Senatvė dviem

2010-04-20 Literatūra ir menas, 2010 04 16
Aktoriai Nijolė Lepeškaitė ir Viktoras Valašinas tais laikais, kai senatvė buvo labai toli. Menų faktūros archyvo nuotrauka

aA

Rūta Jakutytė

Atrodo, kad daugelį teatrų pamažu užvaldė mažytės premjeros: keletas aktorių, kamerinė scena ir salė, kuri visada atrodo artipilnė, o ir turint miniatiūrinį biudžetą galima išsiversti. Sunku priprasti, kad scenos menai šiais scenografijos galimybių ir modernėjančio teatro laikais ne plečiasi, o traukiasi. Iš pradžių atrodė, kad kovo 20 d., atėjusi į Kauno valstybinio dramos teatro Mažąją salę, pamatysiu vieną tokį „gariūninį“ (spektaklių, kaip ir drabužėlių, - vienodų daug, lyg ant pakabos sukabintų...) perliuką su nuspėjama kulminacija, keliais patosiškais salę sudrebinančiais riksmais, siekant dramatiško efekto, ir minimaliu aktorių įdirbiu. Tačiau „Jelena ir Šturmanas“ buvo kitoks. Jei kas klaustų, ką mačiau, sakyčiau - tai profesionaliai perteikta senatvės kankynė, remiantis rusų dramaturgo Dmitrijaus Lipskerovo to paties pavadinimo pjese. Katutės spektaklio režisieriui Sergejui Paciukui ir aktoriui Viktorui Valašinui, po septynerių metų vėl įžengusiam į Kauno dramos teatro sceną.

Pamatęs scenoje Šturmaną - Viktorą Valašiną ir Jeleną - Nijolę Lepeškaitę, supranti, kaip buvai pasiilgęs profesionalios aktorių vaidybos. Atrodo, pastaruoju metu premjeras lyg bandeles kepantys jaunieji šiek tiek užgožia teatro senbuvius. Meistriškumas, lydimas daugiametės patirties, šioje dramoje svarbiausias. Viena pagrindinių spektaklio temų ir problemų - senatvė -­ reikalauja iš aktoriaus brandos, įsijautimo, kurį šis duetas plėtojo savaip -­ Šturmanas - karštakošiams būdingais nuotaikų svyravimais, energingu judėjimu scenoje ir nusivylimu dėl atgyjančių praeities prisiminimų, Jelena - santūria, šalta mimika, saikingais gestais, o kulminacijoje - neviltį pabrėžiančia atvira išpažintimi. Niūrios nuotaikos ir stiprėjanti įtampa nuo pat pirmų akimirkų kuriama, pasitelkiant kompozitoriaus Antano Jasenkos modernią, ambient stilių primenančią muziką.

Scenografija (dailininkė Giedrė Brazytė) padeda atskleisti dviejų senų ir jau vienas kito nekenčiančių žmonių dramą -­­ pirmojoje spektaklio dalyje Šturmanas net nežiūri į savo žmoną, su kuria kalba, ir bendrauja tik su moters jaunystės portretu, pastatytu ant kėdės, tarsi nenorėdamas pripažinti senatvės subjaurotos išvaizdos. Taip dar labiau pabrėžiamas veikėjų atitolimas. O Jelena beveik neišeina į avansceną, tik stovi už dekoracijos prie lango, tvirtai saugodama savo, kaip griežtos ir negailestingos moters, amplua, pabrėždama abiejų sutuoktinių atskirumą. Žydras jos kaspinas atliekamam vaidmeniui suteikia šiek tiek komiškumo.

Suprantama, kad spektaklyje Jelenos ir Šturmano senatvė negalėjo būti pavaizduota tarsi respektabili išminčiaus poza: scenoje pasirodo tik du aktoriai, kurie stengiasi išlaikyti dinamikos ir susidomėjimo siūlą, galintį tuojau pat nutrūkti, O sėdintys susigūžę ir romūs senukai neišlaikytų įtampos ir publikos susidomėjimo - paviršiniai vyksmai paveikesni nei vidinės dramos. Tad Šturmanas šiek tiek primena juokdarį, kai daugelio nelaimių ir meilės žmonai išvargintas seniokas čia šaukia, čia susigraudina dėl menkiausių priežasčių, o konflikto su Jelena metu ir makabriškai šokinėja aplink kėdę ir kartoja: „Nekenčiu!“ Tai net primena ritualinį aborigenų šokį. Tačiau šis gestas sukelia norimą efektą - tai šiurpus, vienišas ir apgailėtinas senatvės pasaulio atspindys. Pažvelgus į aktorių tarpusavio kontaktą ir gestus, kurie yra labiau paveikūs žiūrovo akiai, susidaro įspūdis, kad abu personažai kalba monologais, kiekvienas atskirai.

Spektaklio pabaigoje abu sutuoktiniai apsirengę baltai, basi, bet šis tariamas tyrumas priešinamas išpažintims, kurios atskleidžia nuodėmingus gyvenimus, ir egzistencinėms užuominoms, parodančioms, kad šie žmonės taip ir nerado prasmės, kad visa, kas patirta, senatvėje įgauna fantasmagorines formas, nes jaunystėje išgyventa nežinomybė ir aibės klausimų niekur nedingsta net ir priartėjus mirties šešėliui. Šis epizodas, kaip ir dauguma temų (gyvenimo prasmė, meilė, šiuolaikinė visuomenė, senatvė, ištikimybė, orumas), vos užgriebtų per trumpą valandos trukmės spektaklį, palieka nebaigtumo, neaiškumo įspūdį, fabula išsprūsta, o žiūrovas lieka suglumęs. Tad gal tas kūrėjų maksimalizmas, noras sukurti koncentruotą, bet daug aprėpiančią dramą, viename interviu pastebėtas teatro kritiko Vaido Jauniškio, metams bėgant niekur nedingsta?

LITERATŪRA IR MENAS

 

recenzijos
  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.

  • Williamso negyvėliai VMT scenoje

    Christiano Weise’ės „Katę ant įkaitusio skardinio stogo“ galima laikyti vienos priemonės, vieno sprendimo spektakliu. <...> Režisierius pakvietė į „baisiai gražios šeimos siaubo kambarį“.

  • Vienintelis Salomėjos bučinys

    Nors tai buvo koncertinė „Salomėjos“ versija, Ibelhauptaitei minimaliomis priemonėmis pavyko sukurti pastatymo atmosferą. Režisūriniai akcentai subtiliai įveiksmino operą.

  • Kokakola vietoje viskio

    Galimybė žiūrovui pačiam susikurti pasakojimą – ko gero, patraukliausias „Café Existans“ bruožas. Forma ir atmosfera regisi svarbesnė už idėjų perteikimą, o kūniškas spektaklio patyrimas – už intelektualinę refleksiją.

  • Laiko dvasios beieškant

    Režisierius pasakojimą pavertė veiksmu, adresuotu tiesiai žiūrovui. <...> Pasitelkiant aktorių energetiką, pasakojama istorija, kuri yra ne apie snobiškus tarpusavio santykius, bet apie patį gyvenimą.

  • Apie norą bausti

    Lorenci „Svetimo“ interpretacijos akcentu tampa žmonėse tarpstantis troškimas apkaltinti, kaltąjį atskirti ir jį nubausti. Turbūt reikėtų suprasti, kad Merso gali būti bet kuris šiandienos žmogus.