Šokėjai scenoje piešė ir ritualinius raštus

2010-01-04 Lietuvos rytas /Mūzų malūnas, 2010 01 04
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Rūta Šalnaitė 

Paskutinį 2009-ųjų vakarą sostinės „Menų spaustuvės“ Juodoji salė buvo pilnutėlė. Joje publika stebėjo žinomos lietuvių choreografės Loretos Juodkaitės šokio spektaklio „Malda smėlyje“ premjerą.

Tai buvo puikus spektaklis seniesiems metams palydėti. Jis tiko visiems - romantikams, realistams, filosofams. Jis buvo kupinas rimties, susikaupimo, o tuo pat metu - ugnies ir tarp dantų grikšinčio smėlio. „Maldą smėlyje“ galime pavadinti ir originaliu spektakliu, ir ankstesnio darbo tęsiniu.

Eskizą jau buvo rodžiusi

Miniatiūras pagal turkų ir kurdų tradicinę muziką, savotišką šio spektaklio eskizą L.Juodkaitė pristatė dar 2008 metais „Naujajame Baltijos šokyje“. Tačiau dabar šių miniatiūrų nebuvo lengva atpažinti, nes choreografė jas tiesiog ištirpdė vientisame spektaklyje.

Pažįstantiems Turkiją tik iš kurortų gal nebuvo lengva pamatyti ir kito šios šalies veido - rūstaus, nupiešto laiko ir istorijos. Taip pat matėme musulmoniškos šalies papročių ir religijos atgarsius - vyrai ir moterys nešoko poromis, kiekviena grupelė kūrė savą pasaulį. Stipriais šuoliais, kapotais judesiais vyrai kalbėjo apie jėgą ir kovą. Gerokai santūresni, taupūs moterų judesiai - apie buitį ir išlikimą.

Spektaklyje - daug simbolių

Beveik visi L.Juodkaitės spektakliai susiję su ritualais, juose daug simbolių. Pats šokis jai - bendravimo su aplinka, padėkos už kūrybiškumą ritualas.

„Maldoje smėlyje“ - daug ritualinių judesių. Tai ir ėjimas ratu spektaklio pradžioje, tarsi bandant įeiti į šokiu išsiliejantį transą. Rituališkai pati L.Juodkaitė, suklupusi ant kelių, suko dubenėlįpialą, tarsi bandydama įsukti tiek spektaklio, tiek gyvenimo veiksmą.Ritualiniai šokėjų piešiniai basomis pėdomis ant smėliu nubertos scenos - tarsi pėdsakai kasdienybėje. Ir ritualinis apsiplovimas pabaigus šokį - tarsi įtampos, jaudulio, susikaupimo naštos nusimetimas ir atsidavimas žiūrovų teismui.

Tačiau spektaklio pabaigoje tų ritualų pasirodė kiek per daug. Jie dirbtinai ištempė veiksmą, ėmė kartotis ir ne visur natūraliai įsiliejo į veiksmą.

Scenoje - ir moterų ginčas

„Maldoje smėlyje“ šoko penki šokėjai - L.Juodkaitė, Andrius Žužžalkinas, Tautvilas Gurevičius, Mantas Stabačinskas ir belgė Marjorie Kellen. A.Žužžalkinas jau yra dalyvavęs ir kituose L.Juodkaitės šokio spektakliuose - „Riba“ ir „Trimatrix. Trys judėjimai“. Kiti trys šokėjai su šia choreografe dirbo pirmą kartą, tad ne visiems pavyko iki galo perimti L.Juodkaitės stilių.

Moterys šokėjos buvo labiausiai įsimintinos, sukūrė spalvingus personažus. Rūstų, mąslų - L.Juodkaitė. Kiek komišką, labiau buitišką - M.Kellen. Vienas įdomiausių spektaklio epizodų - moterų ginčo scena.

Skambėjo egzotiška muzika

Šokėjai vyrai labiau priminė apibendrintus įvaizdžius. Visų trijų judesių technika buvo labai skirtinga. Dėl to kartais sinchroniškas visos grupės judėjimas subyrėdavo. Nepaisant to, grupiniai šokio epizodai žavėjo vidine jėga.

Spektaklyje skambėjo lietuvio ausiai egzotiška grupės „Kardes Terkeler“ muzika, pagrįsta azijinės Turkijos dalies Anatolijos folkloru. Ši muzika pasitiko žiūrovus turkiškais audiniais dekoruotose „Menų spaustuvės“ prieigose ir visą spektaklį diktavo ne tik jo ritmą, bet ir nuotaiką.

Stebino ir choreografės L.Juodkaitės jautrumas šiai muzikai, sugebėjimas vienu metu ją panaudoti ir kaip ritualų foną, ir kaip judesių įkvėpimo šaltinį.

LRYTAS.LT

 

recenzijos
  • Oskaro fanų klubas

    Spektaklis „Mane vadina Kalendorium“ nėra subtilus, tačiau jautrus. O tai iš esmės atitinka Oskaro pasaulį. Todėl spektaklio estetikoje gausu kičo, sentimentalumo ir šiurkštaus šaržo, bet visa tai veikia.

  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.