Politikų ir aktoriaus puota

2005-06-13

aA

Kaip ir įprasta festivaliams, jiems baigiantis išmetami visi turimi koziriai – geriausi spektakliai, festivaliui uždedantys pabaigtuvių vainiką. Šių metų Naujosios dramos akcijos koziriu tapo olandų grupės „ZT Hollandia“ režisieriaus Johano Simonso spektaklis „Balsai“, kuris jau aštunti metai gali girtis legendų ir prestižiškiausių teatro apdovanojimų gausa. Ko gero, viena iš spektaklio nemirtingumo priežasčių yra ta, jog dramaturginei medžiagai pasirinkti laiko nenugalimi Piero Paolo Pasolinio tekstai, pristatantys keturių šiandieninės visuomenės lyderių, savotiškų tironų, portretus. Tačiau pagrindinės ovacijos už „Balsų“ aktualumą turėtų atitekti Jeorenui Willemsui – genialiajam šio monospektaklio aktoriui. Būtent Willemso buvimas čia ir dabar, pvz., vieno iš aktoriaus personažų reakcija į fragmentiškai iš žiūrovų pusės pasigirstantį kostelėjimą ar juoką, publiką paverčia realiai egzistuojančiu stebėtoju, kuris už durų godžiai šnipinėja neformalų aukštuomenės atstovų susirinkimą. Pastarasis vyksta prie nusiaubto stalo, kur nugerti gero vyno ar konjako buteliai, apšnerkštos servetėles ir nučiupinėtos taurės, tiek politikui, tiek nusikaltėliui ar įtakingos kompanijos prezidentui savaime sukuria jaukią, atvirai ciniškiems pokalbiams tinkamą atmosferą.

Įtakingų asmenų penkiukė (režisierius Simonsas Pasolinio personažų kvartetą papildo penktuoju – „Shell“ kompanijos direktoriaus Coro Herkströkerio – balsu, spektaklyje panaudodamas spaudoje pasirodžiusią lyderio kalbą), įkūnijama vieno aktoriaus, „Balsus“ paverčia stulbinančiu Willemso solo pasirodymu. Minimalūs aktoriaus judesiai, pvz., persėdimas nuo vienos kėdės ant kitos, tampa netikėtais transformacijos aktais. Kuklūs vizualiniai štrichai – paralyžiuota plutokrato šypsena, raudonos iš po stalo matomos sukčiaus „lakierkos“, perukas ar padažytos lūpos – tėra pagalbinės aktoriaus priemonės psichinei transformacijai.

O šalia ciniškų vadovų kalbų papasakota intelektualo šventumo ir jo kelio į šlovę istorija, kur atpažįstamas faustiškas sandėris su velniu arba iš mitų žinomas virtimo akmeniu motyvas,- tai šalia politinę apgaulę išduodančių balsų suskamba kaip moralės ir teisėtos valdžios klausimą apdainuojanti filosofinė, fantasmagorinė serenada.

recenzijos
  • Neimanių strimelės, aguročiai ir kalendoriai

    Net jei tekstas plūsta iš aktoriaus, kurį be galo įdomu stebėti, lūpų, to neužtenka, kad spektaklis įvyktų, – įvyksta veikiau vaidmuo, o begėdiškai karaliauti vis dėlto paliekama literatūrai.

  • Visi tie vieniši Martino McDonagh fanai

    Spektaklį „Vienišieji vakarai“ (rež. Artiomas Rybakovas) kūrė ambicingi, jautrūs, bet iš saugios zonos išklysti, nuvilti dramaturgą ir apsijuokti prieš žiūrovus nenorintys menininkai.

  • Begalinė kadrų seka

    Spektaklis „Paukščiai“ nekuria Hitchcocko filmų atmosferos. Annai Smolar pavyko sukurti savo paukščius, kurie skraido ir gnybia sulėtintai, primindami ankstesnį jos statytą darbą „Sulėtintai“.

  • Į(si)traukti į paslaptingą žaidimą

    Spektakliu „Antrininkas“ auginama intriga apie (ne)egzistuojantį pjesės autorių Loreną Ipseną. Toks kontekstas galėtų būti laikomas kūrybiniu eksperimentu, bet ar jis iš tiesų praturtina kūrinį?

  • Oskaro fanų klubas

    Spektaklis „Mane vadina Kalendorium“ nėra subtilus, tačiau jautrus. O tai iš esmės atitinka Oskaro pasaulį. Tad spektaklio estetikoje gausu kičo, sentimentalumo ir šiurkštaus šaržo, bet visa tai veikia.

  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.