Politikų ir aktoriaus puota

2005-06-13

aA

Kaip ir įprasta festivaliams, jiems baigiantis išmetami visi turimi koziriai – geriausi spektakliai, festivaliui uždedantys pabaigtuvių vainiką. Šių metų Naujosios dramos akcijos koziriu tapo olandų grupės „ZT Hollandia“ režisieriaus Johano Simonso spektaklis „Balsai“, kuris jau aštunti metai gali girtis legendų ir prestižiškiausių teatro apdovanojimų gausa. Ko gero, viena iš spektaklio nemirtingumo priežasčių yra ta, jog dramaturginei medžiagai pasirinkti laiko nenugalimi Piero Paolo Pasolinio tekstai, pristatantys keturių šiandieninės visuomenės lyderių, savotiškų tironų, portretus. Tačiau pagrindinės ovacijos už „Balsų“ aktualumą turėtų atitekti Jeorenui Willemsui – genialiajam šio monospektaklio aktoriui. Būtent Willemso buvimas čia ir dabar, pvz., vieno iš aktoriaus personažų reakcija į fragmentiškai iš žiūrovų pusės pasigirstantį kostelėjimą ar juoką, publiką paverčia realiai egzistuojančiu stebėtoju, kuris už durų godžiai šnipinėja neformalų aukštuomenės atstovų susirinkimą. Pastarasis vyksta prie nusiaubto stalo, kur nugerti gero vyno ar konjako buteliai, apšnerkštos servetėles ir nučiupinėtos taurės, tiek politikui, tiek nusikaltėliui ar įtakingos kompanijos prezidentui savaime sukuria jaukią, atvirai ciniškiems pokalbiams tinkamą atmosferą.

Įtakingų asmenų penkiukė (režisierius Simonsas Pasolinio personažų kvartetą papildo penktuoju – „Shell“ kompanijos direktoriaus Coro Herkströkerio – balsu, spektaklyje panaudodamas spaudoje pasirodžiusią lyderio kalbą), įkūnijama vieno aktoriaus, „Balsus“ paverčia stulbinančiu Willemso solo pasirodymu. Minimalūs aktoriaus judesiai, pvz., persėdimas nuo vienos kėdės ant kitos, tampa netikėtais transformacijos aktais. Kuklūs vizualiniai štrichai – paralyžiuota plutokrato šypsena, raudonos iš po stalo matomos sukčiaus „lakierkos“, perukas ar padažytos lūpos – tėra pagalbinės aktoriaus priemonės psichinei transformacijai.

O šalia ciniškų vadovų kalbų papasakota intelektualo šventumo ir jo kelio į šlovę istorija, kur atpažįstamas faustiškas sandėris su velniu arba iš mitų žinomas virtimo akmeniu motyvas,- tai šalia politinę apgaulę išduodančių balsų suskamba kaip moralės ir teisėtos valdžios klausimą apdainuojanti filosofinė, fantasmagorinė serenada.

recenzijos
  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.