoje prie jūros nuo nužmogėjusios tironės karikatūros pereinama prie užslėptos kančios ir kaltės atskleidimo. D.Gumausko Tėvas ir A.Tamulytės Motina spektaklyje yra tarytum „didžioji“ pora, finale vainikuojanti visus pjesės epizodus ir juos pakylėjanti virš daugiabučių. Iki kosminio masto.

Tėvo merdėjimo ir galiausiai mirimo scena vaizduojama kaip elegantiškas šokis, pamažu virstantis aistringomis grumtynėmis. Tai fiziškai aktyvi, strindbergiška dviejų polių – vyro ir moters – kova, kuri išreiškia kančią ir besąlygišką norą būti kartu.

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.