Šokėjai scenoje piešė ir ritualinius raštus

2010-01-04 Lietuvos rytas /Mūzų malūnas, 2010 01 04
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Rūta Šalnaitė 

Paskutinį 2009-ųjų vakarą sostinės „Menų spaustuvės“ Juodoji salė buvo pilnutėlė. Joje publika stebėjo žinomos lietuvių choreografės Loretos Juodkaitės šokio spektaklio „Malda smėlyje“ premjerą.

Tai buvo puikus spektaklis seniesiems metams palydėti. Jis tiko visiems - romantikams, realistams, filosofams. Jis buvo kupinas rimties, susikaupimo, o tuo pat metu - ugnies ir tarp dantų grikšinčio smėlio. „Maldą smėlyje“ galime pavadinti ir originaliu spektakliu, ir ankstesnio darbo tęsiniu.

Eskizą jau buvo rodžiusi

Miniatiūras pagal turkų ir kurdų tradicinę muziką, savotišką šio spektaklio eskizą L.Juodkaitė pristatė dar 2008 metais „Naujajame Baltijos šokyje“. Tačiau dabar šių miniatiūrų nebuvo lengva atpažinti, nes choreografė jas tiesiog ištirpdė vientisame spektaklyje.

Pažįstantiems Turkiją tik iš kurortų gal nebuvo lengva pamatyti ir kito šios šalies veido - rūstaus, nupiešto laiko ir istorijos. Taip pat matėme musulmoniškos šalies papročių ir religijos atgarsius - vyrai ir moterys nešoko poromis, kiekviena grupelė kūrė savą pasaulį. Stipriais šuoliais, kapotais judesiais vyrai kalbėjo apie jėgą ir kovą. Gerokai santūresni, taupūs moterų judesiai - apie buitį ir išlikimą.

Spektaklyje - daug simbolių

Beveik visi L.Juodkaitės spektakliai susiję su ritualais, juose daug simbolių. Pats šokis jai - bendravimo su aplinka, padėkos už kūrybiškumą ritualas.

„Maldoje smėlyje“ - daug ritualinių judesių. Tai ir ėjimas ratu spektaklio pradžioje, tarsi bandant įeiti į šokiu išsiliejantį transą. Rituališkai pati L.Juodkaitė, suklupusi ant kelių, suko dubenėlįpialą, tarsi bandydama įsukti tiek spektaklio, tiek gyvenimo veiksmą.Ritualiniai šokėjų piešiniai basomis pėdomis ant smėliu nubertos scenos - tarsi pėdsakai kasdienybėje. Ir ritualinis apsiplovimas pabaigus šokį - tarsi įtampos, jaudulio, susikaupimo naštos nusimetimas ir atsidavimas žiūrovų teismui.

Tačiau spektaklio pabaigoje tų ritualų pasirodė kiek per daug. Jie dirbtinai ištempė veiksmą, ėmė kartotis ir ne visur natūraliai įsiliejo į veiksmą.

Scenoje - ir moterų ginčas

„Maldoje smėlyje“ šoko penki šokėjai - L.Juodkaitė, Andrius Žužžalkinas, Tautvilas Gurevičius, Mantas Stabačinskas ir belgė Marjorie Kellen. A.Žužžalkinas jau yra dalyvavęs ir kituose L.Juodkaitės šokio spektakliuose - „Riba“ ir „Trimatrix. Trys judėjimai“. Kiti trys šokėjai su šia choreografe dirbo pirmą kartą, tad ne visiems pavyko iki galo perimti L.Juodkaitės stilių.

Moterys šokėjos buvo labiausiai įsimintinos, sukūrė spalvingus personažus. Rūstų, mąslų - L.Juodkaitė. Kiek komišką, labiau buitišką - M.Kellen. Vienas įdomiausių spektaklio epizodų - moterų ginčo scena.

Skambėjo egzotiška muzika

Šokėjai vyrai labiau priminė apibendrintus įvaizdžius. Visų trijų judesių technika buvo labai skirtinga. Dėl to kartais sinchroniškas visos grupės judėjimas subyrėdavo. Nepaisant to, grupiniai šokio epizodai žavėjo vidine jėga.

Spektaklyje skambėjo lietuvio ausiai egzotiška grupės „Kardes Terkeler“ muzika, pagrįsta azijinės Turkijos dalies Anatolijos folkloru. Ši muzika pasitiko žiūrovus turkiškais audiniais dekoruotose „Menų spaustuvės“ prieigose ir visą spektaklį diktavo ne tik jo ritmą, bet ir nuotaiką.

Stebino ir choreografės L.Juodkaitės jautrumas šiai muzikai, sugebėjimas vienu metu ją panaudoti ir kaip ritualų foną, ir kaip judesių įkvėpimo šaltinį.

LRYTAS.LT

 

recenzijos
  • Tiesa apsimetinėjimo mene (1): „Bohema“

    Anželikos Cholinos raktažodis „Bohemos“ spektaklyje neabejotinai yra įtaigiai (ne)sumeluotas jausmas. Kad ir kaip paradoksaliai tai skamba kalbant apie teatrą – melavimo ir apsimetinėjimo meną.

  • abcd prie teatro laužo

    Režisierius Justinas Vinciūnas „Pranašystėje“ eksperimentuoja ir su tekstu, ir su aktoriais. Jis nesistengia akcentuoti nei handkiškų nuojautų, nei aktorių bendrystėje besirandančių blyksnių.

  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.