Politikų ir aktoriaus puota

2005-06-13

aA

Kaip ir įprasta festivaliams, jiems baigiantis išmetami visi turimi koziriai – geriausi spektakliai, festivaliui uždedantys pabaigtuvių vainiką. Šių metų Naujosios dramos akcijos koziriu tapo olandų grupės „ZT Hollandia“ režisieriaus Johano Simonso spektaklis „Balsai“, kuris jau aštunti metai gali girtis legendų ir prestižiškiausių teatro apdovanojimų gausa. Ko gero, viena iš spektaklio nemirtingumo priežasčių yra ta, jog dramaturginei medžiagai pasirinkti laiko nenugalimi Piero Paolo Pasolinio tekstai, pristatantys keturių šiandieninės visuomenės lyderių, savotiškų tironų, portretus. Tačiau pagrindinės ovacijos už „Balsų“ aktualumą turėtų atitekti Jeorenui Willemsui – genialiajam šio monospektaklio aktoriui. Būtent Willemso buvimas čia ir dabar, pvz., vieno iš aktoriaus personažų reakcija į fragmentiškai iš žiūrovų pusės pasigirstantį kostelėjimą ar juoką, publiką paverčia realiai egzistuojančiu stebėtoju, kuris už durų godžiai šnipinėja neformalų aukštuomenės atstovų susirinkimą. Pastarasis vyksta prie nusiaubto stalo, kur nugerti gero vyno ar konjako buteliai, apšnerkštos servetėles ir nučiupinėtos taurės, tiek politikui, tiek nusikaltėliui ar įtakingos kompanijos prezidentui savaime sukuria jaukią, atvirai ciniškiems pokalbiams tinkamą atmosferą.

Įtakingų asmenų penkiukė (režisierius Simonsas Pasolinio personažų kvartetą papildo penktuoju – „Shell“ kompanijos direktoriaus Coro Herkströkerio – balsu, spektaklyje panaudodamas spaudoje pasirodžiusią lyderio kalbą), įkūnijama vieno aktoriaus, „Balsus“ paverčia stulbinančiu Willemso solo pasirodymu. Minimalūs aktoriaus judesiai, pvz., persėdimas nuo vienos kėdės ant kitos, tampa netikėtais transformacijos aktais. Kuklūs vizualiniai štrichai – paralyžiuota plutokrato šypsena, raudonos iš po stalo matomos sukčiaus „lakierkos“, perukas ar padažytos lūpos – tėra pagalbinės aktoriaus priemonės psichinei transformacijai.

O šalia ciniškų vadovų kalbų papasakota intelektualo šventumo ir jo kelio į šlovę istorija, kur atpažįstamas faustiškas sandėris su velniu arba iš mitų žinomas virtimo akmeniu motyvas,- tai šalia politinę apgaulę išduodančių balsų suskamba kaip moralės ir teisėtos valdžios klausimą apdainuojanti filosofinė, fantasmagorinė serenada.

recenzijos
  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.