Stipriai kitaip / Stipriai šiaip sau

Šarūnė Trinkūnaitė 2012-11-13 Menų faktūra

aA

Tikriausiai niekas nedrįstų užginčyti - Vidas Bareikis yra vienas originaliausiai mąstančių jaunų šiandienos lietuvių teatro žmonių, o jo suburta trupė „No Theatre" - viena talentingiausių, ambicingiausių ir drąsiausių jaunų scenos bendraminčių kompanijų.

Šiai kompanijai pelnytai sekasi. Vos per pora metų ji susikūrė  stiprų teatro provokatorių /anarchistų /teroristų renomė  (ir neiššvaistė jo), įvaldė efektyvias viešųjų ryšių strategijas, sutelkė pasigėrėtinai gausų savo gerbėjų būrį. Ir - apie ją galvoti, kalbėti bei rašyti komplimentaristiškai tapo „gero tono" ženklu.

Visgi naujausias „No Theatre" trenksmas - jungtinis jo ir Jaunimo teatro projektas „Kovos klubas" - įkvepia šiokioms tokioms abejonėms ir norom nenorom išprovokuoja klausimą, ar tas „geras tonas" nusistovėjo ne per anksti.

Žinoma, nė už ką nepasakyčiau, kad Bareikis neturi parako. Pasakyčiau taip: kaip ir praėjusio sezono bomba tapęs „Mr. Fluxus, arba Šarlatanai?", „Kovos klubas" neatremiamai liudija: režisūrą jis suvokia, visų pirma, kaip sceninės erdvės dizainą ir yra gabus bei įdomus šioje srityje. Išties - jo ir scenografės Martos Vosyliūtės sumanyme Chucko Palahniuko romano inscenizacijai maksimaliai, iki viso aukščio, viso pločio, viso ilgio ir dar iki teatro kiemelio išdidinti Jaunimo teatro sceną, panaudoti visas technines jos galimybes (sukamąjį ratą, pakilimo mechanizmus), jungti tiesioginį scenos, netiesioginį (psichologinės pagalbos grupių, animacinių filmų bei abstrakčių, besiužečių vaizdų) videotransliacijų ir parateatrinį lauko (aukščio, ugnies bei „šiukšlių lietaus") akcijų veiksmą, - visame tame neįmanoma nepajusti teatrinio „stipriai kitaip" polėkio. (Nors, kita vertus, o kodėl tada taip įkyriai vis persekioja mintis apie kartais - ir ne tik scenovaizdžio zonoje - pernelyg akivaizdžias sąsajas su Oskaro Koršunovo „Išvarymu"?..)

Tačiau šis polėkis, atrodo, tarytum sustingsta efektingų eksterjero triukų paviršiuje ir neišauga nei iki ilgesnį laiką intriguojančios, nei iki giluminį (prasminį-idėjinį) „Kovos klubo" sluoksnį formuojančios jėgos. Užsiblokuoja - labiausiai turbūt dėl to, kad Vidas Bareikis kažkodėl atsisako išplėsti savo režisūros sampratą ir kaip nors „stipriai kitaip" suteikti sceninei erdvei veiksmo ir gyvybės, t.y. paveikiai papasakoti pasirinktą istoriją (arba savo santykį su ja) ir įtikinti aktoriniu jos įprasminimu.

Aišku, nepasakysi, kad Bareikis „tinginiauja". Priešingai - jis kaip reikiant pasistengia, kad neskaičius romano arba nemačius jo ekranizacijos „Kovos klube" būtų neįmanoma nieko suprasti (gal ir gerai daro: nėra čia ko vaikščioti į teatrą nepasiruošus). Be to - sutelkia nemažą teatro naujokų gvardiją, sugalvoja sudvejinti Tailerį Durdeną (Dovydas Stončius ir Vainius Sodeika), nusprendžia įterpti tris angliškus monologus iš garsių kino filmų (iš Charlie Chaplino „Didžiojo diktatoriaus", Fanciso Fordo Coppolos „Apokalipsės dabar" bei Oliverio Stone'o „Bet kurį sekmadienį") ir pan.

Tačiau vargu, ar šios pastangos bent kiek pasiteisina. To, kas vyksta scenoje, nesupratimas virsta  abejingumu (jeigu ne susierzinimu). Teatro debiutantų - vangaus, pasimetusio „tipo mušeikų" /„Sheep Got Waxed" gerbėjų /Destrukcijos projekto narių choro - scenos atrodo kaip keistoki mėgėjiško teatro inkliuzai (beje, youtube patalpinti šių vaikinų atrankos fragmentai yra daug aktyvesni, įdomesi, energetiškesni ir todėl leidžiantys įtarti, kad tikrasis „No Theatre" teatras vyksta kūrybinio proceso metu). Toliau: Taileriai taip pabrėžtinai ir absoliučiai vienas nuo kito nesiskiria, kad paprasčiausiai pamiršti, jog jie kažkodėl yra du. O tie angliški monologai, tiesa, iš pradžių šiek tiek sutrikdo, bet paskui teka pernelyg nekliudydami - tiesiog kaip siužetiniai „o vat šiaip sau" nukrypimai.

Ir apskritai - to „o vat šiaip sau" „Kovos klube" yra tiek daug, kad jis nejučiom ima atrodyti tik dėl to ir atsiradęs. Nors didžiąją savo laiko dalį kažkodėl (tikriausiai irgi šiaip sau) tarytum mėginama tai nuslėpti - „nudavinėjama", kad rūpi tos Palahniuko išrašytos mirties, nevilties, depresijos, desperatiško maišto ir kitos temos. Šį rūpestį, ko gero, akivaizdžiausiai pademonstruoja Ainis Storpirštis, kartkartėmis vis patikindamas emociniu-psichologiniu Pasakotojo išgyvenimų tikrumu, t.y. vis išskirdamas jį iš tirštai butaforinės aplinkos. Tačiau gyvybinė „Kovos klubo" srovė suplazda tik tose vietose, kuriose jis sustabdo simuliacijos procesą ir tampa atviras, kai pagrindiniai jo herojai tiesiog nustoja bandyti vaidinti ir staiga pavirsta visai žaviais „bachūrėliais", „o vat šiaip sau" besikirkinančiais prie alaus su čipsais...

Šiame „o vat šiaip sau" principe, ko gero, įmanoma išskaityti kokią nors provokatyvią (pavyzdžiui, teatro kaip nepagydomo blefo) idėją. Tačiau jame lygiai taip pat įmanoma perskaityti ir šitai: jaunieji „No Theatre" maištininkai vis dar nelabai žino, ką apie teatrą ir teatru jie nori pasakyti.

 

recenzijos
  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. <...> Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.